• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60913
+
-

هدف‌گذاری برای کاهش مصرف آب کشاورزی در استان

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: کاهش مصرف ۳۰۰ میلیون مترمکعبی آب براساس سند توسعه آب در بخش کشاورزی استان سمنان هدف‌گذاری شد. «ایرج حیدریان» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: اکنون میزان مصرف آب در بخش کشاورزی سمنان به دلیل برداشت بی‌رویه از چاه‌ها و کشت غرقابی به هیچ عنوان قابل قبول نیست. وی بیان کرد: سالانه بیش از ۹۵۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی سمنان مصرف می‌شود که این رقم در یک دهه باید به کمتر از ۶۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یابد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان ادامه داد: اگرچه در سال‌های گذشته با نصب سامانه‌های نوین آبیاری در زمینه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اقدام‌هایی انجام شد اما آمار کشت غرقابی در اراضی استان بسیار قابل توجه و چشمگیر است.
حیدریان اضافه کرد: اصلاح الگوی مصرف و تغییر رویه در کشت محصولات از راهبردهای اصولی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وی اظهار کرد: صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی و انتقال آب به بخش صنعت و آشامیدنی در کنار اجرای طرح‌های بین حوضه‌ای می‌تواند چالش کم‌آبی در استان سمنان را برطرف کند.

حیدریان افزود: اکنون بیش از ۸۵ درصد از آب تولیدی سمنان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که این رقم باید به کمتر از ۶۵ درصد کاهش یابد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: اتخاذ راهبرد توسعه پایدار با توجه به منابع آبی و اصلاح الگوی مصرف عملیاتی می‌شود و با همه وجود رفع مشکل کم‌آبی در استان پیگیری می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید