• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 13 تیر 1398
کد مطلب : 63663
+
-

2شاهد از کاهش ترافیک در مرکز پایتخت

سیدمحمد فخار/خبرنگار

با گذشت نزدیک به 2هفته از اجرای طرح کنترل ترافیکی جدید تهران که جایگزین طرح زوج و فرد شده، 2شاهد و گزارش‌ درباره کاهش ترافیک در این محدوده اعلام شد. شهرداری تهران و پلیس راهور که آمار ترددهای شهری را هر روز در محدوده‌های مختلف دنبال می‌کنند، اعلام کرده‌اند زمان نتیجه‌گیری کلی هنوز فرانرسیده اما کاهش ترددها مشهود است.
پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت در این‌باره اعلام کرد که از روز آغاز اجرای طرح ترافیک جدید ۱۰ تا ۱۵درصد کاهش ترافیک داخل محدوده زوج و فرد داشتیم. سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور گفت: اساسا چنین طرحی با این ابعاد نیازمند حداقل 3ماه اجراست تا بتوان راجع به مفید یا ‌مفید نبودن آن اظهارنظر کرد. اما طبق بررسی‌های کارشناسی که تا به امروز از سوی کارشناسان پلیس راهور انجام شده، می‌توان گفت که این طرح در کاهش ترافیک تأثیر داشته است. 
از روز آغاز اجرای طرح ترافیک جدید تا به امروز ۱۰ تا ۱۵درصد کاهش ترافیک در داخل محدوده زوج و فرد داشتیم. البته در مناطق بیرون طرح به همین مقدار افزایش تردد داشته‌ایم که ناشی از افزایش حجم تردد و خودروهاست. برخی از مردم به‌دلیل ناآگاهی از این طرح و همچنین عدم‌آشنایی با طرح جدید دچار سردرگمی شده‌اند و احتمال می‌دهیم شاید این افزایش حجم تردد در مناطق اطراف طرح به این دلیل باشد. برخی از رانندگان هم به‌جای اینکه از طرح استفاده کنند از مناطق حاشیه‌ای طرح برای عبور و مرور استفاده می‌کنند. پیش از گفته‌های مهماندار، سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز این کاهش ترافیک را در مرکز شهر پیش‌بینی کرده بود.
از شهرداری تهران نیز خبر می‌رسد که کاهش ترافیک مشهود بوده است. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در این‌باره اعلام کرده که جمع‌بندی درخصوص نتایج طرح ترافیک جدید زود است اما براساس بررسی‌ها طی ۱۰روز نخست ۳۵درصد کاهش ترافیک صورت گرفته است.
در این بررسی مشخص شده که تعداد خودروهایی که وارد محدوده طرح زوج و فرد سابق می‌شدند با اجرای طرح ترافیکی جدید حدود ۱۶درصد کاهش یافته است. در مورد گازهای خروجی از اگزوز خودروها معیار مونواکسیدکربن در هفته گذشته مورد پایش قرار گرفته و مشخص شده در پی اجرای طرح ترافیک جدید شاخص مونواکسیدکربن ۱۶درصد کاهش یافته است. از سویی ترافیک در بزرگراه‌هایی همچون همت، بعثت، امام‌علی و چمران براساس رصدهایی که انجام گرفته ۶درصد کمتر شده است. همچنین در هفته اول اجرای طرح ترافیک جدید بزرگراه چمران با ترافیک بیشتری همراه شد که این موضوع با اجرای طرح ارتباطی نداشت، بلکه به‌دلیل برداشتن پل گیشا بود و مجموعاً کاهش ۶درصدی ترافیک را در حلقه‌های خارج از طرح شاهد هستیم.

غرض‌ورزی ممنوع!
مدیر ساماندهی محدوده‌های ترافیکی در واکنش به برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی درخصوص ماهیت علمی و روش اجرای طرح کنترل آلودگی هوای پایتخت گفت: طرح تردد زوج و فرد خودروها که از ۱۴سال پیش در شهر تهران آغاز به کارکرده، طرحی از جنس تردد نوبتی است که در کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه منسوخ شده و جایگزین آن طرح‌های قیمت‌پایه است که در حال اجرا هستند. عمار سعیدیان‌فر با تأکید بر اینکه اجرای طرح‌های قیمت‌ پایه نیازمند آماده‌سازی زیرساخت‌های پیشرفته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که در شهرداری تهران با توجه به اهمیت موضوع ساماندهی ترافیک و کاهش آلودگی هوا با صرف هزینه بسیار بالا قابلیت اجرا دارند تصریح کرد: طرح جدید ترافیکی پایتخت براساس مطالعات چندین‌ماهه کارشناسان شکل‌گرفته و در جلسات متعدد کارشناسی و شورای ترافیک شهر تهران موردبحث و بررسی واقع‌شده و در نهایت نیز به امضای رئیس پلیس راهور تهران بزرگ رسیده است.
وی با طرح این پرسش که چگونه ممکن است تمام مطالعات و محاسبات صورت‌گرفته با طرح نظرات شخصی زیر سؤال برده شود افزود: نمی‌توانیم یک طرح مهم عملیاتی را با جملاتی که هیچ اساس و زیربنای مهندسی و علمی ندارد، زیر سؤال ببریم. ضمن آنکه نمی‌توانیم با مغلطه، طرح کنترل آلودگی هوا را به ساخت‌وساز بی‌رویه در مدیریت قبلی شهرداری تهران متصل کرده و تنها هدف از طرح کنترل آلودگی هوا را درآمدزایی عنوان کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید