• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61968
+
-

مردگان نمی‌میرند؛ فیلمی با تم تغییرات اقلیمی

جیم جارموش علیه تهدید زمین

جیم جارموش علیه تهدید زمین

آرش نهاوندی  _ روزنامه‌نگار

فیلـم مـردگان نمی‌میرند اثر جیم جارموش که در افتتاحیه کن2019 به ‌نمایش درآمد، شاید به لحاظ هنری در زمان اکران چندان مورد توجه قرار نگرفت. با این حال منتقدان در این حدود 2ماهی که از نمایش این فیلم می‌گذرد فرصت یافته‌اند که بیشتر به ابعاد آن بپردازند. اکنون و پس از گذشت حدود 2‌ماه از اکران این فیلم و همزمان با برگزاری تظاهرات دانش‌آموزی و دانشجویی و خودجوش مردمی پیرامون خطراتی که تغییرات آب و هوایی می‌تواند در آینده زیست بشر را در کره زمین تهدید کند، پرسشی که در اذهان منتقدان ایجاد شده این است که چرا فیلم مردگان نمی‌میرند پیام واضح و آشکاری در ارتباط با مسائل مرتبط با تغییرات آب و هوایی به مخاطبان ارائه می‌دهد. فارغ از جنبه‌های طنزی که در این فیلم علیه تکنولوژی به چشم می‌خورد، فیلم مردگان نمی‌میرند با طنزی جالب توجه پیام قوی زیست‌محیطی را با مطرح کردن مسئله آب شدن یخ‌های قطب که باعث خارج شدن زمین از مدار خود و بلند‌شدن مردگان از قبر خود می‌شود، به مخاطبان خود ارسال می‌کند.

جیم جارموش 66ساله نیز در سخنانی این مسئله را تأیید می‌کند که از هم‌اکنون نگران آینده کره زمین است. او می‌گوید: این ایده که ما خطراتی که کره زمین را تهدید می‌کند نادیده بگیریم یا در مورد آنها سخنی نگوییم بسیار نگران‌کننده است.
جیم جارموش در سخنان خود اقدامات گروه‌هایی نظیر «شورش انقراض» و جنبش طلوع را که اکنون فعالیت‌ها و تظاهرات خود را بر مخالفت با تغییرات آب و هوایی ضمن نافرمانی مدنی متمرکز کرده‌اند، می‌ستاید. او در این‌باره می‌گوید: آنها جوانانی هستند - اغلب هم در میان آنها نوجوانانی به چشم می‌خورند- که می‌گویند: این دنیای ماست. چرا این دنیا درحال تخریب شدن است؟ چرا شما کاری در این زمینه نمی‌کنید.
جیم جارموش با اشاره به‌خود می‌افزاید: و من هم یکی از آن افراد گناهکاری هستم که در این زمینه کاری نمی‌کنم. من خودرویی با سوخت فسیلی می‌رانم. من با هواپیماها سفر می‌کنم و... من فعال محیط‌زیست نیستم. من به آنهایی که فعال محیط‌زیست هستند احترام می‌گذارم و فعالیت آنها برای من ستودنی است. من به‌ویژه به جوانانی احترام می‌گذارم که با شجاعت و قدرت می‌ایستند و مخالفت خود را در زمینه تغییرات آب‌وهوایی ابراز می‌کنند.

تیری فرمو، مدیر هنری جشنواره کن در زمان اکران فیلم مردگان نمی‌میرند، گفته بود: این فیلم خیلی ضد‌ترامپ است؛ به‌ویژه در آن سکانس‌هایی که استیو بوسمی در نقش یک نژادپرست افراطی در این فیلم ایفای نقش می‌کند؛ کلاه بیسبالی بر سر دارد که روی آن نوشته شده آمریکا را دوباره سفید کنیم. این به نوعی کنایه‌ای است به شعار انتخاباتی دونالد ترامپ که طی آن می‌گفت بیایید آمریکا را دوباره بزرگ کنیم. با این حال جارموش که تلاش دارد فاصله‌ای میان موضوع فیلم خود با نظرات رئیس‌جمهوری آمریکا به‌ویژه در مورد مسائل زیست‌محیطی ایجاد کند، می‌گوید: ساخت این فیلم با محوریت مسائل زیست‌محیطی پاسخی به اقدامات رئیس‌جمهوری آمریکا نیست، بلکه تلاش دارم از این طریق به یک نیاز جهانی پاسخ دهم.
منبع:نیشن

این خبر را به اشتراک بگذارید