• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60682
+
-

شلیک با لیزر

روس‌‌ها اعلام کرده‌اند که تسلیحات لیزری برای آینده این کشور تعیین‌کننده است. چرا تسلیحات لیزری در جهان این قدر مورد توجه قرار گرفته‌؟

شلیک با لیزر

به تازگی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده که تسلیحات لیزری برای آینده نیروهای نظامی این کشور تعیین‌کننده است. آمریکایی‌ها هم خیلی وقت است روی استفاده از تسلیحات لیزری کار می‌کنند اما چرا فناوری نظامی در این حوزه مهم است و مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته است؟ سلاح لیزری شاید بیشتر از هر چیزی خیلی‌ها را به یاد فیلم‌های علمی-تخیلی ازجمله جنگ ستارگان بیندازد. اما تسلیحات لیزری در دنیای امروز کم کم تبدیل به یک واقعیت فراگیر می‌شود. روس‌ها در سال ۲۰۱۸ فیلمی از سلاح لیزری خود مشهور به پرسوت را منتشر کردند و آمریکایی‌ها هم چند باری مثلا با انتشار تصاویری از سلاحی به نام   LaWSو آزمایش آن نشان داده‌اند که می‌خواهند به‌صورت گسترده از تسلیحات لیزری استفاده کنند. 
به گزارش همشهری، تسلیحات لیزری به‌صورت کلی به هر نوع سلاحی گفته می‌شود که در آن به جای گلوله یا موشک‌های مرسوم و سنتی از توان پرتو لیزر برای نابودی هدف استفاده می‌شود. سلاح‌های لیزری در مقایسه با سلاح‌های متعارف مزایای فراوان و در عین حال معایبی جدی دارند که باعث شده تا کاربرد عملیاتی آنها دشوار باشد.


نکات مثبت

   مهم‌ترین دلیل استفاده از آن اقتصادی‌ بودن تسلیحات لیزری نسبت به تسلیحات سنتی است و با کنارگذاشته‌شدن گلوله‌های گرا‌ن‌قیمت، سلاح لیزری بسیار ارزان به‌حساب می‌آید. جالب است بدانید که هزینه هر شلیک تسلیحات لیزری معمولا از یک دلار بیشتر نیست.
    اشعه لیزر با سرعت نور حرکت می‌کند؛ در نتیجه نیازی به محاسبه جابجایی هدف نیست و فرارکردن از آن برای هدف بسیار سخت می‌شود.
   عواملی مثل جاذبه و باد روی آن تأثیری ندارند و به همین‌خاطر هدف‌گیری با آن ساده‌تر است.
    شیوه تمرکز اشعه لیزر را می‌توان به دلخواه تغییر داد تا منطقه مورد تخریب آن کوچک یا بزرگ باشد. این امکان در مورد سلاح‌های انفجاری وجود ندارد.
    سلاح لیزری با داشتن یک منبع انرژی کافی میزان نامحدودی مهمات در اختیار دارد.
    نیروی لگد ناشی از لیزر تقریباً صفر است.
    لیزر هیچ صدا یا نوری در محل شلیک تولید نمی‌کند که توسط انسان قابل تشخیص باشد، در نتیجه از این طریق نمی‌توان موقعیت سلاح لیزری را پیدا کرد.


نکات منفی

سلاح‌های لیزری معمولا اندازه بزرگی دارند که قابلیت جابه‌جایی آنها را بسیار کاهش می‌دهد. با توجه به روش‌های موجود برای ذخیره‌سازی، هدایت، تبدیل انرژی امکان ساخت سلاح لیزری مرگبار قابل حمل توسط نفر وجود ندارد.
   سلاح‌های لیزری موجود میزان زیادی از انرژی را به‌صورت گرما تلف می‌کنند و به همین جهت به تجهیزات خنک‌کننده بزرگی نیاز دارند تا از داغ شدن آنها جلوگیری کند. این مشکل در حالت‌هایی که سلاح لیزری در یک موقعیت 
ثابت دفاعی نصب شده یا روی یک کشتی بزرگ قرار دارد کاهش می‌یابد.
    اشعه لیزر وقتی در هوا حرکت می‌کند توسط باران، برف، گردوخاک، دود و مه جذب شده یا پخش می‌شود؛ درحالی‌که یک گلوله به راحتی از این موانع گذر می‌کند.
    نور فقط در خط مستقیم حرکت می‌کند در نتیجه نمی‌توان از اشعه لیزر در خط سیر کمانی و به شیوه آتش غیرمستقیم توپخانه‌ای استفاده کرد. درحالی‌که توپ‌ها و خمپاره‌ها می‌توانند اهدافی را نیزکه پشت یک ساختمان یا یک تپه پنهان شده‌اند هدف قرار دهند. یکی از راهکارهای جایگزین، استفاده هوابرد از لیزر یا بازتابنده‌های لیزر یا نصب آن روی سکوهای شلیک فضایی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید