• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60409
+
-

نیمه‌کاره؛ پس از10 سال

استاندار کردستان: مسئولان نباید به مشکلات واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر بی‌تفاوت باشند

مسکن مهر
نیمه‌کاره؛ پس از10 سال

استاندار کردستان گفت: نیمه‌کاره ماندن پروژه‌های مسکن مهر کردستان بعد از گذشت یک دهه هیچ‌گونه توجیهی ندارد. به گزارش مهر «بهمن مرادنیا» در جلسه شورای مسکن استان کردستان اظهار کرد: وقتی پس از گذشت ۱۰ سال مدیران و مسئولان از مشکلات پیش روی اتمام پروژه‌های مسکن مهر سخن می‌گویند، هیچ توجیهی ندارد چراکه گذشت یک دهه برای رفع برخی مشکلات پیش رو زمان بسیار زیادی است. 

وی افزود: بر اساس تاکیدات هیات دولت باید تمام پروژه‌های مسکن مهر کشور تا پایان سال جاری به اتمام برسد و پرونده این پروژه برای همیشه بسته شود و به همین جهت لازم است نشست‌های بیشتری برای رفع مشکلات و موانع پیش روی اتمام این واحدها برگزار شد. 
استاندار کردستان ادامه داد: مسئولان نباید به مشکلات واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر بی‌تفاوت باشند و از مدیران می‌خواهیم ظرف ۲۰ روز آینده راه‌حل‌های رفع مشکلات پیش روی اتمام پروژه‌های مسکن مهر باقی‌مانده را ارائه دهند تا بتوان در خصوص آنها تصمیم‌گیری کرد.

مرادنیا یادآور شد: هیچ پروژه مسکن مهری نباید به دلیل فعالیت دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند شرکت‌های آب، برق و گاز معطل بماند و لازم است شهرداری‌ها نیز در ارائه خدمات به سایت‌های مسکن تحویل داده شده به مردم همکاری کنند تا به بهترین شکل ممکن به مردم خدمات ارائه شود. 

وی بیان کرد: امروز وقتی مشکل برخی از پروژه‌های مسکن مهر بیان می‌شود این‌گونه برداشت می‌شود که در این سال‌ها هیچ ناظر و متولی‌ای برای اجرای این پروژه در کردستان وجود نداشته و کارها هر جور که پیمانکاران بخواهند انجام می‌شود. این موضوع قابل درک نیست. 

استاندار کردستان گفت: از مجموع مسکن‌های مهر استان 4هزار و ۹۰۰ واحد برای تحویل باقی‌ مانده و خانواده‌های بسیاری نیز که سال‌هاست پول داده‌اند تا صاحب خانه شوند، اکنون سرگردان هستند، درنتیجه لازم است تصمیمات جدید گرفته شود تا مردم نیز به خدمات دولت و مجموعه مدیریتی استان بدبین نشوند. مرادنیا اظهار کرد: نباید کار را به جایی بکشانیم که مشکلات پیش بیاید و بعد بنشینیم برای رفع مشکلات پیش‌آمده تصمیم‌گیری کنیم. باید تمام مدیران برای رفع جدی مشکلات پیش روی این واحدها به طور جد پای کار بیایند. 


نیاز ۶۰ میلیارد تومانی 

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای محوطه‌سازی سایت‌های مسکن مهر در استان کردستان مورد نیاز است. «محمدصدیق ثابتی» هم در جلسه شورای مسکن استان کردستان اظهار کرد: در حال حاضر برای تکمیل و آماده‌سازی محوطه سایت‌های مسکن مهر کردستان به اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی نیاز داریم.

وی افزود: در جلسه گذشته شورای مسکن استان، استانداری کردستان متعهد شده بود که ۱۰ میلیارد تومان آن را تامین کند و بقیه اعتبار مورد نیاز نیز از سوی این اداره کل تامین اعتبار شود که تاکنون این مصوبه اجرایی نشده است. 
مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان ادامه داد: در حال حاضر بیشترین مشکلات در بخش واحدهای مسکن‌ مهر باقی‌مانده مربوط به تعاونی ارغوان و تعاونی جهاد کشاورزی است که به دلیل مشکلات بین اعضا و هیات‌مدیره‌های گذشته و تخلفاتی که صورت گرفته این پروژه‌ها تعطیل شده‌اند.

ثابتی یادآور شد: نیاز است قبل از هر مصوبه‌ای در خصوص تعیین تکلیف این پروژه‌ها مقصران مشکلات به وجود آمده در این پروژه‌ها که پرونده رسیدگی آنها در دادگاه در حال جریان است، تعیین شود تا بتوان در مورد آنها تصمیم‌گیری کرد. 
وی اضافه کرد: علی‌رغم گذشت چند سال از تحویل سایت‌های مسکن مهر به اتمام رسیده به متقاضیان، شهرداری‌ها هنوز در خصوص ارائه خدمات‌رسانی مانند جمع‌آوری زباله، در نظر گرفتن تاکسی و اتوبوس به این سایت‌ها اقدام نکرده‌اند که نیاز است در جلسه شورای مسکن ارائه این خدمات به آنان تکلیف شود. 


میراث دولت‌های گذشته 

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: زمانی که احداث پروژه‌های مسکن مهر کلید خورد تنها به فکر اجرای آنها بودند و مشکلات امروز میراث دولت‌های گذشته است. «خسرو ویسی» در جلسه شورای مسکن استان کردستان افزود: با توجه به فشار دولت‌های گذشته برای اجرای پروژه‌های مسکن مهر به استان‌ها، بدون در نظر گرفتن برخی مشکلات احداث این پروژه‌ها کلید خورد که اکنون به یک چالش برای دولت کنونی تبدیل شده است. 

وی افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد متقاضیان مسکن مهر کردستان در واحدهای خود مستقر شده و پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین اعتبارات لازم امسال کار اجرایی ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز به اتمام برسد اما در این راه مشکلات حقوقی و قضایی نیز وجود دارد که نیاز است در خصوص آنها تصمیمات لازم گرفته شود. 
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان ادامه داد: مهم‌ترین چالش پروژه‌های مسکن مهر کردستان ناتمام ماندن سایت‌های مسکن مهر است که تکمیل آنها به اعتباری بالغ‌بر ۳۵ میلیارد تومان نیاز دارد. 

ویسی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات سایت‌های مسکن مهر در کردستان ارائه‌نشدن خدمات کامل از سوی شهرداری‌های استان به این مجموعه‌هاست. بنابراین نیاز است با صدور مصوبه‌ای در این زمینه شهرداری‌ها را توجیه کرد تا برای ارائه خدمات بیشتر به حدود ۳۴ هزار خانواده ساکن در مسکن‌های مهر اقدام کنند. 


اتمام واحدهای مسکن مهر در اولویت   

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: اتمام و تحویل واحدهای مسکن مهر کردستان به متقاضیان باید در سال جاری جزو اولویت‌های کاری مدیران این حوزه در استان باشد. «شهرام ملکی» افزود: محوطه‌سازی سایت‌های مسکن مهر و بهبود شرایط زندگی در واحدها با تامین حداقل‌های ممکن از جمله هماهنگی با سازمان‌های خدمات‌رسان مانند شهرداری‌ها برای تامین آب، برق، گاز و تلفن از خواسته‌های مردم ساکن در این سایت‌هاست. 

وی به مشکلات برخی از تعاونی‌های مشکل‌دار که باعث توقف روند اتمام تعدادی از واحدهای مسکن مهر شده است، اشاره کرد و افزود: در همه تعاونی‌هایی که دچار مشکل شده‌اند، تخلفات هیات‌مدیره محرز است، اما با توجه به این‌که به صورت تعاونی اجرا شده‌اند، شورای مسکن نتوانسته تاکنون برای رفع مشکلات آنها اقدامی انجام دهد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان ادامه داد: لازم است ابتدا به تخلفاتی که پرونده آنها با توجه به شکایت متقاضیان از هیات‌مدیره‌های قبلی در دادگاه تشکیل شده، به‌سرعت رسیدگی شود تا بتوان برای رفع موانع پیش روی اتمام این پروژه‌ها کارهای کارشناسی دستگاه‌ها انجام شود. ملکی همچنین از بانک‌های عامل خواست که به منظور آزاد کردن بخشی از اعتبارات تعدادی از پروژه‌های مسکن مهر که تنها به دلیل نبود اعتبار تعطیل شده‌اند، همچون گذشته به کمک دولت بیایند تا بتوان با اقدامات لازم تا پایان سال تعدادی دیگر از این واحدها به اتمام برسند و واگذار شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید