• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62529
+
-

اردبیل؛ نیازمند نشاط اجتماعی با ورزش

مهدیار مسعودی  | اردبیل- خبرنگار:


توسعه ورزش به عنوان راهکار پرورش شهروندان سالم و سد ‌راه افزایش آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ای انکارناپذیر است. در روزهای گذشته، اردبیل میزبان یک رویداد جهانی ورزشی بود و شاهد بودیم میزبانی لیگ والیبال ملت‌های جهان چقدر شور و هیجان در شهر ایجاد کرده بود.

کارشناس مشارکت‌های اجتماعی جوانان و آسیب‌های اجتماعی اداره کل ورزش و جوانان استان و همچنین دانشجوی مقطع دکترای مدیریت حرفه‌ای کسب و کار درباره تاثیر ورزش در مهار آسیب‌های اجتماعی استان می‌گوید: طبعا یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در ارتقای شاخصه‌های جوامع زنده و بانشاط توسعه فرهنگ پویای ورزش و سلامتی در بین مردم و اقشار مختلف آن است. 

 «رضا صراط‌جو» اظهار می‌کند: با نگاهی گذرا به نمودار رشد فزاینده آسیب‌های اجتماعی و تاثیر مخرب و ویرانگر آن بر لایه‌های مختلف اجتماع و شکل‌گیری مصداق‌های مرتبط با آن از جمله اعتیاد، بی‌‌تحرکی و افسردگی، انواع بیماری‌های جسمی، روحی و روانی‌، و نبود سلامتی و شادابی می‌توان به جایگاه بلند و پراهمیت ورزش و فعالیت‌های ورزشی پی ‌برد. 

وی می‌افزاید: در طول دهه گذشته، گسترش و جهش ورزش در رشته‌های مختلف خصوصا ورزش‌های عمومی و همگانی در بین مردم ورزش دوست ما نمود عینی و عملی یافته است و این روند مثبت و رو به توسعه در تاریخ فعالیت‌های ورزشی منطقه ما می‌تواند نقطه عطفی برای بهره‌گیری از یک فضای مستعد و مطلوب ورزشی باشد.  

صراط‌جو بیان می‌کند: بدیهی است با یک برنامه‌ریزی جامع‌، مطلوب و پرمحتوا بر اساس فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه فرهنگی و ورزشی به‌ویژه در بین نسل فعال و پرتحرک جوان می‌توان به افق امیدبخشی برای اعتلای روزافزون ورزش و ارزش‌های فرهنگی آن دست یافت.

با وجود صحبت‌های کارشناسان در مورد نقش اساسی ورزش به‌ویژه در مهار آسیب‌های اجتماعی که در عمل نیز ثابت شده است، کمبود فضای ورزشی در اردبیل به‌شدت مشخص و نمایان است. با این وضعیت جوانان شوق کمتری به ورزش خواهند داشت که تبعات خوبی برای استان نخواهد داشت.

ین در حالی است که احداث سالن در سال‌های گذشته بدون بررسی کارشناسی در شهرستان‌ها و روستاها اتفاق افتاده است که یا نیمه‌کاره رها شده و یا این‌که جمعیتی برای استفاده از این سالن‌ها وجود ندارد، اما در مراکز شهرستان‌های پرجمعیت مانند اردبیل و پارس‌آباد با کمترین میزان سرانه فضای ورزشی مواجهیم. به نظر می‌رسد مکان‌یابی مناسب و مطالعات بیشتر در احداث پروژه‌های ورزشی ضروری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید