• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61199
+
-

رشد ۱۱ درصدی مصرف آب در قم

 مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به افزایش ۱۱ درصدی مصرف آب در قم در 3 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون میزان مصرف آب در قم به بیش از ۲۸ میلیون متر مکعب رسیده که این میزان در سال گذشته حدود ۲۵ میلیون متر مکعب بوده است. 

به گزارش مهر، «علی جان صادق‌پور» افزود: با روند افزایش مصرف که با آن مواجه هستیم، مجبوریم برای تأمین آب مورد نیاز شهر، از چاه‌های شهر و منطقه علی‌آباد که از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند استفاده کنیم. وی با بیان این‌که قم فقط تا سال ۱۴۰۷ آب دارد گفت: تنها راه برای عبور از شرایط موجود مدیریت مصرف است. صادق پور اضافه کرد: با توجه به افزایش دما، احتمال خاموشی در تابستان امسال وجود دارد، اما در صورت صرفه‌جویی مردم در مصرف برق این احتمال منتفی خواهد شد. 

وی اظهار کرد: حدود ۸۵ درصد آب مورد نیاز قم از خارج از مرزهای استان تأمین می‌شود و همه جمعیت شهری ما از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.  مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به وجود حدود ۵۰۰ هزار اشتراک آب در استان بیان کرد: آبفای قم جزو شرکت‌های پیشرو به شمار می‌رود که در استفاده از سامانه‌های تله‌متری، جی‌آی‌اس، ۱۲۲ و خدمات جانبی به شهروندان رتبه‌های برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین به برخی از چالش‌های پیش روی تأمین آب قم پرداخت و با اشاره به این‌که کل تخصیص از سرشاخه‌های دز به استان قم حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب است گفت: این در حالی است که میزان مصرف آب در قم در سال گذشته بیش از ۱۱۷ میلیون متر مکعب بوده و پیش‌بینی می‌کنیم این میزان در سال جاری به بیش از ۱۲۶ میلیون متر مکعب برسد.

 مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: با توجه به رشد جمعیت و افزایش مصرف، اگر همه منابعی را که در اختیار داریم وارد مدار بهره‌برداری کنیم، فقط تا سال ۱۴۰۷ می‌توانیم نیاز آبی شهر را برطرف کنیم و در آن زمان با کمبود آب مواجه خواهیم شد.

صادق پور با بیان این‌که سال گذشته با همکاری مردم برای نخستین بار شاهد کاهش سرانه مصرف بودیم گفت: در سال جاری با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته توهم فراوانی آب در جامعه به وجود آمد و موجب افزایش مصرف شده است. وی با اشاره به اجرای شبکه‌های فاضلاب در ۵۰ درصد شهر افزود: حدود ۳۴ درصد از مشترکان به شبکه فاضلاب متصل و از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب بهره‌مند شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید