• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 6 تیر 1398
کد مطلب : 62347
+
-

پشت پرده حمله به زنگنه

وزیر نفت: دوستان اگر بگذارند بر دشمنان غلبه می‌کنیم

گزارش
پشت پرده حمله به زنگنه

سخنگوی دولت در بخش عمده‌ای از نشست خبری روز چهارشنبه‌ خود با خبرنگاران، ادعاهای مخالفان بیژن زنگنه، وزیر نفت را پاسخ داد؛ مخالفت‌هایی که براساس توضیحات او ظاهرا ریشه در اقدامات چند نماینده منتسب به یک طیف سیاسی خاص در مجلس دارد.
علی ربیعی حداقل برای این وزیر کابینه خودش به وزارت اطلاعات رفته بود تا ماجرا را از زبان امنیتی‌های پیگیر پرونده جویا شود.  او در این نشست که در حاشیه حیاط دولت برگزار شد در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره ماجرای یک کارتخوان مشکوک در دفتر وزیر، طرح شایعات درباره استعفا و استیضاح او و ارتباطات یک زن با تعدادی از مدیران وزارت نفت، گفت: موضع دولت در قبال شخص آقای زنگنه این است که ایشان وزیر کارا و کاربلدی است و در شرایط تحریم بهترین فرد برای اداره امور نفت از تولید تا فروش است. این موضع کلی ماست. درباره زنگنه گفتند از زمانی که او آمده، صادرات کمتر شده است. من آمارهای فروش نفت قبل از برجام را نگاه می‌کردم؛ درست در همان زمانی که تحریم‌هایی شبیه تحریم‌های دولت قبل داشتیم، تلاش آقای زنگنه فروش نفت ما را تقریبا به یک میلیون و 350هزار بشکه رساند؛ یعنی حدود 200هزار بشکه بیشتر از قبل از دوران خودش. ربیعی همچنین با اشاره به برخی انتقادات از زنگنه درباره توسعه میادین نفت و گاز و لغو قراردادها افزود: یک مورد لغو قرارداد بوده که چند سال قراردادشان را خوابانده بودند، در عوض در دوره آقای زنگنه حدود 5.6میلیارد دلار فقط سرمایه‌گذاری فاز11پارس‌جنوبی بود.  این روایت ربیعی از تلاش های زنگنه در حقیقت نکته اصلی حملات طیف خاصی از مخالفان دولت در مجلس به وزیر نفت است؛ همان طیفی که در روزهای اجرای برجام به وزارت خارجه و ظریف حمله می‌کردند،  این روزها محور حملاتش زنگنه است. ادعای یکی از این نماینده‌ها درباره زنگنه 2 روز پیش در کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی و به تشخیص این هیات برای رسیدگی به قوه قضاییه ارسال شد.

ربیعی درباره پیگیری‌های مستقیم خود در برخی جوسازی‌ها علیه زنگنه تصریح کرد: من ظهر دوشنبه به وزارت اطلاعات رفتم و با کارشناسان ضدجاسوسی و اقتصادی صحبت کردم. در مورد آن کارتخوان‌هایی که مدعی شده‌اند در دفتر وزیر وجود داشته، نه ربطی به آقای زنگنه داشته و نه اصلا موضوع فسادآوری در آنها رخ می‌داده است. یک سنتی بوده که معمولا این کارتخوان‌ها را به مستخدم‌ها می‌دهند تا بن‌ها و چیزهایی را که می‌گیرند تبدیل کنند. سخنگوی دولت همچنین درباره خبر بازداشت یک زن از سوی نهاد امنیتی خارج از دولت گفت: این خانم کارمند یکی از شرکت‌های اروپایی است، باید اجازه دهیم تا کسانی که دستگیر کرده‌اند، پرونده را تحویل قوه قضاییه دهند. برای بنده جالب است که یکی، دو نماینده مجلس اینها را بیان می‌کنند. به‌نوعی هم نوشته بودند که اینطور جلوه کنند که یک زن جاسوسی می‌کرد و با 16نفر هم ارتباط داشت و کیفیت ارتباط را نیز به خواننده واگذار کرده بودند. ربیعی افزود: اصلا این نوع نگاه ژورنالیسم و بیان اسلامی نیست. 

   زنگنه: جا نمی‌زنم

وزیر نفت روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در واکنش به حاشیه‌سازی‌های متعدد درباره عملکرد خودش و مدیران این وزارتخانه به‌رغم تشدید فشارهای اقتصادی آمریکا گفت: من مقاومت می‌کنم و در این مسائل جانمی‌زنم. اگر دوستان وقت ما را نگیرند و بگذارند کار کنیم، به امید خدا بر دشمنان غلبه می‌کنیم. بیژن زنگنه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره علت دیدار برخی نمایندگان مجلس با بابک زنجانی، گفت: در جریان علت این دیدار نیستم و باید موضوع را از خود نمایندگان دیدار‌کننده بپرسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید