• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61680
+
-

پیدا شدن گاز حیات در مریخ

مریخ‌نورد کنجکاوی اخیرا به شواهدی از وجود گاز متان در اتمسفر مریخ دست یافته است؛‌ کشف حیرت‌انگیزی که احتمال وجود حیات میکروبی در لایه‌های پنهان سیاره سرخ را تقویت می‌کند

پیدا شدن گاز حیات در مریخ

دانشمندان ناسا می‌گویند مریخ‌نورد کنجکاوی شواهد جدیدی از وجود گاز متان در سطح مریخ پیدا کرده که می‌تواند احتمال وجود حیات را در گذشته نه چندان دور سیاره سرخ تأیید کند. البته هنوز داده‌های زیادی برای بررسی وجود دارد و دانشمندان درباره منبع دقیق گاز متان در مریخ که مقدارش هم قابل‌توجه ارزیابی شده، باید یافته‌های بیشتری را بررسی کنند. چرا پیدا شدن این گاز بیشتر از کشف‌های قبلی در مریخ نظر منجمان جهان را به‌خودش جلب کرده است؟ 

متان گازی است که براثر فرایندهای موجودات زنده به‌وجود می‌آید. در نتیجه، پیدا شدن گاز متان در مریخ از این نظر مهم است که می‌تواند نشان بدهد هم‌اکنون یا قبلا موجودات زنده‌ای در سیاره سرخ وجود داشته‌اند که فعل و انفعالات‌شان باعث پدید آمدن گاز متان در سطح سیاره شده است. البته منظور از حیات، زندگی در سطح میکروبی و بسیار ریز است؛ نه حیات هوشمند. دانشمندان می‌گویند به‌خاطر شرایط تولید گاز متان، احتمالا این گاز اخیرا تولید شده و شواهدی از گذشته‌های نه چندان دور مریخ به‌دست می‌دهد.

 اثبات وجود حیات در گذشته نزدیک 
به گزارش همشهری، نخستین تجربه  از گشتن دنبال حیات مریخی  به دهه1970 میلادی (1350) برمی‌گردد؛ زمانی که فضاپیمای وایکینگ عکس‌هایی را از مریخ به زمین مخابره کرد. چند دهه بعد، دانشمندان به شواهدی دست پیدا کردند که نشان می‌داد، شرایط مریخ در گذشته‌های دور یعنی حدود 4میلیارد سال پیش گرم‌تر، مرطوب‌تر و به‌طور کلی مناسب برای میزبانی از نوعی حیات بوده است. یافته‌های جدید از این نظر اهمیت دارد که تخمین دانشمندان درباره زمان وجود حیات در مریخ را به‌شدت به چالش می‌کشد.

الگو گرفتن از زمین
 دانشمندان ناسا قرار است جست‌وجوهای بعدی‌شان را در نقاط دیگری که احتمال پیدا کردن متان بیشتر است، متمرکز کنند. به‌عنوان یک راهنما از نمونه‌های واقعی و فعلی در زمین کمک گرفته می‌شود. موجودات میکروسکوپی روی زمین که به نام «متانوژن» شناخته می‌شوند، در فضاهایی مثل داخل سنگ‌ها و زیرزمین که اکسیژن وجود نداشته باشد، زندگی می‌کنند. برخی نیز در دستگاه گوارش موجودات زنده هستند و فرآورده نهایی‌شان گاز متان است. این احتمال وجود دارد که متان در سال‌های دور در سنگ‌های مریخ (شبیه آنچه در زمین رخ می‌دهد) تولید و حبس شده باشد. حالا با شکستن برخی سنگ‌های مریخی احتمالا بتوان به منابع جدیدی از متان دست پیدا کرد. قدم بعدی ناسا، انجام یک‌سری آزمایش‌های جدید است که نتیجه یافته‌های قبلی را تأیید کند. همزمان جست‌وجو برای شواهد جدید از وجود متان در مریخ بررسی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید