• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 62006
+
-

تاکسی‌های پرنده در المپیک‌۲۰۲۴

مقام‌های پاریس می‌خواهند برای دور زدن ترافیک در زمان برگزاری المپیک در این شهر از حمل‌ونقل هوایی استفاده کنند

حمل و نقل
تاکسی‌های پرنده در المپیک‌۲۰۲۴


پاریس همیشه شهر شلوغی بوده است، اما المپیک ۲۰۲۴ در این شهر احتمالا تبدیل به یک کابوس ترافیکی خواهد شد. به همین‌خاطر مقام‌های این شهر به فکر استفاده از تاکسی‌های پرنده افتاده‌اند و ممکن است کسانی که برای المپیک می‌روند بتوانند تجربه‌ای جدید در حمل‌ونقل جهان داشته باشند.
به گزارش انگجت، شرکت ایرباس، یکی از بازیگران مهم این ماجراست و مقام‌های این شرکت در حال رایزنی با سازمان فرودگاه‌های پاریس و سازمان حمل‌ونقل این شهر برای بررسی امکان استفاده از حمل‌ونقل هوایی هستند. طرح اولیه این است که پرنده یا هواپیماهای خودرانی، مسافران را به‌صورت خودکار از فرودگاه شارل دوگل به داخل شهر منتقل کنند. پیش‌بینی شده که جابه‌جایی با تاکسی معمولی یا اتوبوس حدودا یک ساعت زمان نیاز دارد که مسافران می‌توانند با استفاده از تاکسی‌های پرنده کاملا در زمان‌شان صرفه‌جویی کنند و به کارهای دیگر خود برسند. طرح مقام‌های فرانسه این است که تاکسی‌های پرنده هر ۶ دقیقه یک‌بار از فرودگاه عازم مناطق مرکزی شهر شوند. این ماجرا اما در حد یک طرح خیالی نیست. همین حالا شرکت فرودگاه‌های پاریس ملزم شده تا پایان سال‌جاری میلادی محلی را به‌عنوان ایستگاه این تاکسی‌های پرنده برای پیاده کردن مسافران انتخاب و در ۱۸‌ماه، ساخت آن را به پایان برساند. با وجود این به‌خاطر نبود تجربه جهانی در این رابطه اما و اگرهای بسیاری مطرح است.

یک رقابت جهانی
آینده دنیا را خودروهایی رقم می‌زنند که بدون نیاز به راننده می‌توانند مسافران را به مقصد برسانند. شاید هم‌اکنون تاکسی‌های اینترنتی ازجمله اوبر حرف اول و آخر را در دنیا بزنند و برای خودشان غولی به‌حساب آیند، اما تاکسی‌های روباتیک می‌توانند بازی را در حوزه حمل‌ونقل دنیا تغییر دهند. شاید به‌نظر بعضی‌ها این ماجرا یک مورد دور از ذهن باشد اما آن قدر سود مالی این ماجرا زیاد است که در کمتر از ۲ سال دیگر احتمالا در دنیا عملیاتی می‌شود. شرکت‌های مختلفی در جهان ازجمله اوبر و گوگل و حتی اپل به‌دنبال این ماجرا هستند، اما یکی از پیشتازان این حوزه تسلاست که به تازگی برگ‌های برنده مهمی را رو کرده است.
ایلان ماسک، مدیرعامل و بنیانگذار تسلا که خودروهای الکتریکی‌اش شهرت دارند، به تازگی در معرفی نقشه راه جدید این شرکت اعلام کرد که حداکثر تا ۲ سال آینده یک میلیون تاکسی بدون داشتن فرمان، پدال گاز و راننده وارد خیابان‌ها می‌شوند. ایرباس که حالا یکی از بازیگران مهم حمل‌ونقل هوایی در المپیک پاریس به‌حساب می‌آید سال‌هاست که روی پروژه توسعه تاکسی پرنده خود موسوم به واهانا(Vahana) و ساخت یک تاکسی پرنده به نام آلفا 2 (Alpha Two) کار می‌کند. تاکسی پرنده ایرباس برای نخستین‌بار در‌ماه ژانویه به پرواز درآمد. اوایل خرداد هم تصاویری از کابین این تاکسی پرنده منتشر شد که مورد توجه قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید