• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61960
+
-

بندر خمیر در مسیر بازآفرینی تاریخی

هرمزگان
بندر خمیر در مسیر بازآفرینی تاریخی


کاظم گلخنی/ بندرعباس-خبرنگار
تا همین چند سال پیش سفر به هرمزگان برای گردشگر داخلی و خارجی فقط به ۲ جزیره کیش و قشم ختم می‌شد و به‌جز بازارهای بندرعباس دیگرمناطق استان برای گردشگران ناشناخته بود. حالا بسیاری از مناطق هرمزگان برای جذب گردشگر بیشتر، رقابتی دیدنی را آغاز کرده‌اند. بندر خمیر با جمعیت ۶۰ هزار نفر در ۹۵ کیلومتری جنوب غربی بندرعباس از جمله بنادر غرب هرمزگان است که با سابقه تاریخی کهن و همسایگی با بزرگ‌ترین تالاب دریایی ایران و خاورمیانه (تالاب بین‌المللی خورخوران) سال گذشته توانست عنوان اولین شهر ملی تالابی ایران را کسب کند. مدیران شهری این بندر قصد دارند در رقابت با بندر لنگه و کنگ با احیای جاذبه‌های تاریخی خود، علاوه بر ترمیم بافت فرسوده، رونق اشتغال و جذب گردشگر را نیز برای این منطقه به ارمغان آورند.

شهردار بندر خمیر در این باره به همشهری گفت: بازطراحی موجب می‌شود هویت تاریخی و سنتی به شهر بازگردد. اجرای این طرح شامل احیای دیگربافت‌های فرسوده شهر هم می‌شود.
 جواد محمودی افزود: برای بازطراحی قلعه، مسجد قدیمی و بازار خانی که در مرکز شهر قرار دارند، کارشناسان مجربی شروع به تحقیق کردند. بخشی از آثار تاریخی نظیر یک برج از قلعه قدیمی هنوز پابرجاست. بنابراین باز طراحی آن از بقیه آسان‌تر بود، اما در برخی دیگر از این آثار تاریخی مانند بازارهای «خانی» و «گپ» که بافت آن تغییر کرده نیاز به کمک مردم بود. وی بیان کرد: بازارهای تاریخی بندر خمیر که جزئی از اسناد ماندگار و ارزشمند این منطقه است با استفاده از عکس‌های قدیمی، اسناد و کتب تاریخی و با تلاش افراد متخصص بازطراحی شده است. بازار خانی، مسجدجامع قدیمی و قلعه تاریخی (پنج‌برج) در مساحت ۸ هزار متر با همان شکل و شمایل منتسب به تصاویر قدیمی و مطالب تاریخی ساخته می‌شوند.  شهردار با بیان این‌که بیش ۲۵۰۰ متر زمین برای اجرای این طرح در اختیار شهرداری است، ادامه داد: در حال مذاکره با اداره مخابرات و شرکت توزیع برق هستیم تا بقیه زمین‌ها را تملک و طرح باز‌آفرینی این آثار تاریخی را کامل کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید