• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60181
+
-

روند ثبت جهانی گردوی تویسرکان شتاب می‌گیرد

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: روند ثبت جهانی گردو در سازمان خواربار جهانی (فائو) شتاب می‌گیرد. 

محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با تسنیم بیان کرد: ثبت جهانی محصول گردو از جنبه‌های مختلف کشاورزی، گردشگری، آیینی و فرهنگی و اقتصادی برای شهرستان تویسرکان اهمیت دارد. وی ادامه داد: مدت‌هاست که تلاش برای ثبت جهانی گردوی تویسرکان آغاز شده است، اما این روند برای رسیدن به نتیجه لازم به شتاب بیشتری نیاز دارد. 

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که از وزیر جهاد کشاورزی خواسته‌ایم تا زمینه لازم را برای ثبت هرچه سریع‌تر گردوی تویسرکان در سازمان خواربار جهانی فراهم کنند، افزود: این موضوع را به صورت مستمر و با استفاده از تمام توان و ظرفیت‌های موجود دنبال می‌کنیم. 

مفتح از تشکیل ستاد «جیاس» یعنی کارگروه تخصصی برای ثبت جهانی گردوی تویسرکان در این شهرستان خبر داد و گفت: داشته‌ها و امکانات موجود حوزه کشاورزی و باغداری شهرستان تویسرکان به میزانی است که بتوان سازمان خواربار جهانی را مجاب به ثبت جهانی گردو کرد. 

وی تصریح کرد: اکنون نهالستان و زنجیره کامل باغ مادری و تولید نهال گواهی‌شده کشور در شهرستان تویسرکان راه‌اندازی شده که در منطقه کم‌نظیر است و می‌توان از ظرفیت‌های آن به عنوان یک پژوهشکده گردو نیز استفاده کرد. 

نماینده تویسرکان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر طرح اصلاح، سرشاخه‌کاری و پیوندزنی درختان گردو با هدف مقاوم‌سازی آنها در برابر آفات و سرمازدگی و ارتقای سطح کمی و کیفی تولید در 3 هزار هکتار از باغ‌های گردوی شهرستان تویسرکان در حال انجام است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید