• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 بهمن 1396
کد مطلب : 6205
+
-

لزوم بازنگری در بودجه اجتماعی و فرهنگی شهر

حجت نظری| عضو  شورای شهر تهران:

بعد از تصویب کلیات بودجه در صحن علنی شورای شهر دو نکته مورد نظر است: اول اینکه با توجه به انقباض‌ و کاهش بودجه در همه بخش‌ها،  معاونت‌ها و سازمان‌ها،  بیشتر کاهش بودجه مربوط به بخش‌ فرهنگی و اجتماعی بوده‌است. باید بپذیریم که شهرداری صرفا یک نهاد خدماتی نیست، بلکه نهادی خدماتی و اجتماعی است. ما نمی‌توانیم در مباحث فرهنگی و اجتماعی خیلی سطحی به شهر نگاه کنیم. تنها کافی است تصور کنیم همین خدماتی که قرار است شهردرای ارائه کند،  اگر فرهنگسازی متناسب بین شهروندان صورت گیرد و بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم،  در بسیاری از امور اجتماعی خود مردم به کمک مدیریت شهری خواهند آمد.

برای نمونه در همین برف اخیر،  آقای نجفی از شهروندان خواستند که برای تکاندن برف از روی درختان و حفظ این سرمایه‌های زیستی به شهرداری کمک کنند. قطعا اگر کار فرهنگی و فعالیت اجتماعی مناسبی صورت نگیرد،  به‌طور طبیعی جامعه به مدیریت شهری اعتماد نخواهد کرد و نمی‌توان انتظار داشت که جامعه در اداره فعال شهر به مدیریت شهری کمک کند. من اعتقاد دارم که این کاهش بودجه در بخش فرهنگی و اجتماعی مطلوب نیست و تصور نمی‌کنیم اتفاق خوبی در این بخش باشد. اگر این کاهش به همین منوال ادامه پیدا کند، نمی‌توان به مشارکت فعال شهروندان چندان امیدوار بود. ما تلاش می‌کنیم بودجه فرهنگی و اجتماعی تغییر کند و دست‌کم مثل سایر حوزه‌ها بودجه سال 96برای آن تکرار شود.

بودجه سال آینده قطعا یک بودجه انقباضی است. حتی اگر ما این کاهش را در حوزه فرهنگی و اجتماعی تا حد قابل‌قبولی جبران کنیم و نسبت به بودجه سال گذشته نزدیک شویم،  باز هم بودجه انقباضی است؛ چرا که علی‌الاصول بودجه باید براساس تورم افزایش پیدا کند. شورای شهر حتی اگر بودجه سال گذشته را در حوزه فرهنگی و اجتماعی تصویب کند،  از ماهیت انقباضی بودن بودجه خارج نخواهیم شد. در مورد راهبردهای اصلی معاونت اجتماعی و فرهنگی،  با توجه به مهجور بودن این حوزه،  با توجه به نهاد سیاستگذار در حوزه شهری،  شورای شهر حضوری فعال دارد و با انتخاب معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری و سیاستگذاری و نظارت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تلاش بر این است اتفاقات خوبی در این بخش روی دهد. ممکن است برخی اقدامات در حوزه اجرا با سیاستگذاری معاون محترم اجتماعی و فرهنگی پیش برود. البته این انعطاف در کمسیون فرهنگی و اجتماعی وجود دارد و می‌تواند با معاون جدید همکاری و همراهی مناسب داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید