• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60174
+
-

۸۵ جوجه بلبل خرما در ساک شکارچی خفه شدند

رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست خرمشهر گفت: تلاش نافرجام یک قاچاقچی پرنده در مرز شلمچه باعث تلف شدن ۸۵ جوجه بلبل خرما شد. «رضا جاوید» در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: چند روز پیش ماموران هنگ مرزی شهرستان خرمشهر در پاسگاه شلمچه یک تبعه عراقی را که ۸۵ جوجه بلبل خرما برای انتقال غیرقانونی در ساک خود جاسازی کرده بود، شناسایی کردند.

وی افزود: این پرنده که گونه‌ای حمایت شده و حساس به شرایط محیطی همچون گرما و کم‌آبی است، در وضعیت نامناسب جاسازی و از دستگاه ایکس‌ری نیز گذرانده شده بود. جاوید گفت: به همین دلیل بعد از اطلاع اداره محیط ‌زیست و در زمان حضور ماموران، به خاطر شرایط نامناسب، در لحظه اول ۱۸ پرنده تلف شدند و ظرف ۲۴ ساعت میزان تلفات به ۱۰۰ درصد رسید.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست خرمشهر از برخورد قضایی با این قاچاقچی پرنده خبر داد و اظهار کرد: فرد عراقی در همان لحظات کشف محموله قاچاق جلب و به دستگاه قضایی تحویل داده شد و برای مجازاتش حکم بازداشت و پرداخت خسارت به ازای هر پرنده ۲۰۰ هزار تومان که در مجموع ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است، تعیین شد.

وی در ادامه به تشریح اقدامات حمایتی از پرندگان پرداخت و گفت: ماموران به صورت مستمر، با گشت و کنترل، با شکار پرندگان برخورد می‌کنند. همچنین مراکز فروش پرندگان مرتبا رصد و به جز پرندگان زینتی مجوزدار، بقیه پرندگان از این مراکز جمع‌آوری می‌شوند.

جاوید به عمده اقدامات انجام شده برای مقابله با قاچاق پرندگان در خرمشهر نیز اشاره و بیان کرد: در برخی موارد پرندگان از شهرهای همجوار جمع‌آوری و مرز شلمچه برای قاچاق انتخاب می‌شود. این موضوع در کمیسیون قاچاق مطرح شده است و نیروی انتظامی، هنگ مرزی و دستگاه قضایی همکاری‌های لازم را برای مقابله با قاچاق پرندگان داشته‌اند. در نتیجه این تعامل، در مواردی حتی محوله‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ عددی بلبل بدون تلفات در طبیعت خرمشهر رها‌سازی شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست خرمشهر همچنین بر اهمیت حفاظت از بلبل خرما که گونه بومی خوزستان است، تاکید کرد و ادامه داد: بلبل خرما جزو گونه‌های نمادین حمایت شده در خوزستان است و بر همین اساس از مردم درخواست می‌شود در فصل زادآوری این پرندگان به لانه آنها نزدیک نشوند و آشیانه‌هایشان را تخریب نکنند.وی افزود: تخریب آشیانه‌‌ها و خارج کردن پرندگان از محیط طبیعی زندگی‌شان می‌تواند به کاهش تدریجی تعداد پرندگان وحشی و در نهایت منقرض شدن پرندگان در این شهرستان منجر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید