• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62845
+
-

هدف گذاری برای تبدیل یزد به« پایتخت کتاب جهان»

از میان خبرها
هدف گذاری برای تبدیل یزد به« پایتخت کتاب جهان»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: هدف‌گذاری ما برای سال ۲۰۲۲، تبدیل یزد به پایتخت کتاب جهان است و همه تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار می‌گیریم.
به گزارش مهر، «مجید جوادیان‌زاده» در نشست هم‌اندیشی معاونان فرهنگی و رسانه‌ای ادارات کل ارشاد استان‌های کشور که به میزبانی یزد برگزار شد، با برشمردن برخی ویژگی‌های یزد اظهار کرد: امروز یزد به عنوان دومین شهر معدنی و چهارمین شهر صنعتی ایران مطرح است و در عین حال در تعداد کتابخانه‌ها دارای رتبه اول در کشور است که این امر نشان از توسعه متوازن این استان دارد.

وی با اشاره به اینکه یزد برندهای فرهنگی بسیاری دارد که یکی از آنها شهر پدران فرهنگ ایران است، افزود: به عنوان نمونه «مهدی آذریزدی» پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران، «ایرج افشار» پدر ایران‌شناسی و استاد «پیرنیا» پدر معماری ایران است.
جوادیان‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان یزد اکنون در مسیر توسعه قرار گرفته است، عنوان کرد: این توسعه باید معنا نیز داشته باشد و هیچ منبعی معنادارتر از کتابخوانی نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اکنون کانون‌های فرهنگی گسترده‌ای در یزد داریم، افزود: نظام محله‌ای، ادیان و گروه‌های کهن فعال در زمینه‌های مختلف جزو این کانون‌های فرهنگی هستند که باید از ظرفیت همه اینها در مسیر کتابخوانی استفاده شود.

جوادیان‌زاده با اشاره به انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال ۹۸ خاطرنشان کرد: تلاش ما این بود که طی چهار سال بین نهادهای دولتی هم‌گرایی برای تحقق این امر ایجاد کنیم و در نهایت نیز بازاندیشی و بازشناسی فعالیت‌های موجود توانست یزد را به پایتختی کتاب ایران برساند. وی تاکید کرد: برای کسب این عنوان یکی از مهم‌ترین تلاش‌های ما این بود که همه گروه‌ها را شناسایی کنیم و برای همه آنها حداقل یک برنامه حتی نمادین، داشته باشیم.
جوادیان‌زاده تصریح کرد: در این مسیر گفتمان‌سازی نیز انجام شد و اتفاقات بسیار خوبی افتاد ضمن اینکه مدیریت شهری هم که آن زمان بر عهده «مهدی جمالی‌نژاد» بود در این زمینه بسیار اثرگذار عمل کرد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون نیز برای سال ۲۰۲۲ هدف‌گذاری انجام داده‌ایم تا یزد را به پایتخت کتاب جهان تبدیل کنیم و اکنون در حال تبدیل این مهم به یک آرمان برای شهر و مردم آن هستیم.


به کارگیری تجربیات شهرها  برای ترویج کتابخوانی

شهردار یزد  نیز در این نشست گفت: این آمادگی در شهرداری یزد وجود دارد که تجربیات شهرهای مختلف در زمینه ترویج کتابخوانی را در یزد اجرا کنیم.
به گزارش مهر، «جمال‌الدین عزیزی» اظهار کرد: برنامه‌های متنوعی در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی در یزد اجرا شده و با توجه به اینکه یزد در سال ۹۸، عنوان پایتختی کتاب ایران را دارد، طی یک سال فرصتی برای اجرای برنامه‌های طراحی شده خواهد داشت.
وی بیان کرد: این عناوین و انتخاب‌ها بهانه و محوری برای ما است تا بتوانیم فعالیت‌هایمان را گسترش دهیم و ترویج کنیم.

شهردار یزد عنوان کرد: کتاب و ترویج کتابخوانی موضوع مهمی در جامعه است و ما باید نهضت جایگزینی کتابخوانی را به جای کتابداری به راه بیاندازیم.
عزیزی خاطرنشان کرد: نگهداری و ایجاد کتابخانه اگرچه لازم است اما باید ترویج کتابخوانی را در نظر بگیریم و این موضوع مدنظر باشد.

شهردار یزد گفت: در برنامه‌های خود در شهرداری محور کار را کتابخوانی قرار داده‌ایم و سعی داریم آمارها و شاخص‌های خوانش کتاب و کتابخوانی افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: ترویج کتابخوانی امر مهمی است و متولیان امر نیز باید با فعالیت‌های خود، به عنوان یک الگو مروج این مهم باشند.
عزیزی بیان کرد: برنامه‌های متنوعی از جمله مسابقات کتابخوانی، برگزاری پویش فصل گرم کتاب، شب‌های فرهنگی با موضوع کتاب، شب فرخی یزدی و … در یزد اجرا شده و این برنامه‌ها تداوم خواهد یافت.
شهردار یزد خاطرنشان کرد: ما در مجموعه شهرداری یزد آمادگی داریم تجربیات خود را در اختیار شهرهای مختلف قرار دهیم و تجربیات دیگران را نیز به کار بگیریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید