• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 17 بهمن 1396
کد مطلب : 6334
+
-

غلبه دیپلماسی ایران بر دیپلماسی آمریکا

عراقچی در گفت‌وگو با همشهری: برجام نه قابل مذاکره است نه قابل اصلاح و نه قابل ربط دادن به موضوع دیگر

سیاست خارجی
غلبه دیپلماسی ایران بر دیپلماسی آمریکا

 

اسماعیل سلطنت‌پور/ خبرنگار

 

برجام قابل تغییر نیست؛ این موضعی است که 2مقام بلندپایه دیپلماتیک ایران دیروز مورد تأکید قرار دادند. سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران این موضع را در مصاحبه با همشهری تکرار کرد و بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مصاحبه با خبرنگاران.

سید عباس عراقچی در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود بعد از تصدی  معاونت سیاسی وزیر امور خارجه کشور با خبرنگار همشهری به گفت‌وگو نشست. او در بخشی از این مصاحبه که مشروح آن متعاقبا منتشر خواهد شد در پاسخ به سؤالی از اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر درخواست وساطت انگلیس از عمان برای اصلاح برجام ابراز بی‌اطلاعی کرد. 10 روز قبل یک منبع دیپلماتیک انگلیسی گفته بود که بوریس جانسون، وزیر خارجه کشورش در سفر به عمان، درخصوص واسطه‌گری سلطان قابوس برای قبول اصلاح برجام از سوی مقامات ایرانی، با طرف عمانی مذاکره کرده است.

عراقچی در این رابطه تأکید کرد: موضع ما کاملا مشخص است، برجام نه قابل مذاکره است نه قابل اصلاح و نه قابل ربط‌دادن به هیچ موضوع دیگری است. وی با تأکید بر اینکه، این موضع روشن ماست و همه اروپایی‌ها و آمریکا هم از این موضع ما اطلاع دارند، گفت: مشکل در اینجاست که آمریکا احساس می‌کند ایران مقتدر در منطقه را نمی‌تواند مهار کند چون برجام دستش را بسته است.

معاون سیاسی وزیر خارجه خاطرنشان کرد: به اعتقاد من مقداری از اقتدار ایران به‌خاطر برجام است اما ممکن است کسی همین را هم باور نداشته باشد؛ به‌هرحال برجام دست آمریکا را برای مهار ایران بسته است.

عراقچی یادآور شد: آمریکایی‌ها تحریم‌های نفتی را که مهم‌ترین تحریم‌ها بود و خیلی از تحریم‌ها را دیگر نمی‌توانند برگردانند. این به‌خاطر برجام است.

وی در رابطه با خبرسازی رسانه‌ها درباره وساطت عمان برای اصلاح برجام اضافه کرد: همه این نقشه‌ها به‌خاطر این است که به قول خودشان برجام را اصلاح کنند یا از سر راه بردارند. عراقچی با تأکید بر اینکه موضع ما ثابت بوده و تغییری نکرده است، گفت: این اروپایی‌ها هستند که باید موضع خودشان را به‌صورت درستی اتخاذ کنند.

عراقچی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره اینکه برخی اظهارات تازه مقامات اروپایی این شائبه را ایجاد کرده که موضع اروپا درباره برجام تغییر کرده است اظهار داشت: در طول یکی‌دو هفته گذشته حرف‌های ضد‌و نقیض زیاد زده شده؛ البته اروپایی‌ها عمدتا ساکت بوده‌اند اما همان حرف‌هایی هم که شنیده شده ضد‌و نقیض بوده و حرف‌های آمریکایی‌ها با دیگران هم ضد‌ونقیض است و از طرفی حرف‌های خود آمریکایی‌ها با حرف‌های خودشان هم تناقض دارد، مثلا موضع کاخ سفید با حرف‌های تیلرسون (وزیر خارجه آمریکا) ضد‌ونقیض است. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران اظهار کرد: ما از نزدیک تحولات را رصد می‌کنیم و برای هر سناریویی آمادگی داریم؛ دیپلماسی ایران به‌کار خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: یک سال و یک‌ماه است که ترامپ می‌خواهد برجام را پاره کند که نتوانسته؛ ممکن است در آینده بتواند اما تا الان دیپلماسی ایران بر دیپلماسی آمریکا غلبه داشته است. در آینده هم امیدواریم اینطور باشد.

دیروز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه هم در نشست خود با رسانه‌ها به تشریح موضع ایران درباره فشارهای آمریکا برای اصلاح برجام پرداخت. او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه طبق اخبار منتشر شده 3 کشور اروپایی با تشکیل کارگروه مشترک با آمریکا برای اصلاح و یا اضافه کردن موادی به برجام موافقت کرده‌اند گفت: فکر می‌کنم فرض شما از ابتدا اشتباه است و ما چنین سخن و کلامی را به‌صورت رسمی از 3کشور اروپایی دریافت نکرده‌ایم و فکر می‌کنیم که باز هم آمریکایی‌ها براساس عادت غلط و دیرینه خود رویاهایشان را از زبان دیگران بیان می‌کنند.

وی تأکید کرد: ما هیچ اطلاعی از این کارگروه که اشاره شده، نداریم و خبری در این ارتباط از سوی اتحادیه اروپا به ما داده نشده است. وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا تاکنون کشورهای اروپایی به‌صورت صریح از ایران درخواست مذاکره در ارتباط با مسائل موشکی را داشته‌اند، با توجه به اینکه آمریکایی‌ها در این زمینه تاکنون اظهارنظرهای مختلفی داشتند، گفت: آنچه مسلم است این است که آمریکایی‌ها از رابطه ایران با کشورهای منطقه و همچنین اتحادیه اروپا به‌عنوان بخشی از کشورهای دنیا ناراضی هستند و تلاش دارند که با اعمال فشار به سایر کشورها، آنها را در جهت منافع خود سوق دهند.

دونالد ترامپ ماه قبل با تمدید تعلیق تحریم‌های ایران اعلام کرد که برای تمدید تعلیق دوباره این تحریم‌ها شرط و شروطی دارد و براساس آن باید توافق هسته‌ای اصلاح شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید