• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 61053
+
-

پایان جست‌وجوی فریده

به بهانه آخرین سانس اکران مستندی که در جشنواره و گیشه موفق بود

پایان جست‌وجوی فریده

مسعود میر /روزنامه‌نگار

فریده دختر ایران بود اما هنوز دختر ایران نشده بود. ساخته کورش عطائی و آزاده موسوی تازه از یک آگهی مطبوعاتی به مرحله پیش‌تولید رسیده بود و جمع کردن کمک مردمی برای ساخت این فیلم وارد مرحله‌ای جدی شده بود. سازندگان فریده به هلند رفتند و فریده به ایران آمد و روایت زندگی دخترک بی‌سرپرست خراسانی تصویر شد. فیلم فریده شد یک مستند شش‌دانگ و درجست‌وجوی فریده نام گرفت. فیلم به یازدهمین جشنواره سینماحقیقت ارسال شد و شگفتی جشنواره لقب گرفت. هواداران مستند که همیشه برای تکمیل عیش سینمایی‌شان سراغ مستندهای درجه‌یک خارجی می‌رفتند، در جشنواره سینماحقیقت یک غافلگیری وطنی در حوزه مستند را تجربه کردند و جالب اینکه مخاطبان عمومی هم بعدها در نمایش عمومی با همین غافلگیری کیفور شدند.
جشنواره سینماحقیقت در جست‌وجوی فریده را بر صدر برندگانش نشاند و اینگونه بود که فریده پرآوازه شد. او به ایران آمد و در کنار تماشاگرانی که در این سال‌ها مدام به عدم‌ارتباط‌گیری با فیلم مستند محکوم شده بودند فیلم را دید، اشک ریخت و ذوق کرد. پاییز گذشته فیلم در گروه هنر و تجربه اکران شد و توانست با یک سانس ثابت در سینما چارسو و فرهنگ صندلی‌های معمولا بی‌تماشاگر هنر و تجربه را برای ماه‌های متمادی پر کند.
تجربه این مستند در سینماهای هنر و تجربه نشان داد که اگر تماشاگران به تماشای یک مستند خوب در زمان نمایش خوب دعوت شوند حتما فیلم خوب عاقبت به‌خیر می‌شود. در جست‌وجوی فریده هم در جشنواره‌ها درخشید و هم برای تماشاگران عام دلچسب بود و توانست به مدیران سینمایی و روسای هنر و تجربه اثبات کند فیلم خوب، مخاطبش را صید خواهد کرد؛ حتی اگر مستند باشد.
روز گذشته در جست‌وجوی فریده آخرین روز نمایش در گروه هنر و تجربه را در کارنامه اکرانش ثبت کرد و پرونده نمایش این فیلم بسته شد. فریده چند سال است دختر ایران است و فیلم مستند زندگی‌اش یکی از خوب‌های مستندسازی این روزهای کشور.

این خبر را به اشتراک بگذارید