• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63533
+
-

تغییرات گسترده در زندان‌های تهران

در پی قتل علیرضا شیرمحمدعلی در زندان فشافویه، رئیس این زندان، رئیس زندان تهران بزرگ و مدیرکل زندان‌های استان تهران برکنار شدند


ماجرای قتل یک زندانی در زندان فشافویه منجر به تغییرات زنجیره‌واری در زندان‌های تهران شد؛ ابتدا تغییر مدیرکل زندان‌های تهران و سپس برکناری رئیس زندان فشافویه. علیرضا شیرمحمدعلی،  بیستم خردادماه سال‌جاری به‌وسیله 2زندانی دیگر با بیش از 30ضربه چاقو که به سینه‌اش وارد شده بود، در زندان فشافویه تهران به قتل رسید.

بعد از بازتاب‌های زیادی که قتل شیرمحمدعلی پیدا کرد، سخنگوی قوه قضاییه از دستور رئیس این قوه برای پیگیری ویژه این پرونده خبر داد. حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه اخیرا در یک برنامه تلویزیونی درباره اتفاقات زندان فشافویه گفته بود: اگر کم‌‌کاری مسئولی در وقوع حادثه زندان فشافویه اثبات شود، به توبیخ اکتفا نمی‌کنیم و قطعا مسئول خاطی برکنار می‌شود.

چرایی تغییرات در زندان‌های تهران و دامنه آن دیروز رسما در نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا تأیید شد و غلامحسین اسماعیلی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سیاست دستگاه قضا در این قبیل موارد بررسی جامع و دقیق، کارشناسی و شناسایی متخلفین احتمالی و نوع تخلف آنها و در نهایت برخورد متناسب است، خبر داد: گاهی اوقات اقتضا می‌کند که فرد، تحت تعقیب قرار گیرد و گاهی اوقات نیز موضوع ضعف مدیریتی است و این ضعف مدیریتی اقتضا دارد که مدیر جابه‌جا شود و به تناسب نتیجه تحقیقات تصمیمی گرفته شود و نهایتا نیز رئیس زندان فشافویه برکنار و مدیرکل زندان‌های تهران توسط خود سازمان زندان‌ها جابه‌جا شده است.

دقایقی بعد از نشست اسماعیلی، حکم انتصاب سیدحشمت‌الله حیات‌الغیب دیروز در مقام مدیرکل زندان‌های استان تهران صادر شد و روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

پیش از انتشار خبر رسمی انتصاب سیدحشمت‌الله حیات‌الغیب شایعه برکناری مصطفی محبی، مدیرکل سازمان زندان‌های استان تهران چند روزی در فضای مجازی و محافل غیررسمی مطرح شده بود. دیروز اما پای این خبر به رسانه‌های رسمی و خبرگزاری‌ها باز شد و رسانه‌های مختلف به نقل از منابع آگاه و شنیده‌ها از قطعی بودن این تصمیم خبر دادند. در کشاکش این اخبار بود که خبرگزاری تسنیم نوشت: پس از تعیین کمیته ویژه از سوی رئیس قوه‌قضاییه به‌منظور بررسی علت قتل یک زندانی به نام علیرضا شیرمحمدعلی در زندان تهران بزرگ، نتیجه تحقیقات روشن و به رئیس قوه‌قضاییه اعلام شده است. برکناری مدیرکل زندان‌های استان تهران، نتیجه بررسی‌های این کمیته بوده است. این خبرگزاری همچنین خبر داده بود که رئیس زندان تهران بزرگ و اندرزگاه محل نگهداری شیرمحمدعلی نیز از مسئولیت خود برکنار شدند.

حیات‌الغیب کیست؟
حیات‌الغیب تجربه مدیرکلی زندان‌های استان فارس، یزد و هرمزگان را در پرونده خود دارد. مدیرکل جدید زندان‌های تهران دومین چهره قضایی است که در زمان ریاست ابراهیم رئیسی بر دستگاه قضا از شیراز راهی تهران می‌شود؛ پیش از این علی القاصی مهر دادستان سابق شیراز در حکمی از سوی حجت‌الاسلام رئیسی به دادستانی تهران منصوب شده بود.
در بخشی از حکم انتصاب حیات‌الغیب که از سوی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور صادر شده، آمده است: «اصلاح، تربیت و ارشاد زندانیان و فراهم ساختن بستر و امکانات لازم برای بازگشت مجدد به کانون خانواده و پذیرش آنان در اجتماع، همزمان با اعمال برنامه‌ریزی برای مراقبت بعد از خروج و جلب همکاری دستگاه‌های ذیربط در این مهم، ازجمله وظایف اساسی امر زندانبانی است که نیل به آن مستلزم برنامه‌ای راهبردی بر مبنای فرهنگ انسان‌ساز و تعالی‌بخش دین مبین اسلام است که باید ضمن همکاری و هماهنگی اثربخش با مسئولین محترم قضایی و اجرایی استان و جلب حمایت مادی و معنوی آنان به اجرا درآید... مقتضی است نهایت مساعی و همت خود را در جهت سالم‌سازی‌ هرچه بیشتر محیط زندان‌ها از طریق توسعه آموزش‌ها، حرفه‌آموزی، ارتقای سطح بهداشت و سلامت، توأم با پاسداشت ارزش‌های فرهنگی و دینی و نظارت بر حسن اجرای قوانین، مقررات و آیین‌نامه اجرایی سازمان را به‌کار گرفته تا نسبت به سیاست‌های ابلاغی مصوب ریاست محترم قوه قضاییه مبتنی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری شاهد مدیریت جهادی در این عرصه خدمتگزاری باشیم.» پیش از حیات‌الغیب، مصطفی محبی، مدیرکلی زندان‌های استان تهران را از خردادماه سال95 بر عهده داشت. محبی پیش از مدیرکلی زندان‌های پایتخت معاون قضایی دادستان تهران بود.
وی یک روز پیش از برکناری‌اش اصغر فتحی، رئیس زندان تهران بزرگ، را برکنار کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید