• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62250
+
-

فرهیختگان یار شهر شوند

فرهیختگان یار شهر شوند

محسن هاشمی‌رفسنجانی/ رئیس شورای اسلامی شهر تهران


شورایاری‌ها بعد از شوراها مهم‌ترین نهاد مردم‌سالار جمهوری اسلامی در شهرها به شمار می‌روند. اهمیت شورایاری‌ها از آن جهت مضاعف می‌شود که این نهاد محلی و مردمی بهترین فرصت برای شناخت استعدادها، ظرفیت‌ها و نخبگان محله‌هاست. ضمنا کثرت افرادی که کاندیدای انتخابات شورایاری‌ها می‌شوند، نشان می‌دهد این نهاد چه تأثیر بسزایی در زندگی شهری و روستایی دارد. این تشکیلات مردمی بیشتر براساس ایده‌های محله‌محوری و با رویکرد حل مسائل محله‌ها و انتقال دقیق مشکلات به شوراها برای اتخاذ تصمیمات عاجل، بموقع، صحیح و البته مردم‌سالار شکل گرفته است. البته برای اینکه این امر محقق شود، توجه به چند نکته اهمیت دارد.
یکی از نکات این است که در انتخابات شورایاری‌ها متأسفانه تبلیغات مناسبی صورت نمی‌گیرد و بر این اساس، فرهیختگان و نخبگان محله‌ها نامزد انتخابات نمی‌شوند. ضمن اینکه بنا به دلایلی خود نخبگان هم کمتر در این پروسه مشارکت می‌کنند. ازاین‌رو ضرورت دارد فرهیختگان با توجه بیشتری به این تشکیلات محلی مردم‌محور بنگرند و با حضور در این فرایند مردم‌سالار، گام مهمی در راستای حل مشکلات و مسائل شهروندان و ساکنان محله‌ها بردارند. در واقع حضور این قشر در شورایاری‌ها سبب خواهد شد مشکلات محله‌ها با تخصص کامل بررسی و برطرف شود.

اما آسیب دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که نباید نگاه سیاسی بر انتخابات شورایاری‌ها حاکم باشد. بیشتر مسائل آن باید از نوع صنفی و حل مسائل حوزه‌های مختلف محله‌ها و طرح جامع شهر و مسائل اینچنینی باشد. بنابراین معتقدم نیروهای سیاسی نباید به این حیطه ورود کنند بلکه باید تلاشی در این راستا باشد که جا برای حضور نیروهای فعال معتمدان و نخبگان محله‌ها باز شده تا مسائل و مشکلات ساکنان محله‌ها از این طریق به مدیران اجرایی منعکس و به‌دنبال آن، برطرف شود. از این مهم نباید غافل شد که در سیستم الکترونیکی ثبت‌نام صلاحیت کاندیداهای شورایاری‌ها ابتدا از طریق خوداظهاری درج می‌شود و اگر خلاف آن ثابت شد، آنگاه از دادن اعتبارنامه به آنها خودداری خواهد شد. این فرصتی است برای ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی و شهری تا آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات شورایاری‌ها اعلام کنند و در ادامه با رأی دقیق شهروندان، یار شهر شوند. در این راستا باید گفت که امسال دولت آمادگی و حمایت خود را برای برگزاری مناسب انتخابات شورایاران عنوان کرده و قرار است پروسه انتخابات با کمک وزارت کشور، فرمانداری و شهرداری برگزار شود.
از سوی دیگر خوشحالیم که مصوبه دولت اخیرا از سوی آقای جهانگیری در دولت مطرح و توسط هیأت دولت تصویب شده که این موضوع نشان‌دهنده حمایت دولت برای برگزاری مناسب انتخابات شورایاری‌هاست. همچنین با اعلام آمادگی وزارت کشور برای نخستین بار قرار است این انتخابات به‌صورت الکترونیکی برگزار شود. بنابراین امیدواریم تجربه‌ای مفید برای انتخابات بعدی در تهران و دیگر شهرها باشد. در نهایت از همه دست‌اندرکاران در تهران درخواست دارم که به وظایف‌شان براساس اساسنامه انتخابات شورایاری‌ها و آیین‌نامه اجرایی انتخابات عمل کرده و کمک کنند تا انتخابات پیش‌رو به‌صورت جدی، سالم و مورد پسند مردم برگزار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید