• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62912
+
-

جشن نیمه شعبان در قم ثبت ملی شد

مدیر کل میراث فرهنگی استان: جشن نیمه شعبان با محوریت مسجد مقدس جمکران از جمله آثار معنوی  این استان است که به ثبت ملی رسید

میراث
جشن نیمه شعبان در قم ثبت ملی شد

مدیر کل میراث فرهنگی استان قم با اشاره به ثبت ۹ اثر معنوی استان قم گفت: جشن نیمه شعبان با محوریت مسجد مقدس جمکران از جمله آثار معنوی و ناملموس این استان است که به ثبت ملی رسید. به گزارش ایرنا، «حمید یزدانی» با بیان این‌که جشن نیمه شعبان سبب وفاق ملی و اجتماعی و ایجاد حس همبستگی در جامعه می‌شود اظهار کرد: این جشن بزرگ و فرخنده به مناسبت تولد حضرت مهدی(عج) اگرچه در سراسر ایران با شور و شعور برگزار می‌شود، اما مرکزیت این جشن که سالانه میزبان هزاران زائر از ایران و کشورهای مختلف جهان است، مسجد مقدس جمکران قم است.

وی افزود: مهارت انگشترسازی، مهارت ساخت کاشی ۷ رنگ، مهارت ساخت لعاب سبز قمی، مهارت چلنگری، مهارت عصاری، مهارت پخت آبگوشت یخنی، و 2 بازی الک دولک و توپ مره در اجلاس ثبت آثار معنوی کشور که در استان اردبیل برگزار شد واجد ارزش شناخته شد و در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید. یزدانی با اشاره به رواج رشته انگشترسازی در شهر قم به دلیل حضور گسترده گردشگران مذهبی بیان کرد: بر اساس شواهد موجود و آثار به دست آمده از تپه صرم، تولید و استفاده از انگشتر بیش از ۲ هزار سال پیش از میلاد مسیح در قم معمول بوده است.

وی با بیان این‌که مهارت پخت کاشی هفت رنگ قم از جمله پرونده‌هایی بود که در فهرست میراث ملی ثبت شد ادامه داد: قدمت کاشی در استان قم به دلیل وجود مزارهای متعدد امامزادگان مقرب بسیار کهن است و مدارک بسیاری از کاشی هفت‌رنگ در جای جای شهر قم نمایان است. مدیر کل میراث فرهنگی استان قم گفت: مهارت ساخت لعاب سبز قمی بسیار قدیمی است، اما از آنجا که سفال در طول زمان می‌شکند و از بین می‌رود اطلاعات ما از منشأ و قدمت واقعی آن بر اساس اطلاعات شفاهی است، اما طبق اطلاعات مستند استاد هنرمند رضا سرکارپور، پدر بزرگ وی در دوره قاجار به ساخت این نوع لعاب اقدام می‌کرده‌اند و قدمت آن حداقل به دوره قاجار می‌رسد.

یزدانی ادامه داد: چلنگری یعنی آهنگری سبک و محلی که در آن اشیاء سبک وزن مانند میخ و انبر ساخته می‌شود که این هنر به دلیل کاربردی بودن هنوز در میان اهالی قم رواج دارد. وی افزود: عصاری در لغت به معنی روغن کشی است که با توجه به وجود عصارخانه‌ای متعلق به قرن یازدهم هجری قمری در شهر کهک قم، نشان از قدمت این مهارت در عصر صفوی دارد. مدیر کل میراث فرهنگی قم گفت: آبگوشت یخنی از دیگر غذاهای سنتی تهیه شده در استان قم است که نحوه پخت آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

یزدانی گفت: بازی الک دولک و بازی توپ مره، 2 بازی بومی و محلی قم نیز واجد ارزش شناخته شد و در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید. وی بیان کرد: در این همایش استان قم در زمره استان‌هایی قرار گرفت که بیشترین آثار ثبتی را داشته است و پرونده جشن‌های نیمه شعبان با محوریت مسجد مقدس جمکران در رده پرونده‌های بسیار ارزشمند این همایش شناخته شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید