• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61284
+
-

آتش‌سوزی در کمین جنگل‌های استان

افزایش آتش‌سوزی در جنگل‌های استان طی روزهای اخیر، هوشیاری شهروندان را طلب می‌کند

گپ روز
آتش‌سوزی در کمین جنگل‌های استان

اشرف شفیعی | تبریز – خبرنگار :


جنگل‌های کم‌پشت اما پرحادثه آذربایجان شرقی که تازه از ماجرای قلع و قمع فاصله گرفته است این روزها درگیر حوادث آتش سوزی است، وقوع چند آتش‌سوزی در هکتارها زمین از مناطق جنگلی ارسباران طی یکی دو هفته اخیر، نگرانی‌ها را برای تخریب این منابع خدادادی استان به گونه‌ای دیگر فراهم کرده است. 

آتش‌سوزی‌هایی که به دغدغه‌ای دوباره برای فعالان محیط‌زیست استان تبدیل شده است. این موضوع از دیدگاه مسئولان استانی هم به نوعی بحران محسوب می‌شود. «محمدباقر هنربر»، مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، در این زمینه به چند سؤال همشهری پاسخ داده است. 

در روزهای اخیر خبرهای مختلفی از آتش‌سوزی در مناطق جنگلی استان به گوش می‌رسد، علت این آتش‌سوزی‌ها چیست و چرا با روند افزایشی روبه‌رو هستند؟ 

با توجه به گرم‌تر شدن هوا در روزهای اخیر که در برخی نقاط استان تا 40 درجه هم می‌رسد، خشکی زیاد و اصطکاک رخ می‌دهد و عامل مهم آتش‌سوزی در مناطق جنگلی است؛ البته هر سال در چنین ایامی این آتش‌سوزی‌ها را شاهد هستیم اما امسال آمار آن‌ها افزایش یافته است. 

آیا کارشناسان در بررسی این آتش‌سوزی‌ها با موارد عمدی مواجه شده‌اند؟ 

در بیش از 90 درصد از آتش‌سوزی‌ها عوامل انسانی هم دخیل است اما این به معنای عمدی بودن نیست؛ بلکه بی‌احتیاطی شهروندان و گردشگران در این زمینه مؤثر است که گاهی با رفتن آن‌ها از نقطه مورد نظر آتش‌سوزی گسترده‌ای در منطقه ایجاد می‌شود. 

عوامل تشدید‌کننده دیگر چیست؟ 

وقوع بادهای گرم در این زمینه مؤثر است و بادهای گرم و خشک موجب وقوع آتش‌سوزی و تشدید آن می‌شوند. از سوی دیگر یک آتش کوچک هم به واسطه همین بادهای گرم به دلیل خشکی زیاد زمین، حجم آتش را گسترده می‌کند. 

برای مهار آتش علاوه بر تجهیزات از توان افراد بومی هم استفاده می‌شود؟ 

در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی برای مقابله با آتش روبه‌رو بودیم. اما تدابیر لازم برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های بومیان منطقه صورت گرفته است. افراد بومی روستاهای اطراف جنگل‌ها، برخی آموزش‌ها را دیده و در مواقع این‌چنینی تا رسیدن نیروهای امدادی اقدامات مؤثری را انجام می‌دهند که در کاهش خسارت و تخریب جنگل‌ها مؤثر است. 

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در هفته جاری به ویژه در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه دمای استان به صورت محسوس افزایش پیدا می‌کند و احتمال آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها وجود دارد. بنابراین باید اقدام‌های پیشگیرانه از سوی مردم و مسئولان انجام شود تا از بروز این اتفاقات جلوگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید