• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60227
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/QMn9
+
-

راه‌اندازی مرکز نجوم ایلام ۶ میلیارد ریال اعتبار می‌خواهد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام گفت: راه‌اندازی مرکز نجوم استان حدود ۶ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. «مهدی جمالی» در گفت‌وگو با ایرنا از پیگیری و رایزنی برای تامین اعتبار مورد نیاز برای راه‌اندازی رصدخانه از اعتبارات استانی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز خبر داد و اظهار کرد: از لحاظ نیروی انسانی مرکز نجوم این استان مشکل متخصص ندارد و تنها نیاز آن تخصیص اعتبار برای بهسازی، نوسازی، مرمت و تقویت زیرساخت‌هاست.

وی در خصوص آخرین وضعیت رصدخانه استان ایلام گفت: بخش‌هایی از ساختمان این رصدخانه نیازمند مرمت و بازسازی، تکمیل زیرساخت‌هایی مثل آب و برق و خرید و نوسازی تجهیزات مدرن نجوم است. جمالی راه‌اندازی و شروع فعالیت مرکز نجوم استان ایلام را یکی از نیازها، ضروریات و مطالبات دانش‌آموزان، مدارس و افراد جویای علم و علاقه‌مندان به علم ستاره‌شناسی خواند و بیان کرد: شروع به فعالیت این مرکز در سایه همکاری مسئولان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امکان‌پذیر است.

وی با بیان این‌که ایلام تنها استانی است که مرکز نجوم و رصدخانه آن فعال نیست، گفت: با وجود زیرساخت‌های مناسب این رصدخانه ۱۰ سال است تعطیل شده و فعالیتی ندارد. راه‌اندازی آن نیازمند همکاری و تخصیص اعتبار از سوی استان و مرکز است. مرکز نجوم استان ایلام که در بوستان چغاسبز شهر ایلام قرار دارد، سال 1377 در زمینی به مساحت ۲۶۰ متر زیربنا احداث شد، ولی در سال 1387 به خاطر تامین نشدن نیروی انسانی تعطیل و برخی از قسمت‌های آن به مرور زمان تخریب شد. هرچند بخش‌های آسیب‌دیده توسط مدیریت پیشین کانون پرورش فکری ایلام مرمت شد، اما تجهیز و بهسازی کامل آن به اعتبارات بیشتری نیاز دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید