• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63334
+
-

خلأ ‌قانونی برای کنترل بهای مسکن

مسکن
خلأ ‌قانونی برای کنترل بهای مسکن

این روزها موضوع گرانی اجاره‌بها و قیمت مسکن جدی‌تر از هر زمان دیگری مطرح است. موضوعی که غیر از شهروندان، گویی مسئولان را هم مستاصل کرده است. 
به گزارش همشهری، قیمت مسکن و اجاره‌بها در کرمانشاه بیش از بسیاری از استان‌ها رشد داشته است. بر همین اساس کار نهادهای نظارتی هم دشوار‌تر شده است؛ چراکه مردم از آنها انتظار برخورد جدی‌تر با عاملان گرانی مسکن را دارند، در حالی ‌که معاون استاندار تعزیرات حکومتی را مسئول برخورد با افزایش غیرمتعارف اجاره‌بها می‌داند، اما رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کرمانشاه معتقد است برای ورود دستگاه‌های نظارتی از جمله تعزیرات حکومتی به موضوع گرانی اجاره‌بهایمسکن ابزار قانونی وجود ندارد. 


درجست  وجوی راهکارهای منطقی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه، تعزیرات حکومتی را مسئول برخورد با افزایش غیرمتعارف اجاره‌بها دانست و گفت: آژانس‌های املاک غیرمجاز پلمب می‌شوند. «مهرداد سالاری» با اشاره به افزایش بی‌رویه و خارج از عرف اجاره‌بهای مسکن، این موضوع را سبب ایجاد ناراحتی مردم عنوان و اظهار کرد: به دنبال یافتن راهکارهایی منطقی برای کاهش این معضل هستیم. 

وی افزود: به این منظور تاکنون چندین جلسه را به ریاست استاندار برگزار و بسیاری از عواملی را که در این امر دخیل هستند بررسی کردیم و پیگیر موضوع شدیم. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه عملکرد برخی آژانس‌های املاک را که بدون توجه به قوانین کار می‌کنند، یکی از مهم‌ترین عواملی برشمرد که این گرانی‌ها را رقم زده هستند. 

سالاری دلال‌بازی را یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت مسکن دانست و بیان کرد: این افزایش بی‌رویه قیمت مسکن داد مردم را درآورده و سبب شده مردم نگران اجاره‌بهای سنگین مسکن باشند.وی اظهار کرد: اغلب مالکان مساکن نیز بدون هیچ قاعده و قانونی و بر اساس سلایق شخصی، قیمت فروش یا اجاره مسکن را تعیین می‌کنند، لذا لازم است در این زمینه اقداماتی صورت گیرد. 


تشکیل تیم برای مقابله با گرانی مسکن

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه گفت: بر این اساس تیمی تشکیل شده که در رأس آنها تعزیرات حکومتی وظیفه دارد با گران‌فروشی مقابله کند؛ چراکه مبارزه با گران‌فروشی یک نوع خدمت است که باید درست انجام شود.
سالاری بیان کرد: سازمان تعزیرات حکومتی باید نقش موثری در کنترل بازار مسکن و مدیریت بازار اجاره داشته باشد. 

وی تصریح کرد: به آژانس‌ها اعلام شده فایل‌هایی را که خارج از عرف هستند، از لیست خارج کنند و در این زمینه تعزیرات حکومتی هم کنترل می‌کند تا با موارد خارج از عرف آژانس‌ها برخورد کند. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ادامه داد: همچنین دادستان با مواردی که از روی عمد قیمت‌ها را بالا می‌برند و با درج قیمت‌ها قصد اختلال در بازار را دارند برخورد خواهد کرد. 

سالاری اذعان کرد: برخی آژانس‌های املاکی پروانه کسب‌و‌کار ندارند و قرار شد اتحادیه این آژانس‌های املاک را پلمب و با آنها برخورد کند. این مسئول ادامه داد: آژانس‌های رسمی از دستورات و قوانین پیروی می‌کنند، اما آژانس‌های غیررسمی از قوانین تبعیت نمی‌کنند و اکثر مشکلات ما هم از این منظر است. 

وی فرهنگ‌سازی در این زمینه را بسیار مهم بیان کرد و افزود: ما مردمی داریم که در مورد مسائل زلزله و سیل کمک کردند و حالا نیز با راه‌اندازی چندین کمپین، افزایش قیمت و اجاره‌بهای مسکن را ظلم به هموطنان می‌دانند و این کار خوبی است که می‌تواند بسیار موثر باشد.  این مسئول راه‌اندازی کمپین حمایت از مستاجران را کار خوبی دانست و افزود: امیدواریم با حمایت و فعال شدن این نهادهای مردمی بتوانیم این شرایط بحرانی را پشت سر بگذاریم. 


کف و سقفی برای اجاره بها 

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کرمانشاه تنها راهکار مدیریت بازار اجاره مسکن در کرمانشاه را تعیین کف و سقف قیمت کارشناسی برای اجاره‌بها و تصویب لزوم اجرای این قیمت‌ها توسط مشاوران املاک در شورای تامین دانست تا در صورت تخلف، تعزیرات حکومتی بتواند با بنگاه‌های مشاور املاک برخورد کند. 

«عبدالرضا یاری» با بیان این‌که اکنون هیچ نوع ابزار قانونی برای ورود دستگاه‌های نظارتی از جمله تعزیرات حکومتی به موضوع گرانی اجاره‌بهای مسکن وجود ندارد، اظهار کرد: راه‌های مختلف از جمله اصلاح قوانین در مجلس برای مدیریت اجاره‌بها زمان‌بر است و در این شرایط که مستاجران تحت فشارند، یک راهکار از سایر روش‌ها کوتاه‌تر است و سریع به نتیجه می‌رسد و آن کمک گرفتن از ظرفیت شورای تامین است. 

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده استان کرمانشاه اظهار کرد: ابتدا باید در قالب کمیته‌ای با حضور کارشناسان مربوطه از بخش‌های مختلف از جمله راه و شهرسازی، شهرداری، کانون کارشناسان دادگستری، اتحادیه مشاورین املاک و... بر اساس مناطق مختلف شهر کف و سقفی برای اجاره املاک در نظر گرفته و افزایش قیمت منطقی نیز نسبت به سال گذشته اعمال شود. 

به گفته یاری، کف و سقف به این منظور در نظر گرفته می‌شود که کیفیت و امکانات خانه‌ها در یک منطقه ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. وی با بیان این‌که این اجرای قیمت‌های کارشناسی شده توسط مشاوران املاک در شورای تامین استان به تصویب برسد، تاکید کرد: در این صورت تعزیرات حکومتی ابزار قانونی دارد که با افراد متخلف و مشاوران املاک برخورد کند.

یاری عنوان کرد: در چنین شرایطی مشاوران املاک نیز از پذیرفتن خانه‌هایی که قیمت آنها غیرمنطقی است خودداری خواهند کرد و این امر باعث می‌شود صاحبخانه‌ها قیمت‌های غیرمنطقی پیشنهاد ندهند. وی همچنین بر لزوم تهیه لیست منازل مسکونی خالی با همکاری راه و شهرسازی و شهرداری‌ها تاکید کرد و ادامه داد: این لیست باید در اختیار اداره امور مالیاتی قرار گیرد تا بر خانه‌های خالی مالیات وضع شود. یاری معتقد است مجموعه این اقدامات می‌تواند در کوتاه‌مدت به مدیریت قیمت اجاره‌بها در کرمانشاه کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید