• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61934
+
-

بازده بهاری بورس به 31درصد رسید

ارزش کل بازار سهام به مرز 1100هزار میلیارد تومان، معادل 85میلیارد دلار رسیده است


ارزش معاملات بازار سهام در فصل نخست سال‌جاری نسبت به بهار پارسال 300درصد رشد کرده‌ و مقدار بازده بورس به 31درصد رسیده است. به‌گزارش همشهری، با وجود آنکه بازار سهام از ابتدای سال‌جاری تاکنون با فراز و نشیب‌های زیادی تحت‌تأثیر عوامل غیراقتصادی مواجه بوده، اما اطلاعات آماری نشان می‌دهد امسال میزان استقبال از بورس در تاریخ 50ساله بازار سهام بی‌سابقه بوده است. مطابق این اطلاعات، سرمایه‌گذاران در بهار امسال 82هزارو 580میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس خریداری کردند که این مقدار نسبت به بهار پارسال 307درصد رشد نشان می‌دهد. از این مقدار معاملات انجام‌شده 72هزارو 350میلیارد تومان در بورس و 37هزار و 104میلیارد تومان در فرابورس انجام شده است. با این مقدار معاملات انجام‌شده مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس به 31درصد رسیده که این مقدار بازده 17درصدی بیشتر از بازده‌ای است که سال قبل سهامداران در همین فصل به‌دست آورده بودند. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد تحت‌تأثیر رشد قیمت سهام شرکت‌ها از اول سال تاکنون جمع کل ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس به مرز 1100هزار میلیارد تومان معادل 85میلیارد دلار رسیده است که از این مقدار 922هزار میلیارد تومان ارزش کل بورس و 175هزار میلیارد تومان ارزش کل فرابورس است.

بورس در صدر بازارها
مروری بر عملکرد بازار‌ها در فصل بهار نشان می‌دهد بیشترین مقدار بازده در بهار امسال مربوط به بازار سهام بوده است و این خود شاید دلیل اصلی برای افزایش تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس است؛ زیرا در فقدان بازارهای سرمایه‌گذاری اکنون بازار سهام تنها بازاری است که قدرت رقابت با مقدار تورم را دارد. هم‌اکنون بیشترین بازده سپرده بانکی در بالاترین حالت مربوط به برخی بانک‌ها‌ست که سود‌هایی تا مرز 20درصد در سال را پرداخت می‌کنند درحالی‌که مقدار رشد قیمت دلار در بهار امسال کمتر از 2درصد بوده است. قیمت هر دلار آمریکا در ابتدای سال در محدوده 12هزارو 900تومان بود که این رقم در پایان فصل بهار به محدوده 13هزارو 100تومان رسید. قیمت هر سکه بهار آزادی هم از اول سال تاکنون معادل دلار فقط 2درصد رشد کرده است؛ به‌طوری که قیمت هر سکه بهار آزادی از اول سال از 4میلیون و 600هزار تومان به 4میلیون و 700هزار تومان رسیده است. در همین دوره قیمت مسکن هم 20درصد افزایش یافته است. همه این اطلاعات به‌معنای این است که اکنون بورس با میانگین بازده 31درصد در مقابل تورم 50درصدی(نقطه به نقطه) به‌صرفه‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است و همین موضوع یکی از عوامل اصلی در افزایش تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس است.

تحلیلگران بر این باورند که بازار سهام همچنان پتانسیل‌های زیادی برای رشد دارد و درصورتی که چالش سیاسی رفع شود، این احتمال که مقدار بازده بورس در سال 98به ارقام بالاتری یعنی بیش از 50درصد(بالاتر از نرخ تورم نقطه به نقطه) دست یابد، بسیار زیاد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید