• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62157
+
-

تسهیل مسیر تجارت از بندر شهید رجایی

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی از راه‌اندازی سامانه‌های نرم‌افزاری «سیستم هندهلد اندرویدی» با هدف دستیابی به بنادر هوشمند در بندر شهید رجایی خبر داد

گزارش
تسهیل مسیر تجارت از بندر شهید رجایی

بندر راهبردی شهید رجایی که در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس و در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین‌المللی به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران، سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است. 

مجتمع بندری شهید رجایی که از سال ۶۴ فعالیت رسمی خود را در غرب هرمزگان آغاز کرده، هم‌اکنون با داشتن ظرفیت‌هایی همچون پایانه نفتی، کانتینری، کالاهای فله، جرثقیل‌های بزرگ، اتصال به راه‌آهن سراسری و اراضی پشتیبانی نقش حیاتی در پویایی اقتصاد دریامحور کشور دارد. 
به گزارش ایرنا، قرار گرفتن در دهانه ورودی خلیج فارس و تنگه هرمز، بهره‌مندی از تجهیزات مدرن، اتصال به شبکه بین‌المللی ریلی، امکان واگذاری زمین و دیگر امکانات به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی موجب شده این بندر به یکی از موفق‌ترین سازمان‌های بندری خاورمیانه تبدیل شود. 

بندر شهید رجایی برای گرفتن سهم بیشتر از حمل‌و‌نقل دریایی و تجارت بین‌المللی حرکتی شتابان و رو به جلو را آغاز کرده و دستیابی صاحبان کالا به منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه را از طریق ارزان‌ترین‌، مطمئن‌ترین و کوتاه‌ترین راه میسر ساخته است. این کریدور، اقیانوس هند و خلیج فارس را از ایران به دریای خزر و سپس از طریق روسیه به سن‌پترزبورگ و شمال اروپا متصل می‌کند. 


توسعه مسیرهای دسترسی به بندر 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به موقعیت استراتژیک و راهبردی بندرشهیدرجایی در غرب استان گفت: این بندر و بندرهای تابعه آن در تخلیه کالاهای اساسی از کشتی‌های بزرگ و ارسال سریع به بازارهای داخلی، کارنامه و دستاوردهای خوب و درخشانی داشته است. 

 «محمد راستاد» در نشستی با مدیران حوزه حمل‌و‌نقل استان هرمزگان افزود: توزیع کالاهای اساسی و ویژه بین سایر بنادر جنوب کشور و نداشتن تمرکز آن‌ها در بنادر استان خوزستان از جمله سیاست‌های کلان سازمان بنادر و دریانوردی است.  معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین بر لزوم بهسازی محور بزرگراهی و توسعه مسیرهای دسترسی به بندر شهید رجایی و بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های شبکه ریلی در حمل کالا تاکید کرد. 
راستاد افزود: در بزرگراه بندرعباس به بندر شهید رجایی مراکز صنعتی و لجستیکی وجود دارد. به همین دلیل و با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی، وضعیت بزرگراه باید سامان یابد. 


جایگاه بندرشهید رجایی در ترانزیت، صادرات و واردات کالا

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: بندر شهید رجایی از جایگاه ممتازی در زمینه ترانزیت، صادرات و واردات کالا برخوردار است. «محمدعلی حسن‌زاده»  نیز اخیرا در نشست ارزیابی نخستین مانور ریلی کانتینری افزود: فعالان بخش‌های اقتصادی و تجارت کالا اذعان دارند که ایران در بهترین شرایط جغرافیایی قرار دارد و موقعیت جغرافیایی بندر شهید رجایی بسیار راهبردی است. 

وی اضافه کرد: هدف سازمان بنادر و دریانوردی، محدودسازی حمل جاده‌ای نیست. زیرا هر شیوه حمل و نقلی مزیت خاص خود را دارد و توسعه راه‌آهن و افزایش سهم ریل در بنادر به معنی به‌کارگیری روش ارزان‌تر است. هر میزان سهم ریل در یک بندر بیشتر باشد، نشان‌دهنده جایگاه بالاتر آن بندر در بین سایر بنادر هم‌تراز است. 
حسن‌زاده ادامه داد: مطالعات اقتصادی انجام‌شده درباره اقتصادی‌ترین مسافت برای جابه‌جایی کالا در ایران ۳۵۰ کیلومتر برآورد شده است. باید با برنامه اصولی و علمی، از این موقعیت ممتاز برای ترانزیت بار به آسیای‌ میانه استفاده شود. 


سیستم هوشمند ثبت اطلاعات تخلیه کالا 

مدیر کل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: برای نخستین بار، سیستم هوشمندسازی بنادر «سیستم هندهلد» برای ثبت اطلاعات تخلیه و بارگیری کالای عمومی و متفرقه در بندر شهید رجایی با موفقیت راه‌اندازی شد. 

 «روانبخش بهزادیان» تاکید کرد: استفاده از سامانه‌های نرم‌افزاری تحت عنوان «سیستم هندهلد اندرویدی» با هدف دستیابی به بنادر هوشمند و ثبت اطلاعات تخلیه کالاهای عمومی و متفرقه در بندر شهید رجایی راه‌اندازی شده است.  وی بیان کرد: این سیستم هوشمند طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده‌، برای عملیات تخلیه کشتی «hang prosperity» حامل محموله انواع کالاهای متفرقه به تناژ ۱۲ هزار و ۳۲۲ تن در اردیبهشت امسال در بندر شهید رجایی به کار گرفته شد. 

مدیر کل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ثبت صحیح و به‌موقع اطلاعات برای ارسال به سامانه‌های نرم‌افزاری از مزایا و اهمیت این سیستم هوشمند است و سعی داریم تا پایان امسال در همه بندرهای کشور این طرح را عملیاتی کنیم. 
بهزادیان ادامه داد: یکپارچه‌سازی سامانه‌ها و ارتباط نرم‌افزاری با دستگاه‌های مرتبط برای ورود و خروج کالا در بندرها از دیگربرنامه‌های در دست اقدام سازمان بنادر است. 


پذیرش 10 فروند کشتی حامل دام زنده، شکر و روغن 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گفت: برای تنظیم بازار کشور در ماه‌های فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال حدود ۴۰۰ هزار تن انواع کالای اساسی و ویژه در بندر شهید رجایی تخلیه و روانه بازارهای داخلی شد. 
 «الله‌مراد عفیفی‌پور» افزود: در فروردین امسال ۲۰۷ هزار و ۴۹۷ تن و در اردیبهشت ۱۸۶ هزار و ۶۵۷ تن کالای اساسی در اسکله‌های بندر شهید رجایی تخلیه و به بازارهای مختلف کشور ارسال شد. 

وی بیان کرد: این کالاها شامل ۱۲۳ هزار تن شکر، ۱۲۲ هزار تن روغن نباتی و حیوانی، ۸۸ هزار تن کود و سموم شیمیایی، ۴۹ هزار تن برنج و ۱۰ هزار تن کاغذ بوده است. همچنین ۱۶۶ هزار و ۸۳۴ تن کالای اساسی در ماه‌های بهمن و اسفند ۹۷ نیز با کشتی وارد بندر شهید رجایی شد. 

عفیفی‌پور ادامه داد: تشریفات مربوط به تخلیه کالاهای اساسی از کشتی به سرعت و با دقت لازم انجام شد و کامیون‌ها پس از بارگیری روانه استان‌های مختلف کشور شدند. 
وی ادامه داد: قرار است ۱۰ فروند کشتی حامل دام زنده و همچنین محموله‌های شکر و روغن خوراکی تا پایان امسال در بندر شهید رجایی پذیرش و براساس نیاز کشور و بدون محدودیت زمانی برای تنظیم بازار روانه بازارهای داخلی شوند. 


پهلودهی بدون نوبت کشتی‌های حامل کالاهای اساسی 

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای کالاهای اساسی همچون برنج و روغن و سایر نیازهای مردم گفت: کشتی‌های حامل این گونه کالاها بدون نوبت در اسکله‌های چهل‌گانه این بندر پهلودهی می‌شوند.  عفیفی‌پور افزود: علاوه بر پهلودهی بدون نوبت و تخصیص امکانات و تجهیزات تخلیه کالا، هماهنگی‌های موثری با گمرک انجام شده تا کالاهای اساسی در کمترین زمان ممکن از بندر خارج و به مقصد تعیین شده ارسال شوند.  

وی افزود: پایانه‌های ریلی و کانتینری بندر شهید رجایی بیش از ۷۰۰ هزار تی‌‌ای‌یو کانتینر ظرفیت نگهداری کالا را دارند و می‌توان کانتینرها را در شرایط ایمن به وسیله واگن به این بندر وارد یا از آن خارج کرد. این مقام مسئول اضافه کرد: در بندر شهید رجایی افزون بر ۲ هزار پلاک یخچالی وجود دارد که امکان پذیرش هر نوع کالای وارداتی و صادراتی که نیازمند خدمات سردخانه‌ای بسته به دمای استاندارد مورد نیاز برای نگهداری کالا باشد، وجود دارد.


 سهم ۵۰ درصدی بندرشهید رجایی از تجارت ایران

بندر شهید رجایی با بیش از ۵۰ پایانه و محوطه نگهداری کالا ۷۰ درصد ترانزیت کالا، پشتیبانی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد از عملیات کانتینری در سطح کل بنادر کشور را داراست. برخورداری از اراضی پشتیبانی برای انجام فعالیت‌های صنعتی، نفتی و خدماتی در قالب قراردادهای BOT، اجاره کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت از ظرفیت‌های منحصر به فرد این منطقه است.

این بندر در وضعیت فعلی 2۴۰۰ هکتار وسعت دارد و با ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی، ۱۸ دستگاه گنتری‌کرین (جرثقیل غول‌پیکر برای تخلیه و بارگیری کانتینری) و ۴۰ پست اسکله بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بندر بازرگانی ایران محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید