• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60421
+
-

مستأجران کانکس‌نشین!

عضو اتحادیه مشاوران املاک کرمان: خیلی از متقاضیان بخش مسکن کرمان به دنبال زمین اجاره‌ای برای برپاکردن چادر یا کانکس هستند

مسکن
مستأجران کانکس‌نشین!

بازار مسکن مانند بسیاری دیگر از بخش‌ها از اواخر سال 96 تحت تاثیر نرخ ارز قرار گرفت. به طوری که امسال هم فعالان این بخش از افزایش اجاره‌ها و رکود در بازار  خرید و فروش آن خبر می‌دهند.

 اما در این میان بیشترین آسیب را قشر با درآمد متوسط استان دیده‌اند؛ زیرا بسیاری از آن‌ها نه‌تنها توان خرید خانه را ندارند بلکه از پرداخت اجاره‌ها نیز درمانده شده‌اند. تا جایی که فعالان بخش مسکن از کانکس‌نشینی برخی مستاجران کرمانی خبر می‌دهند که به تبع آسیب‌های اجتماعی بسیاری را به دنبال خواهد داشت. 


افزایش اجاره‌ها قابل پیش‌بینی بود

به گزارش ایسنا، یک کارشناس بخش مسکن در خصوص وضعیت مسکن در شهر کرمان گفت: با توجه به افزایش قیمت طلا و ارز و دیگر اقلام قابل پیش‌بینی بود که این موج به مسکن برسد. با توجه به رکود چند ساله این بخش شاهد رشد قیمت‌ها بودیم. 

 «محسن محمدی» افزود: از طرفی چون شاهد رشد قیمت مصالح ساختمانی بوده‌ایم، قیمت خانه‌ها نیز بالا رفته است. در این میان اجاره‌ها نیز با توجه به گرانی‌ها افزایش یافته است و مستاجران با درآمد پایین و متوسط توان پرداخت این اجاره‌ها را ندارند. بنابراین متراژ خانه‌ها برای این قشر کاهش یافته و حتی به حاشیه‌ها و محله‌های پایین‌تر شهر روی آورده‌اند. 


بازار مسکن رابطه مستقیم با عرضه و تقاضا دارد 

عضو اتحادیه مشاوران املاک کرمان گفت: در سال گذشته افزایش 100 درصدی را هم در مسکن استیجاری و هم خرید و فروش داشتیم. 

 «سیدعلی گلسرخی» درباره وضعیت بازار مسکن در کرمان افزود: در سال جاری نیز که بازار تحت تاثیر نوسانات ارز و طلا قرار داشت افزایش قیمت را در حوزه‌های مختلف داشتیم، به تبع بخش مسکن نیز تحت تاثیر قرار گرفت و تا این زمان بازار مسکن در رکود نسبی قرار دارد. 

وی گفت: به دلیل این‌که بازار مسکن رابطه مستقیم با عرضه و تقاضا دارد، وقتی تقاضا کم باشد، موجب رکود می‌شود؛ بنابراین در دوران رکود متقاضیان بازار مسکن کم می‌شوند. همچنین با خروج از رکود نیز متقاضیان وارد بخش مسکن می‌شوند و به افزایش قیمت سرعت می‌دهند. 

این فعال حوزه مسکن گفت: در حال حاضر بازار مسکن در آرامش خاصی به سر می‌برد، زیرا بیشتر متقاضیان خرید مسکن دست نگه داشته‌اند و باید ببینیم تا بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی که اتفاقات سیاسی رقم می‌خورد، چه اتفاقی در بازار مسکن می‌افتد. 


قیمت هر متر مربع زمین در شهر کرمان

گلسرخی درباره قیمت هر متر مربع زمین در شهر کرمان گفت: قیمت زمین در کرمان بر اساس قصب (25 مترمربع) محاسبه می‌شود و عُرف در شهر کرمان قصب است. در پایین‌ترین محله شهر و حاشیه‌ها قیمت هر قصب زمین 10 میلیون تومان، در مناطق بالای شهر هر قصب 200 میلیون تومان و در محله‌های متوسط قیمت زمین از 60 تا 80 میلیون تومان است. 

وی افزود: حتی واحدهای آپارتمانی 60 متری در حاشیه شهر کرمان مثل شهرک سیدی، شرف‌آباد که جزو محدوده روستایی هستند و حتی خدمات شهرنشینی هم برای مستأجران ندارند، یعنی زباله آن‌ها را هم شهرداری جمع‌آوری نمی‌کند، به میزان جالب توجهی افزایش قیمت داشته است؛ یعنی از سال گذشته این واحدها اگر با 2 میلیون تومان پول پیش و 300 هزار تومان اجاره‌بها عرضه می‌شد، هم‌اکنون با 600 هزار تومان به اجاره داده می‌شوند. 


کوچ به خانه‌های کوچک‌تر

گلسرخی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در زمینه مسکن استیجاری نیز مستاجران در شهر کرمان خیلی با مشکل مواجه هستند. با توجه به گرا نی‌ها و افزایش اجاره‌ها مستاجران هر سال مجبور می‌شوند خانه خود را تغییر دهند؛ بنابراین برای زندگی به خانه‌های کوچک‌تر و به محله‌های پایین‌تری کوچ می‌کنند. 

این فعال حوزه مسکن گفت: یک مستاجر که در سال‌های 96 یا 97 در جای بهتری زندگی می‌کرد، در سال جاری در خانه کوچک‌تر و در محله پایین‌تری زندگی می‌کند. از سویی دولت نیز در هر 2 بخش مسکن چه خرید و فروش و چه استیجاری ورود و سرمایه‌گذاری نکرده است. 


مسکن اجتماعی 

گلسرخی با اشاره به این‌که در اوایل دولت بحث مسکن اجتماعی مطرح بود، اما هیچ‌گاه به سرانجام نرسید گفت: شاید دولت بیشتر درگیر فعالیت‌های سیاست خارجی بوده و این بخش مغفول مانده است. 

وی ادامه داد: تعداد قشر متوسط و رو به ضعیف جامعه در بخش مسکن استیجاری کم نیست و با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند؛ زیرا خیلی از شهروندان ما توان پرداخت اجاره خانه را ندارند. 

عضو اتحادیه مشاوران املاک کرمان گفت: در طول عمر فعالیت در بازار مسکن امسال با پدیده خیلی بدی مواجه شدم؛ یکی از عجیب‌ترین آن‌ها این است که خیلی از متقاضیان بخش مسکن به دنبال زمین اجاره‌ای برای برپاکردن چادر یا کانکس هستند که برای نخستین بار در شهر کرمان با این پدیده مواجه شده‌ام و این موضوع وجود دارد که نمی‌توان آن را کتمان کرد. 
وی افزود: خیلی از مستاجرانی که توان پرداخت اجاره‌بها را ندارند، به چادرنشینی و کانکس‌نشینی روی آورده‌اند که می‌طلبد مسئولان استان جدا از سیاست‌های دولت، برای این موضوع فکری کنند.  

گلسرخی گفت: سال‌ها قبل هشدار دادیم اگر دولت در شهر کرمان در بخش مسکن که شرایط خاصی دارد و مهاجرپذیر است، ورود نکند، در آینده با پدیده‌های اجتماعی خاص و معضلات اجتماعی مواجه خواهیم شد. حتی اعلام کردیم ممکن است مستاجران به آلونک‌نشینی روی بیاورند که در حال حاضر در شهر کرمان مستاجر آلونک‌نشین زیاد داریم. اکنون مستاجر کانکس‌نشین و چادرنشین اضافه شده و این خود می‌تواند پیامدهای اجتماعی وحشتناک زیادی داشته باشد.


زمین‌خواران به دنبال تصرف زمین‌های دولتی

شهردار کرمان به بحث‌های مطرح‌شده درباره زدن چادر یا استقرار کانکس در برخی زمین‌ها اشاره کرد و گفت: برخی زمین‌خواران و سودجویان عمداً املاک خود را در اختیار عده‌ای دیگر می‌گذارند تا این افراد در این زمین‌ها کانکس برپا کنند تا از این طریق بتوانند زمین‌های دولتی و شهرداری را تصرف کنند، اما این موضوع که در شهر کرمان چادرنشینی رواج یافته به هیچ عنوان مطرح نیست و وجود ندارد. 

 «سیدمهران عالم‌زاده» در گفت‌و‌گویی درباره بحث حاشیه‌نشینی و ادعای یکی از اعضای اتحادیه مشاوران املاک شهر کرمان مبنی بر اسکان برخی افراد در کانکس افزود: نمی‌توان موضوع حاشیه‌نشینی را به طور کلی در شهرهای بزرگ و از جمله شهر کرمان کتمان کرد، ولی این‌که این موضوعات از سر مسائل و مشکلات معیشتی یا بالا بودن نرخ‌های اجاره یک امر شایع در شهر کرمان باشد، به هیچ عنوان وجود ندارد. 

وی از نحوه برخورد شهرداری با حاشیه‌نشینان سخن به میان آورد و گفت: این پرونده‌ها در کمیسیون ماده 100 مطرح و قلع و قمع آن صادر می‌شود یا از مسیر دستگاه قضا و دادستانی مجوز قلع و قمع و برچیدن این نوع سکونتگاه‌ها گرفته می‌شود. 


افزایش 50درصدی اجاره‌ها

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کرمان گفت: سال گذشته با توجه به افزایش قیمت‌ها در تمام بخش‌ها در  بخش مسکن هم شاهد رشد بودیم اما با توجه به ناتوانی بسیاری از خریداران در پایان سال رکود بر بازار حاکم شد. 

«محسن شهریاری» در خصوص این‌که در سال جاری نرخ اجاره‌بها در شهر کرمان چند درصد افزایش یافته، گفت: امسال با توجه به افزایش قیمت سایر کالاها و گران شدن مسکن شاهد افزایش نرخ اجاره‌بهای مسکن تا ۵۰ درصد بوده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید