• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64007
+
-

4400 روستایی بوشهر شاغل شدند

سال گذشته 2 هزار و 76 طرح اشتغال روستایی مورد بررسی قرار گرفت و زمینه اشتغال 4 هزار و 400 روستایی فراهم شد

روستا
4400 روستایی بوشهر شاغل شدند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوشهر با اشاره به تخصیص اعتبارات اشتغال‌زایی روستایی در استان گفت: براساس ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی، تولید در روستاهای بوشهر رونق می‌یابد.

به گزارش تسنیم، روستاها همواره جایگاه مهمی در تولید و اشتغال داشته و دارند و توجه به  عمران، آبادانی و اشتغال‌زایی در آنها امری مهم و ضروری است. دستیابی به توسعه در دنیای امروز مبتنی بر تعاون، همیاری و همکاری در فعالیت‌های اقتصادی، عمرانی و تحرکات اجتماعی است.

مدیریت روستایی باعث ایجاد یک رابطه منطقی بین روستاییان و محیط برای رسیدن به رضایت‌مندی نسبی و خشنودی در زندگی می‌شود که در رأس آن وجود عنصری به عنوان دهیار برای اداره امور روستا و برنامه‌ریزی توسعه‌محور ضروری است.


دهیاران؛ متولیان اصلی توسعه پایدار روستایی 

دهیاران در مقام مدیران ارشد روستا و متولیان اصلی توسعه پایدار در مناطق روستایی و بازوان اجرایی شوراها، پیوندی زیبا از مشارکت مردم و دولت در میدان عمل برای توسعه پایدار و متوازن در روستاها هستند. 

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر با تاکید بر تقویت ساختار دهیاری‌ها اظهار کرد: بی‌شک ایفای وظایف متعدد (بیش از 48وظیفه) در اداره امور روستا، موید نقش و جایگاه ویژه دهیار و دهیاری در عمران و آبادانی روستاهای کشور است.
«فاطمه دهقانی» افزود: امید است با رفع دغدغه‌ها و انتظارات قانونی و بحق دهیاران توسط دولت تدبیر و امید و شناخت انتظارات واقعی مردم و تدوین برنامه‌های متناسب اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی توسط دهیاران و شوراها، در کسب رضایت حداکثری روستاییان گام بر داشته شود.

وی به نامگذاری امسال به نام رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام رونق تولید نامگذاری شده امیدواریم با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های درآمدزا و اشتغال‌زا در دهیاری‌ها، زمینه توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر توسعه روستاهای استان بوشهر فراهم شود.


پرداخت وام‌های اشتغال روستایی 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز سیاست دولت تدبیر و امید را ایجاد اشتغال و تقویت کارآفرینی دانست و اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و هماهنگی‌های بین دستگاهی بر اساس ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی، تولید در روستاهای استان رونق می‌یابد. «حمیدرضا پناه» با بیان اینکه اقدامات مهم و موثری در ایجاد اشتغال روستایی انجام شده است، افزود: وام‌های اشتغال روستایی بر اساس اعتبارات مصوب پرداخت می‌شود که سودشان کمتر از 6 درصد است.
وی بیان کرد: سال گذشته 216 میلیارد تومان سهم اعتبارات اشتغال روستایی بوشهر بود که 97 درصد این تسهیلات به متقاضیان اشتغال در روستاهای استان پرداخت شد.


اشتغال 4 هزار نفر در روستاها

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به فراهم شدن اشتغال بیش از 4 هزار نفر در روستاهای بوشهر گفت: سال گذشته 2 هزار و 76 طرح اشتغال روستایی مورد بررسی قرار گرفت و زمینه اشتغال 4 هزار و 400 روستایی فراهم شد.
پناه توسعه تعاونی‌‌های تولیدی در روستاها را مورد تاکید قرار داد و افزود: اکنون 3هزار واحد تعاونی بوشهر در بخش‌های مختلف فعال هستند که توسعه تعاونی‌ها در روستاها براساس ظرفیت‌های تولیدی مورد توجه ویژه است.

این مسئول بر ضرورت تقویت و توسعه تعاونی‌ها و نقش آنها در ایجاد اشتغال و توزیع ثروت عادلانه و ایجاد عدالت اجتماعی تاکید و تصریح کرد: بوشهر در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و مشاغل خانگی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.


ضرورت توسعه زیرساخت‌های گردشگری 

گردشگری و بوم‌گردی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های اشتغال و رونق در روستاها محسوب می‌شود که در این راستا توسعه زیرساخت‌های گردشگری روستایی مورد توجه ویژه قرار دارد. معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های گردشگری در روستاها بیان کرد: کسب رتبه خوب گردشگری بوشهر در کشور نشان داد که صنعت گردشگری جای خود را پیدا کرده است؛ چراکه بسیاری از روستاهای استان مقصد و هدف اصلی گردشگری هستند.

«مهرداد ستوده» توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای استان را یک ضرورت دانست و بیان کرد: با توجه به تدوین برنامه ویژه در حوزه اشتغال و گردشگری روستایی امیدوارم به اهداف مورد نظر برای پویایی و درآمدزایی روستایی دست یابیم.
وی از تدوین سند گردشگری روستایی در بوشهر خبر داد و گفت: بر اساس سند گردشگری روستایی و طرح توریسم بوشهر 2022 در راستای ارائه خدمات مطلوب به گردشگران زیرساخت‌های این حوزه در روستاهای استان تکمیل می‌شود.


ظرفیت‌های متعدد گردشگری در روستاها

صنعت گردشگری نه تنها در کاهش وابستگی اقتصادی به نفت بسیار موثر است، بلکه با ایجاد فرصت‌های شغلی متنوع، درآمدزایی قابل قبول و توسعه آن در سطح بین‌الملل ایجاد منابع ارزشمند ارزی را در پی دارد. استان بوشهر دارای ظرفیت‌های متعدد گردشگری به ویژه در روستاهاست. 

معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی، تجاری و فرهنگ غنی استان، توسعه زیرساخت‌های گردشگری، شناسایی و حمایت از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند باعث رونق روستاها
 شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید