• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61958
+
-

فیلم برخورد پلیس حاشیه‌ساز شد


کامران بارنجی ـ روزنامه‌نگار

انتشار فیلمی از برخورد خشن با یک دختر جوان دوباره در شبکه‌های اجتماعی حاشیه‌ساز شده است. در این فیلم کوتاه 22ثانیه‌ای فردی با لباس شخصی دختری را کشان کشان و به زور به سمت ماشین سمند نیروی انتظامی هدایت می‌کند. در کل فیلم صدای فریاد دختر و اعتراض کسانی شنیده می‌شود که درخواست رهایی دختر را دارند. کاربران در شبکه‌های اجتماعی مدعی شده‌اند این فیلم در منطقه تهرانپارس تهران گرفته شده و به‌علت «آب بازی» این برخورد تند با دختر انجام می‌شود. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس عصر دیروز به بازتاب گسترده این ویدئوی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داد و در توضیحاتی اعلام کرد:«عصر روز شنبه یکم تیرماه در پی تماس تلفنی تعدادی از شهروندان مبنی بر حضور چند دختر و پسر در پارک پلیس منطقه تهرانپارس و انجام حرکات نامتعارف و به دور از شئون اخلاقی از سوی آنان، واحد گشت کلانتری برای بررسی موضوع به محل اعزام شد که در بررسی اولیه مشخص شد 5دختر و پسر که فاقد حرکات طبیعی و نرمال و همچنین پوشش مناسب بودند، با انجام شوخی‌های سخیف، نامتعارف و به دور از شئون اخلاقی و عرف جامعه با یکدیگر، موجبات جریحه‌دار شدن احساس شهروندان و به‌دنبال آن نارضایتی و اعتراض دیگر افراد حاضر در پارک را فراهم کرده‌اند.»

در توضیح پلیس آمده است: «مأموران پس از حضور در محل، ابتدا ضمن ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر این افراد، آنان را به رعایت عفت و هنجارهای اجتماعی دعوت کردند که در مقابل این رفتار مأمور پلیس، یکی از این افراد ضمن ایجاد جوسازی شروع به فحاشی نسبت به مأموران کرده که در نتیجه این ماجرا 3 پسر و 2 دختر دستگیر و به کلانتری انتقال داده شدند که در بررسی‌های اولیه مشخص می‌شود این افراد به‌دلیل مصرف مواد‌مخدر توهم‌زا فاقد حالت طبیعی بوده‌اند؛ لذا در این خصوص اقدامات قانونی صورت گرفت.» مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ در عین حال افزوده است: «با دستور فرمانده پلیس پایتخت علاوه بر انجام تحقیق از شاهدان این ماجرا، فیلم کامل این اتفاق که بخش‌هایی از آن در فضای مجازی منتشر شده، به دقت مورد بررسی و بازبینی قرار گرفته و چنانچه مأمور پلیس مرتکب خطایی خارج از چهارچوب مقررات شده باشد با وی برخورد و نتیجه متعاقبا اعلام خواهد شد.» در پایان این توضیح آمده است: «برخورد با اینگونه جرائم که موجب جریحه‌دار شدن عفت عمومی جامعه می‌شود علاوه بر اینکه از مطالبات جامعه به‌شمار می‌آید از وظایف پلیس نیز محسوب می‌شود.»

بعد از اطلاعیه پلیس برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی این توضیحات را ناکافی دانستند. آنها معتقدند حتی اگر این دختر در آن لحظه حالت طبیعی و نرمال نداشته باز هم‌چنین برخورد تندی با او دور از‌شأن و جایگاه پلیس است. انتقاد دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی این است که چرا پلیس در این اطلاعیه هیچ اشاره‌ای به بازخواست مأمور پلیس نکرده است.
پلیس پیش از این هم در مواردی مشابه از مردم خواسته بود واکنش هیجانی به ویدئوهای کوتاه و تقطیع شده که در شبکه‌های اجتماعی موبایلی دست به‌دست می‌شوند نشان ندهند. نمونه‌ای از این درخواست پلیس در ماجرای حضور گشت ویژه ارشاد در دانشگاه آزاد سوهانک بود. ویدئویی که از این ماجرا انتشار یافت نشان می‌داد دختری در مقابل ون گشت گشت ارشاد ایستاده تا مانع انتقال هم دانشگاهی‌هایش به مقر پلیس شود اما ماشین پلیس بدون توجه به دختر معترض به حرکت خودش ادامه می‌دهد. سردار رحیمی فرمانده پلیس تهران بزرگ در واکنش به این ویدئو گفت: این فیلم تقطیع شده و تنها بخشی از فیلم کاملی است که در اختیار پلیس قرار دارد.

پای پلیس در میان است
تعداد ویدئوهایی که برای پلیس حاشیه ساز شده است رو به افزایش است. تقریبا هر چند‌ماه یک‌بار فیلمی از عملکرد تند برخی از نیروهای پلیس بین مردم دست به‌دست می‌شود. از معروف‌ترین آنها می‌توان به ویدئویی اشاره کرد که اسفندماه سال پیش از ضرب و شتم یک شهروند در اتوبان نیایش توسط مأمور راهنمایی و رانندگی منتشر شد و به‌صورت گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی پخش شد.پس از انتشار این ویدئو سردار مهماندار فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ صراحتا اعلام کرد که پلیس از هیچ رفتار خشونت‌آمیزی حمایت نمی‌کند و هر فردی در هر رده‌ای که باشد و مرتکب رفتار خشونت‌آمیز شود با او برخورد خواهد شد.

اما در مورد ویدئوی دیگری که فروردین‌ماه97 حاصل درگیری مأمور زن گشت ارشاد با دختری نوجوان بود پلیس واکنش میانه‌ای گرفت و دفتر سخنگوی ناجا اعلام کرد که طبق بررسی‌های اولیه فیلم پخش شده بخشی از کل اتفاق است و بازرسی پلیس تهران درحال بررسی موضوع است که نتیجه آن متعاقبا اعلام می‌شود. همچنین در پایان توضیحات دفتر سخنگوی ناجا تصریح شد که همه دختران و بانوان جامعه باید شئونات اجتماعی را رعایت کنند.
البته در همه ویدئوهای حاشیه‌ساز سال‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی که یک پای آن مأموران پلیس بوده‌اند همیشه طرفی که اعمال خشونت کرده لزوما پلیس نبوده است. در ویدئوهای دیگری این شهروندان بوده‌اند که به مأموران پلیس حمله کرده و آنها را کتک زده‌اند. در معروف‌ترین این ویدئوها در یکی از جاده‌های بین‌شهری در جنوب کشور صاحب خودروی لندکروز واژگون شده‌ای، به سمت مأمور راهنمایی و رانندگی حمله‌ور شده و او را کتک می‌زند همچنین در ویدئوی دیگری 2سرنشین یک خودرو مأمور پلیس را به‌شدت کتک می‌زنند.
آنچه که در تمامی این ویدئوها مشترک است واکنش بی‌تفاوت کسانی است که این صحنه‌های تند و خشن را تماشا می‌کنند. به‌نظر می‌رسد هنوز بسیاری از هموطنان نمی‌دانند در لحظه مواجهه با چنین صحنه‌هایی که یک پای آن پلیس است چه واکنشی باید نشان دهند هر چند پلیس بارها از شهروندان خواسته در لحظه روبه‌رو شدن با چنین اتفاق‌هایی ساعت و مکان اتفاق به همراه اسم مأمور پلیس را به مرکز ثبت شکایت197 پلیس اعلام کنند اما چیزی که موجب نگرانی مردم شده افزایش تعداد ویدئوهای حاشیه‌سازی‌ است که نشان می‌دهد تعدادی از نیروهای پلیس یا در حال کتک زدن و یا کتک خوردن هستند که این موضوع ممکن است به جایگاه ویژه پلیس در بین مردم آسیب برساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید