• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62815
+
-

زنگ خطر خشکسالی در مازندران به صدا درآمد

با وجود افزایش ۳۳ درصدی بارندگی بهاری در مازندران نسبت به مدت مشابه سال قبل و رشد ۲۵ درصدی نسبت به دوره آماری بلندمدت، روند نزولی نمودار بارش‌ها در ۲ ماهه اردیبهشت و خرداد نسبت به فروردین و پیش‌بینی احتمال ادامه این روند در تابستان، زنگ خشکسالی در استان را بار دیگر به صدا درآورد.

به گزارش ایرنا، براساس گزارش هواشناسی مازندران در فروردین سال جاری ۹۱ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه‌های هواشناسی ثبت شد. این بارندگی در اردیبهشت با حدود 3برابر کاهش نسبت به فروردین به ۳۸ میلی‌متر رسید. میزان بارندگی در خرداد نیز ۸ میلی‌متر گزارش شد که کاهش چشمگیری نسبت به ماه اول و دوم بهار داشت.

براساس این گزارش میانگین بارش در اردیبهشت سال جاری در مقایسه با سال قبل صرفا حدود ۸ درصد و نسبت به دوره آماری کمتر از یک درصد افزایش داشت؛ این در حالی است که روند بارش‌ها در خرداد سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و دوره آماری به طور میانگین ۷۳ درصد کاهش نشان می‌دهد و روند نزولی نمودار بارندگی در مازندران بار دیگر زنگ خطر خشکسالی را در این خطه شمال کشور به صدا درآورده است.

براساس این گزارش در بهار ۱۳۶ میلی‌متر بارندگی در مازندران به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل (بهار ۹۷) رشد ۳۳ درصدی و در مقایسه با دوره آماری رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. 

بیشترین بارش مربوط به فروردین امسال است. به علت این بارش سیل‌آسا و طغیان رودخانه‌ها حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال به واحدهای مسکونی و تاسیسات زیربنایی استان خسارت وارد شد.

 رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی مازندران می‌گوید: در ۹ ماه سال آبی یا همان سال زراعی جاری (اول مهر ۹۷ تا ۳۱ خرداد ۹۸) به طور میانگین بارش ۷۲۲ میلی‌متری در استان به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۵۰ درصد بیشتر بود.

«محمدعلی ملکی» بیان می‌کند: میانگین بارش در سال زراعی جاری نسبت به دوره آماری بلندمدت نیز ۳۴ درصد افزایش یافت و در همین مدت نیز هوا حدود یک‌دهم درجه نسبت به دوره آماری گرم‌تر شد.

وی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی فصلی مرکز اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی ایران که پیش‌بینی‌هایش تا حدود ۷۰ درصد قابل اعتماد است، برآورد کرده میانگین بارش در تابستان پیش رو نرمال است و دما نیز در مقایسه با سال گذشته تغییرات چندانی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید