• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 بهمن 1396
کد مطلب : 6215
+
-

دفاع تمام قد شهردار از بودجه 97

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران به تصویب کلیات بودجه شهرداری اختصاص داشت

شورا
دفاع تمام قد شهردار از بودجه 97

 مهم‌ترین دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران اختصاص به تصویب کلیات بودجه 17هزار و 517میلیارد تومانی شهرداری تهران داشت. این رقم 17میلیارد تومان نسبت به لایحه پیشنهادی شهرداری تهران افزایش داشته است.  به گزارش همشهری، جلسه دیروز شورا 2بار به‌دلیل اهمیت بودجه تمدید و قرار شد اعضا از ساعت 14تا 16به‌منظور بررسی سرفصل‌ها و ردیف‌های درآمدی بودجه شهرداری تهران مجدد تشکیل جلسه دهند. به‌نظر می‌رسد که این دوره مدیریت شهری دوره نخستین‌هاست چون از یک طرف محمد‌علی نجفی بعد از بارها تجربه تدوین بودجه کشوری، نخستین‌بار است که به‌عنوان شهردار تهران به‌طور ویژه برای پایتخت کشور بودجه تدوین کرده است. از آن طرف برای 21عضو جدید شورای شهر پنجم نیز بررسی و تصویب بودجه با چنین حجم و پیچیدگی نخستین تجربه دوران فعالیتشان به شمار می‌آید و باز این نخستین بار است که در تاریخ شهرداری‌های کشور بودجه شهرداری تهران مملو از تحولات بنیادی به‌صورت شفاف روی سایت عمومی قرار داده شده تا همه ازجمله صاحب‌نظران، کارشناسان و... در هر جای کشور به آن دسترسی داشته باشند. محمد‌علی نجفی در توضیحاتی خطاب به اعضای شورای شهر از محدودیت‌های منابع در تنظیم بودجه سخن گفت و اینکه با این همه تصمیم گرفته شد تا کسب درآمد از محل فروش تراکم و آینده‌فروشی شهر متوقف یا کند شود؛ امری که از نظر نجفی به‌طور طبیعی محدودیت‌هایی برشهرداری تهران تحمیل خواهد کرد و شهرداری را درسال 97 با هزار میلیاردتومان کاهش درآمد از این محل مواجه خواهد ساخت.

شهردار تهران از ابهاماتی سخن گفت که هنگام تدوین بودجه با آن مواجه بود. مهم‌ترین این ابهامات به تصمیمات مجلس در تصویب قانون بودجه کل کشور مربوط می‌شود. مثلا سهم شهرداری تهران از محل مالیات بر ارزش‌افزوده چون به گفته نجفی آنچه در قالب برنامه ششم توسعه کشور تصویب شده، در مورد همه کلانشهرها به‌ویژه تهران غیرعادلانه بود و باعث شد تا به‌صورت ناگهانی سهم تهران از این محل نصف شود. نجفی با اشاره به اینکه شهرداری در سال 96 از محل مالیات بر ارزش افزوده با کسری حداقل هزار و 600میلیارد تومانی مواجه شد، گفت: ما تلاش کردیم با انجام یکسری رایزنی‌ها این مشکل را برای سال آینده حل کنیم که درصورت موفقیت درآمدهای شهرداری بین هزار تا هزار و 200میلیاردتومان افزایش خواهد یافت وگرنه با کسری قابل توجهی مواجه خواهیم شد. نجفی درمورد بعضی نگرانی‌های مطرح شده از محمد سالاری، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی که تحقق بودجه سال آینده را شدنی نمی‌دانست، گفت: میزان واقعی عملکرد بودجه در سال‌95 گرچه21هزارمیلیاردتومان ذکر شده بود اما در واقعیت حدود 17هزار میلیارد تومان بود چون 5هزار میلیاردتومان وام داشت. حال اگر برای سال 97ما 2‌تا‌10درصد تورم در نظر بگیریم قاعدتا بودجه سال آینده به جای 17هزار و 500میلیاردتومان باید 21هزار میلیارد تومان می‌بود که نشان می‌دهد ما در تدوین بودجه سال آینده تا چه اندازه انقباضی عمل کردیم. ازنظر نجفی مسئله درآمدهای شهرداری به میزان زیادی به فضای کسب و کار و ساخت‌وساز در شهر تهران وابسته است ازطرفی چون طی 2‌ماه گذشته موضوع ساخت‌وساز در تهران از سکون مطلق به سمت رونق حرکت کرده، قیمت املاک افزایش قابل‌توجهی یافته و حدود 300هزار وام خرید خانه صندوق اولی در تهران برای سال آینده پرداخت خواهد شد که می‌تواند بیانگر ایجاد رونق در ساخت‌وساز و افزایش درآمدها باشد.

نجفی درعین حال از تلاش برای تعریف روش‌های مختلف کسب درآمد سخن گفت و افزود: همین که تصمیم گرفتیم، خزانه متمرکز یا واریز درآمد سازمان‌ها و شرکت‌ها به خزانه متمرکز را ایجاد کنیم یعنی افزایش درآمد، به همین دلیل فکر می‌کنم بودجه پیشنهادی قابل تحقق و واقع‌بینانه است. نجفی در مورد صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز 2راه به شورای شهر پیشنهاد کرد وگفت: درآمد حاصل از محل صرفه‌جویی را به سمت پرداخت به پیمانکاران ببرید. ما پیمانکاری داریم که از سال‌90 نتوانسته است طلب خود را بگیرد بنابراین هرچه می‌توانید از هزینه‌ها کسر کنید و به رقم پرداخت به پیمانکاران بیفزایید ضمن اینکه ما نیز رقم خوبی برای پرداخت به پیمانکاران درسال 97 پیش‌بینی کردیم. به گفته شهردار تهران، رونق در ساخت‌وساز در دی‌ماه گذشته باعث شد تا هم‌اکنون نسبت به 10‌ماه گذشته 80.37درصد بودجه محقق شده باشد. او گرچه اظهار امیدواری کرد که در 2‌ماه آخر سال این رقم بالاتر برود اما به 100درصد هم نخواهد رسید.

یکی از دستورهای جلسه دیروز ارائه گزارشی از حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در آذرماه و 9ماهه 1396بود. نکته مثبت مطرح شده از سوی حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران کاهش هزینه‌های شهرداری در آذرماه امسال و تحقق درآمدها بیش از هزینه‌ها بود تاجایی که در این مدت درآمدها 6هزار و 551میلیارد ریال بیشتر از هزینه‌ها بوده است. یکی از نگرانی‌های مطرح شده در گزارش حسن رسولی مربوط به ترکیب منابع شهرداری تهران در آذرماه بود تا جایی که 20درصد منابع از محل درآمدها، 31درصد منابع از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (یعنی عوارض بر پروانه‌های ساختمانی، فروش املاک و اموال شهرداری) و 49درصد ازمحل اخذ تسهیلات و سایر روش‌های تأمین مالی مبتنی بر بدهی بوده، در حقیقت به گفته رسولی، شهرداری تهران برای تأمین منابع و جبران کسری درآمدهای خود به‌علت عملکرد عقب‌تر از بودجه به سراغ بازار پولی و مالی کشور رفته است. همچنین رسولی در گزارش خود از شهرداری خواست تا در گزارش‌های درآمد هزینه خود، جریان نقدی و بازدهی فعلی و آتی ناشی از مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را در کنار بدهی و هزینه ناشی از عدم‌بازپرداخت و تأدیه به‌موقع تسهیلات، ریالی و ارزی، اوراق مشارکت و.... ارائه کند تا اعضای شورا و شهروندان تهرانی بدانند که در نتیجه عدم‌تأمین منابع شهرداری چه هزینه‌هایی برای اداره آتی شهر بر شهرداری تحمیل می‌شود، همچنین ارائه محل مصرف و هزینه به تفکیک مأموریت‌های شش‌گانه شهرداری روشنگر روند هزینه‌ها و تخصیص‌ها برای اداره شهر خواهد بود.

 

زنگ خطر در مورد ترکیب منابع شهرداری

در واکنش به این گزارش مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه بابت آن بخش از گزارش که در مورد ترکیب منابع شهرداری و اخذ تسهیلات برای جبران کسری‌های درآمدی‌اش بود ابراز نگرانی کرد و گفت: این ترکیب منابع زنگ خطری است برای اقدام هرچه سریع‌تر ما برای اصلاح مالیه شهرداری تهران، اگر این روند را اصلاح نکنیم ما هم در بدهی‌سازی‌ شهرداری برای اداره شهر شریکیم. او خواستار اتخاذ تدابیر ویژه برای رونق بخشیدن به سرمایه‌گذاری برای اداره شهر، ارتقای بهره‌وری، کاهش هزینه‌های غیرضرور وپرداختن به فعالیت‌های غیرمرتبط با ماموریت‌های ذاتی شهرداری برای کاهش هزینه اداره شهر شد. وی درخصوص پرداخت وام‌های بانکی به شهرداری تهران اذعان کرد: در ارتباط با وام بانکی هم از وقتی وارد شهرداری شدیم، بانک شهر و سایر بانک‌ها اعلام کردند که سقف پرداخت به شما پر شده است و دیگر به شما وام نمی‌دهیم. اگر ما وام جدید گرفتیم به این دلیل است که در ازای آن به بانک‌ها چیزی حدود دو برابر از بدهی‌هایمان را یا به‌صورت نقدی یا عمدتاً به شکل غیرنقدی پرداخت کردیم.

 

زنگ خطری نیست نگران نباشید

درواکنش به نگرانی‌های مطرح شده در مورد ترکیب منابع مالی شهرداری تهران و اینکه شهرداری برای جبران عقب‌ماندگی‌هایش ناچار به استقراض از بانک شده محمدعلی نجفی، شهردارتهران که دیروز درصحن علنی شورای شهر تهران حضور داشت با حضور در پشت تریبون گفت: این هنر مدیریت شهری بوده که در طول 5تا 6‌ماه توانسته است 16هزار میلیاردتومان از بدهی‌هایی که از شهرداری دوره قبل به ما تحمیل شده بود را به‌صورت غیرنقد پرداخت کند تا راه برای کسب تسهیلات جدید باز شود. البته به گفته نجفی تسهیلات دریافتی درمقابل پرداختی‌های صورت گرفته به بانک‌ها خیلی کمتر بوده تاجایی که تراز بدهی ما نسبت به بانک‌ها در انتهای سال کمتر از آن چیزی است که تحویل گرفتیم.

 

   محسن هاشمی: صدای مردم را بشنوید، پیش از آنکه دیر شود

 

دیروز محسن هاشمی، رئیس شورای شهرتهران، ری وتجریش در صحن علنی شورا با درنظر گرفتن شرایط حاکم بر جامعه و اعتراضات اخیر صورت گرفته در کشور به بازخوانی و نقد انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: «اگر با آگاهی و تجربه امروز، بتوانیم به سال 1357باز گردیم قطعا به‌گونه‌ای دیگر و با عملکرد بهتری آن شرایط را سپری می‌کنیم اما افسوس که زمان به عقب بازنمی‌گردد.»  نظر محسن هاشمی این بود که چون حسرت خوردن دردی را دوا نمی‌کند بیاییم در عملکرد امروز خود دقت کنیم تا آن اشتباهات تکرار نشوند. به گفته رئیس شورای شهر تهران انتظارات مردم از جمهوری اسلامی و انقلاب، با عملکرد فعلی سه‌قوه و سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول فاصله و شکاف عمیقی دارد بنابراین به جای اینکه یکدیگر را متهم کرده و اعتراضات مردم و مشکلات و نارضایتی آنها را به مناقشه سیاسی تبدیل کنیم، بهتر است هرشخص، گروه یا دستگاه و نهادی تقصیر خود را در رقم‌زدن به وضع موجود بپذیرد. هاشمی در عین حال مخالفت خود را با تزریق ناامیدی و تنش در جامعه ابراز کرد و گفت: «این کار نه‌تنها دوای درد نیست بلکه نمک پاشیدن برزخم است پس باید به جای برگزاری جشن‌ها و مراسم پرهزینه و تشریفاتی، به شعارها و روحیات ابتدای انقلاب بازگردیم زمانی که پیوند عمیقی میان مردم و مسئولان وجود داشت.» او مسئولان را به شنیدن صدای مردم قبل از آنکه دیر شود دعوت کرد و گفت: «امروز همه حوزه‌های عمومی با نارضایتی مردم مواجه هستند، شرایط اقتصادی و بی‌ثباتی قیمت ارز، وضعیت قضایی، عملکرد قوه مقننه و نهادهای فرهنگی و اجتماعی و حتی حوزه مدیریت شهری هیچ‌کدام خالی از اشکال و ضعف نیست. مثلا در 6ماه سپری شده از دوره مسئولیت شورای پنجم و شهردار منتخب آن، انتظار عمومی از تحول در مدیریت شهری برآورده نشده و آنگونه که باید مدیریت شهری در انجام وظایف خود فعال عمل نکرده است.» هاشمی اظهار امیدواری کرد که اگر ورود به 40سالگی برای انسان همراه با اوج عقلانیت و پختگی است برای انقلاب اسلامی نیز ورود به سن 40سالگی بتواند پویایی، بالندگی، نقدپذیری و عقلانیت بیشتری را به همراه آورد.

 

تذکرات اعضا

 

 احمد مسجدجامعی، فرهنگی و اجتماعی : مهم‌ترین اولویت مدیریت شهری براساس نظرسنجی‌ها، آلودگی هواست که در همه نقاط یکسان نیست مثلا شهر ری آلوده‌ترین نقطه پایتخت است که این آلودگی بابت کارخانه سیمان به منطقه 20تحمیل می‌شود، لازم است سازمان محیط‌زیست در مورد وضعیت آلایندگی کارخانه سیمان در 5سال اخیر گزارشی بدهد و بگوید چه اقداماتی برای کنترل آلایندگی انجام داده است.

 

محمدجواد حق‌شناس، رئیس فرهنگی واجتماعی :

 

بررسی وضعیت بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در سال 97حاکی از تضعیف حوزه مأموریتی فرهنگی و اجتماعی است تا جایی که سهم این حوزه نسبت به سال گذشته 2درصد کاهش یافته است، شایسته بود شهرداری تهران در لایحه پیشنهادی خود به حوزه فرهنگی و اجتماعی توجه می‌کرد. بی‌تردید شورای شهر نسبت به اصلاح این رویه اقدام خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید