• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64043
+
-

پروژه‌های راه روستایی لرستان در خطر تعطیلی

مدیرکل راه و شهرسازی استان: در صورت ادامه روند کاهش اعتبارات راهسازی سال آینده پروژه‌های راه روستایی همه شهرستان‌ها غیر از الیگودرز تعطیل خواهد شد

راه‌سازی
پروژه‌های راه روستایی لرستان در خطر تعطیلی

برنامه‌ریزی و توسعه راه‌های اصلی، فرعی منطقه‌ای و روستایی از اولویت‌ها و رسالت‌های اداره کل راه و شهرسازی است که می‌تواند به ارتقای امنیت حمل ‌و نقل جاده‌ای و بهبود خدمات‌رسانی در این حوزه کمک کند. به گزارش مهر، در حال حاضر پروژه‌های راه‌سازی لرستان در حوزه روستایی با مشکلات جدی مواجه است و مسئولان این امر را ناشی از عدم تزریق به‌موقع اعتبارات می‌دانند. در حالی چهارمین ماه سال به نیمه‌های خود رسیده است که مسئولان امر می‌گویند در بودجه سال ۹۸ منابع مربوط به راه روستایی کاهش جدی داشته و این امر باعث تعطیلی برخی پروژه‌ها در این حوزه شده است.


با این اوضاع نمی‌توانیم پروژه اجرا کنیم

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در شورای برنامه‌ریزی و توسعه این استان در سخنانی با اشاره به بودجه تملک و عمرانی پروژه‌های راه و شهرسازی لرستان اظهار کرد: در این حوزه یک فاجعه اتفاق افتاده است. در حوزه راه روستایی و یک‌سری راه‌های اصلی مانند دوره - ویسیان، چغابل- سوری، محور دانشگاه آزاد بروجرد، گراب کوهدشت که در جریان سیلاب خسارت دید و الشتر - فیروزآباد به ‌طور حتم مشکل خواهیم داشت.

«رضا خالقی» افزود: بیشتر اعتبارات این پروژه‌ها از محل اعتبارات توازن بود در حالی که این اعتبارات تنها برای الیگودرز در نظر گرفته شده است. وی تاکید کرد: همین‌جا اعلام می‌کنم که با این روند تخصیص اعتبارات نمی‌توانیم در دلفان، کوهدشت و... پروژه اجرا کنیم.


تخصیص اعتبارات کم به پروژه‌های راه روستایی

خالقی گفت: با این روند اعتبارات، سال آینده پروژه‌های راه روستایی در تمام شهرستان‌ها غیر از الیگودرز تعطیل خواهد شد. وی با تاکید بر این‌که اعتبارات سرمایه استانی، نفت و گاز و همچنین توازن امسال نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: سال گذشته اعتبارات این 3 حوزه ۶۳ میلیارد تومان بوده و امسال به ۳۱ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: در حال حاضر ۱۴۰ میلیارد تومان قرارداد جاری راه روستایی در استان داریم. ۹۰ میلیارد تومان مطالبات در این حوزه داریم و این در حالی است که برای سال آینده تنها 5/14 میلیارد تومان در این زمینه اختصاص پیدا کرده است.


وعده استاندار برای بررسی و رفع مشکل

استاندار لرستان نیز در واکنش به سخنان مدیرکل راه و شهرسازی لرستان بیان کرد: احتمالا وزارتخانه و سازمان مدیریت تنها راه‌های روستایی را در نظر گرفته‌ و برخی راه‌های فرعی و اصلی ما را در محاسبات خود مدنظر قرار نداده‌اند.
«موسی خادمی» با تاکید بر این‌که ممکن است پروژه‌ها در قالب اعتبارات توازن قرار نگرفته باشند، گفت: باید بررسی کنیم برای این چند پروژه‌ای که اعلام شده‌اند، از چه طریقی می‌توانیم اعتبار بگیریم. وی افزود: با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان نیز صحبت کرده‌ام که بررسی کنیم این چند پروژه تکلیفشان چه می‌شود.


به راه و شهرسازی کمک کنیم

خادمی در ادامه با اشاره به این‌که بخش عمده‌ای از اعتبارات راه روستایی ملی است، گفت: باید از این طریق بتوانیم سهم مناسبی برای استان بگیریم. وی با تاکید بر این‌که این مشکل به وجود آمده است و ما هم خیلی نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم و حتی اگر نامه هم بنویسیم فکر نمی‌کنم به نتیجه‌ای برسد، اظهار کرد: در این راستا ظاهرا می‌توانیم از اعتبارات توازن استانی به پروژه‌های الیگودرز اعتبار اختصاص دهیم. این امر برای راه و شهرسازی خلأ ایجاد کرده است و باید بررسی کنیم که از جاهای دیگر به این نهاد کمک کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید