• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60210
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/v1l5
+
-

دورخیز همدان برای المپیک توکیو

ورزشکاران استان در رشته‌های شمشیربازی، قایقرانی، تیراندازی، جودو، دو و میدانی، تکواندو،کاراته و تنیس روی میز شانس حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو را دارند

ورزشی
دورخیز همدان برای المپیک توکیو

کسب بیشترین سهمیه حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو ژاپن به عنوان مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان، هم‌اکنون در اولویت ورزش قهرمانی همدان قرار دارد. 

به گزارش ایرنا، سی‌ودومین دوره المپیک تابستانی از سوم مرداد ۱۳۹۹ به میزبانی شهر توکیو در کشور ژاپن برگزار خواهد شد و امسال مسابقات انتخابی و کسب سهمیه در رشته‌های مختلف انجام می‌شود. 

در واقع امسال قهرمانان رشته‌های مختلف در جهان شانس خود را برای کسب سهمیه المپیک امتحان می‌کنند و آزمون سخت را در مسابقات مختلف پشت سر خواهند گذاشت. 

براساس برنامه فدراسیون‌های جهانی، هر کشور چند بار شانس حضور در مسابقات انتخابی و کسب سهمیه المپیک را خواهد داشت. در این بین ورزشکاران مستعد همدانی مسیر سختی را تا رسیدن به سهمیه المپیک پیش رو دارند. آنها ابتدا باید در ترکیب اصلی تیم‌های ملی قرار بگیرند و سپس در مسابقاتی که حکم انتخابی المپیک را دارد حضور موفق داشته باشند. 


حضور پرافت و خیز در دوره‌های گذشته

استان همدان در دوره‌های گذشته بازی‌های المپیک همواره پای ثابت کاروان تیم‌های ملی کشورمان بوده است و در سال‌های اخیر نیز شاهد مدال‌آوری ورزشکاران همدانی بوده‌ایم. البته این استان در المپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل ناکام بود و با داشتن ۲ نماینده در رشته‌های تیراندازی و ماده پیاده‌روی از رسیدن به مدال بازماند. همدان در المپیک ۲۰۱۲ لندن 3 نماینده داشت و توانست در مجموع یک مدال نقره در رشته کشتی کسب کند. 

استان همدان در المپیک ۲۰۰۴ آتن صاحب یک نشان نقره توسط مسعود مصطفی جوکار در رشته کشتی آزاد شد. در المپیک ۲۰۰۸ پکن با وجود برخورداری از 2 سهمیه در رشته کشتی مقامی کسب نکرد.

در المپیک ۲۰۱۲ لندن در 3 رشته قایقرانی، تیراندازی و کشتی دارای 3 نماینده بود که در نهایت صادق گودرزی مدال نقره این رقابت‌ها را به دست آورد. همدان نسبت به دوره قبل با یک سهمیه کمتر در المپیک ۲۰۱۶ حضور یافت و در دستیابی به مدال نیز ناکام بود. 


امیدواری به المپیک توکیو

جامعه ورزش همدان پس از گذر از دوره ناکامی المپیک گذشته به دنبال حضور حداکثری در المپیک ۲۰۲۰ توکیو و رسیدن به مدال است. هرچند این بار هم نمی‌توان امیدی به داشتن نماینده در رشته کشتی به عنوان ورزش اصیل و اول استان داشت اما در سایر رشته‌ها همچنان این امید وجود دارد که بتوان در بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو نماینده شانس مدال را بدرقه کرد. 

هم‌اکنون در رشته‌هایی نظیر شمشیربازی، قایقرانی، تیراندازی، جودو، دو و میدانی، تکواندو پومسه،  کاراته و تنیس روی‌میز قهرمانان ارزنده‌ای داریم که شانس حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو را دارند. همدان اکنون دارای ۷۰ مدال‌آور تورنمنت‌های مختلف بین‌المللی است که بخشی از آنها شانس حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را دارند. 


تشکیل کمیته مستعدین

دستگاه ورزش همدان از ماه‌ها قبل اقدام به تشکیل کمیته مستعدین کرده است تا با برنامه‌‌ریزی بهتر از شانس‌های حضور در المپیک حمایت شود. در واقع دستگاه ورزش همدان با تشکیل کمیته مستعدین درصدد تصاحب بیشترین سهمیه ممکن برای حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو ژاپن است. 

بر این اساس تمامی هیات‌های ورزشی که دارای ورزشکاران نخبه و مدال‌آور در عرصه‌های مهم بین‌المللی در سال‌های اخیر بوده‌اند باید برای ارزیابی و گزارش عملکرد خود اقدام کنند. 

طبق بخشنامه صادرشده به هیات‌های ورزشی، از این پس هر نوع حمایت از قهرمانان و مستعدین ورزشی براساس عملکرد آنها در رقابت‌های مهم ملی و فراملی و نیز اردوهای تیم‌ملی صورت می‌گیرد. 

در واقع قهرمانان ورزشی که شانس حضور در ۲ رویداد مهم آسیایی و المپیک را داشته باشند از حمایت‌های مادی و معنوی ویژه برخوردار خواهند شد. دستگاه ورزش استان همدان نیز علاوه بر در اختیار قرار دادن پایگاه قهرمانی به قهرمانان نخبه، به لحاظ مالی نیز براساس عملکرد ماهانه از آنها حمایت می‌کند. 

حتی از باشگاه‌های خصوصی خواسته شده تا در صورت نیاز قهرمانان نخبه استان، امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهند. 


پایگاه قهرمانی در خدمت قهرمانان

مدیر پایگاه ورزش قهرمانی و استعدادیابی ورزشی همدان گفت: تمامی ملی‌پوشان رشته‌های مختلف ورزش استان می‌توانند به صورت رایگان از امکانات پایگاه قهرمانی استفاده کنند. 

علی ضمیری‌کامل بیان کرد: در این مرکز پزشکان تربیت بدنی و فیزیولوژی ورزشی نیز فعالیت دارند و به صورت منظم میزان آمادگی بدنی و فعالیت تمرینی نخبه‌ها و ملی‌پوشان را ارزیابی می‌کنند. 

وی با اشاره به این‌که پایگاه ورزش قهرمانی همدان جزو بهترین‌ها در کشور است، افزود: فعالیت‌های منظم و با برنامه این پایگاه مورد تمجید مسئولان کشوری قرار گرفته است. مدیر پایگاه ورزش قهرمانی و استعدادیابی ورزشی همدان ادامه داد: تلاش مجموعه استان حضور کیفی و کمی در بازی‌های آسیایی و المپیک ۲۰۲۰ است و می‌خواهیم نسبت به دوره گذشته حضور بهتری داشته باشیم. 
 

15 درصد سهمیه را می‌خواهیم

مدیرکل ورزش و جوانان همدان با تأکید بر این‌که کسب حداکثر سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را هدفگذاری کرده‌ایم، گفت: امسال این برنامه را اولویت ورزش قهرمانی قرار داده‌ایم. محسن جهانشیر تصریح کرد: هدف ما کسب ۱۵ درصد از سهمیه کاروان اعزامی به بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو و همچنین ۲۰۲۴ جوانان سنگال است. 

وی توضیح داد: در حد توان از قهرمانان رشته‌های ورزشی مختلف حمایت مادی و معنوی می‌کنیم و برای تحقق این هدف ستاد حمایت از مستعدین حضور در المپیک را نیز از ماه‌ها قبل تشکیل داده‌ایم.

مدیرکل ورزش و جوانان همدان افزود: امید زیادی برای کسب حداکثر سهمیه حضور در المپیک داریم و این انگیزه نیز بین قهرمانان ورزشی استان وجود دارد. جهانشیر یادآور شد: از هیات‌های ورزشی نیز خواسته‌ایم تا وضعیت قهرمانان را به‌صورت مستمر به ما گزارش دهند تا به صورت مرتب در جریان روند آماده‌سازی آنها قرار بگیریم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید