• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60715
+
-

اولین موزه نفت ایران بدون نشان ملی

خراسان رضوی
اولین موزه نفت ایران بدون نشان ملی

 شهرستان سبزوار در ماجرای ملی شدن صنعت نفت اثرگذار بوده است. سبزوار به عنوان نخستین شهر دارای موزه صنعت نفت در کشور مطرح است. زمین این موزه در سال 1318 با عنوان جایگاه پخش بنزین و فرآورده‌های نفتی در سبزوار توسط شرکت نفت انگلیس و ایران خریداری و راه‌اندازی شد.  به گزارش همشهری، در ابتدا با عنوان ساختمان شرکت ملی نفت انگلیس و ایران شناخته می‌شد که پس از ملی شدن صنعت نفت در سال 29 به ساختمان شرکت ملی نفت ایران تغییر نام داد.  این موزه در سبزوار مورد بازدید قابل قبول شهروندان و مسافران قرار گرفته است و یکی از خواسته‌های مردم و مسئولان ثبت ملی این اثر است.
معاون منطقه‌ای شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سبزوار می‌گوید: بیش از ۲۱۰ شی‌ء در موزه نفت سبزوار شناسایی، ثبت و کدگذاری شده است که از جمله آنها می‌توان به ابزار دقیق، لوازم آزمایشگاهی، آتش‌نشانی، پالایشگاهی، پمپ‌های روغن و بنزین، ولو، موتورهای دیزلی و انواع پیمانه اشاره کرد.
رضا نیک‌نظر با بیان این‌که سالانه حدود 5 هزار نفر از نخستین موزه نفت کشور در سبزوار بازدید می‌کنند، می‌افزاید: با توجه به همکاری خوب شرکت نفت منطقه با ارگان‌ها و اداره‌های شهرستان به‌ویژه ارگان‌های آموزشی و پژوهشی، این مجموعه در ایام سال و به رایگان میزبان دانشجویان، دانش‌آموزان و علاقه‌مندان است.
نیک‌نظر با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده برای ثبت ملی این مجموعه می‌گوید: کارشناسان میراث فرهنگی تهران از این موزه بازدید کرده‌اند و نقشه‌برداری‌ها انجام شده و پیگیری‌ها برای ثبت ملی صورت گرفته و این مهم در دست اقدام و به گفته کارشناسان، در نوبت ثبت ملی است.
سید رضا حسینی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری سبزوار، در این باره می‌گوید: میراث فرهنگی با ملی شدن این موزه موافق است، زیرا نمای بیرونی قدیمی است و ارزش ثبت دارد. پیگیری می‌کنیم این اتفاق رخ دهد و تغییری در نمای بیرونی ساختمان آن حاصل نشود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید