• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 61070
+
-

عجیب‌ترین مخدرهای جهان کدام‌ها هستند؟

نوشیدن نفس شیطان

سمیرا مصطفی‌نژاد


«جمعیت معتادان نیازمند به درمان در جهان بیش از 31میلیون نفر است و حدود 5/6درصد از جمعیت 15تا 64ساله جهان دست‌کم یک‌بار در طول زندگی خود از مواد‌مخدر استفاده کرده‌اند»؛ این آماری است که واحد جنایات و مواد‌مخدر سازمان ملل متحد در سال 2018 منتشر کرده‌است.
افزایش لحظه‌به‌لحظه جمعیت افرادی که به استفاده از مواد‌مخدر تمایل دارند، بستر نوآوری در حوزه تولید مواد‌مخدر را فراهم کرده ‌است و اگرچه پرمصرف‌ترین و مرگبارترین مواد‌مخدر، مانند کوکائین و هروئین، کاملا شناخته‌شده ‌هستند، اما میل به تنوع‌طلبی و تجربه بشر باعث شده تا معتادان به مواد ناشناخته و عجیب و غریبی برای سوزاندن سلول‌های مغز خود روی بیاورند؛ موادی که از داروهای طبی، معجون‌های بومی و باستانی  یا حتی گیاهان عادی به‌دست می‌آیند و مانند هر ماده مخدر دیگری، در نهایت به بروز ناهنجاری‌های فیزیکی و رفتاری و در بیشتر موارد به نابودی منجر خواهند شد.
نفس شیطان: اسکوپولامین یا نفس شیطان مخدری است که از درختی بومی  در کلمبیا، اکوادور و ونزوئلا به‌دست می‌آید و عجیب‌تر آنکه این ماده از سوی بعضی از دولت‌های جهان به‌عنوان داروی حقیقت مورد استفاده قرار می‌گرفت. این ماده به‌دلیل مسمومیت بالایی که دارد به «ابزاری ایده‌آل برای جنایتی ساده» شهرت یافته ‌است زیرا یک گرم از آن می‌تواند 20نفر را از پا درآورد. نفس شیطان، پودری است که از درختی به نام بوراچرو استخراج می‌شود و به شکل پودر یا در قالب چای نیز مصرف می‌شود. درباره عوارض و عملکرد این ماده به اندازه‌ای روایت وجود دارد که به سختی می‌توان حقیقت و دروغ را از هم تشخیص داد، اما آنچه واضح است، این دارو نیروی اراده و اختیار فرد را از او سلب می‌کند، در حدی که قربانی هر دستوری که به او داده شود را اجرا می‌کند، بدون اینکه پس از بازگشت به حالت عادی، چیزی از اتفاق‌های رخ داده به یاد آورد. عوارض ناخوشایند این مخدر باعث شده تا افراد علاقه زیادی به تکرار استفاده از آن نداشته ‌باشند اما موارد زیادی از تکرار اعتیادآور مصرف نفس شیطان وجود دارد.

آیاهواسکا: نوعی روانگردان نوشیدنی است که از عصاره و برگ چندین گیاه بومی آمریکای جنوبی تولید می‌شود. اگرچه هیچ‌یک از ترکیبات این نوشیدنی توهم‌زا به تنهایی خاصیت توهم‌زایی ندارند، اما ترکیب آنها و فرایند پیچیده ساخت این معجون، ویژگی‌های مخدر و توهم‌زا را در آن ایجاد می‌کند. بومیان آمازون با هدف ارتباط با جهان ارواح و فرورفتن در خلسه از این معجون استفاده می‌کنند، اما توهم‌زایی شدید آن باعث شده تا دیگر افراد نیز به نوشیدن آن جذب شوند. حالت تهوع و استفراغ از دیگر عوارض نوشیدن این ماده است.
سنگ فلاسفه:سنگ فلاسفه در واقع سنگ نیست، نوعی قارچ به‌شدت کمیاب است که به قارچ جادویی نیز مشهور است و زیر زمین رشد می‌کند. این ماده توهم‌زا نیز به‌صورت خوراکی مصرف می‌شود و از عوارض آن می‌توان به توهم‌زایی شدید، ‌رؤیا دیدن با چشمان باز و خارج از کنترل‌شدن رفتار، اشاره کرد که برای 6ساعت یا بیشتر دوام می‌آورد. این قارچ در بیشتر کشورهای جهان ممنوع است اما مانند دیگر مخدرهای غیرقانونی، معتادان و تبهکاران از مسیرهای غیرقانونی به آن دسترسی پیدا می‌کنند.
وونگا: مخدری ارزان‌قیمت که از ترکیب داروی درمان ایدز، انواعی از سموم مختلف و سفید‌کننده به‌دست می‌آید. این مخدر به‌دلیل وفور داروی ایدز در آفریقا رواج فراوانی دارد و به‌دلیل ارزان‌تر بودن نسبت به دیگر مخدرها، محبوبیت زیادی یافته ‌است. مصرف این مخدر علاوه بر اعتیاد‌آوری شدید، عوارضی مانند خونریزی داخلی، اختلال گوارشی و مرگ ناگهانی به همراه دارد.
قطره‌های جنون: تروپیکامید قطره‌ای است که به‌منظور معاینه شبکیه چشم توسط چشم پزشکان درون چشم ریخته می‌شود تا اندازه مردمک چشم بازتر از حد عادی خود شود. اما این دارو در روسیه و ایتالیا به شکل تزریقی به‌عنوان ماده مخدر و توهم‌زا در کنار دیگر مخدرهایی مانند افیون یا ماری‌جوانا و به‌عنوان مکمل، مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این قطره به مختل شدن گفتار، از دست رفتن هوشیاری، توهم، درد کلیه، ‌رؤیا دیدن با چشمان باز، بالارفتن شدید دمای بدن، لرزش بدن و تشنج و سردرد شدید منجر می‌شود و تاکنون یک مورد مرگ ناشی از استفاده از این دارو گزارش شده ‌است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید