• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60233
+
-

دسترنج کشاورزان در جیب دلالان

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: نبود صنایع تبدیلی در استان موجب شده حاصل دسترنج کشاورزان به جیب دلالان و سودجویان بریزد.

به گزارش ایرنا«اقبال عباسی» در همایش بزرگداشت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: این استان با تولید سالانه ۲۴ هزار تن بادام، ۲۳ هزار تن ماهی سردابی و بیش از ۶ هزار تن قارچ دکمه‌ای نباید از داشتن واحدهای فراوری محروم باشد و کشاورزان به‌ناچار به خام‌فروشی روی آورند.

وی میزان محصول بادام ارقام «مامایی» صادراتی استان را بیش از ۱۵ هزار تن در سال برآورد کرد و گفت: در صورت تبدیل محصول بادام به مغز و فراوری و بسته‌بندی منطبق با استاندارد جهانی، درآمد کشاورزان افزایش یابد.

عباسی بخش کشاورزی را مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی این استان دانست و تاکید کرد: تنوع فعالیت‌های تولیدی و اشتغالزا در بخش‌های زراعت، شیلات، باغ‌ها و دامپروری در ارتزاق مردم استان نقش اساسی دارد.

وی گفت: بخش کشاورزی از نظر تأمین منابع غذایی، ایجاد اشتغال و رشد ارزش افزوده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی نیازمند حمایت است.

عباسی از تولید سالانه یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول باغی، زراعی، شیلات و دامی استان خبر داد و اظهار کرد: این استان به لحاظ وجود منابع آب و خاک مناسب برای توسعه کشاورزی دامپروری موقعیت ممتازی دارد.

نماینده لردگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه استفاده مستقیم از آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی را بزرگ‌ترین تهدید در بحران آبی این استان عنوان کرد.

«محمد خالدی»، استفاده ۷۰ درصدی از آب سفره‌های زیرزمینی در دشت‌های ممنوعه استان را یک عمل غیرکارشناسی دانست و گفت: این استان با داشتن یک درصد از خاک کشور و ۱۰ درصد از روان‌آب‌های کشور 4 دشت ممنوعه و بحرانی دارد.

به گفته وی، چنانچه در نحوه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی تجدید نظر کارشناسی نشود در آینده نزدیک بحران تأمین آب شرب منطقه دور از انتظار نیست.

نماینده شهرستان‌های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش تاکید کرد: تأمین امنیت غذایی کشور برعهده وزارت جهاد کشاورزی است که این حوزه بزرگ‌ترین سرمایه انسانی و تولید ثروت را قبل از نفت دارد.

«علی کاظمی باباحیدری» افزود: ناهماهنگی در بخش صادرات و واردات محصولات کشاورزی در زمان‌های مختلف موجب خسارت به بهره‌برداران بخش کشاورزی می‌شود.

وی توسعه صنایع تبدیلی و تکمیل زنجیره غذایی را بهترین روش توسعه بخش کشاورزی دانست و گفت: دولت باید به‌صورت همه‌جانبه از قشر مولد و آسیب‌پذیر کشاورزی حمایت کند.
 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید