• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60619
+
-

سالانه ۶۰ هزار ایرانی به‌دلیل مصرف مواد دخانی فوت می‌کنند


معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه حدود ۸ میلیون نفر در جهان به‌دلیل مصرف مواد دخانی فوت می‌کنند که از این تعداد حدود ۵۵ تا ۶۰ هزار نفر ایرانی هستند.
به گزارش وزارت بهداشت، ایرج حریرچی دیروز درباره مصرف دخانیات افزود: در کشور ما سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید دخانیات شده و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز صرف هزینه‌های بهداشتی درمانی افرادی که دخانیات استعمال می‌کنند، می‌شود. همچنین ۷۰ هزار میلیارد تومان هم صرف هزینه‌های غیرمستقیم مثل ناتوانی و مرگ‌ومیر زودرس می‌شود. معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: هم‌اکنون ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد به مواد‌مخدر داریم.
۲ نوع رویکرد در مبارزه با مواد‌مخدر وجود دارد که یکی رویکرد پرهیز و عدم‌ابتلا است که از مبارزه با قاچاق شروع می‌شود. چون کشور ما در همسایگی کشورهایی است که ترانزیت مواد‌مخدر را به کشورهای اروپایی انجام می‌دهند و ما نمی‌توانیم کشورمان را عاری از آن کنیم. وی درباره کاهش بار مراجعه به مراکز درمانی به‌دلیل مشکلات اقتصادی نیز اظهار داشت: در این زمینه تجربه کشورهای اروپای غربی در سال ۲۰۰۸ و کشورهایی مثل تایلند و مالزی در دهه ۹۰ و همچنین ایران در سال ۹۱ نشان داده که اگر مشکلات اقتصادی منجر به کاهش قدرت خرید مردم شود، هزینه‌های زندگی را صرف موارد ضروری‌تر مثل خوراک و مسکن می‌کنند و از آموزش و بهداشت می‌کاهند، بنابراین باید هوشیار باشیم که از بروز آن جلوگیری کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید