• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60140
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/7R6Q
+
-

دستکند کشف‌شده در نهاوند مربوط به قلعه یزدگرد سوم است

دستکند کشف‌شده در نهاوند مربوط به قلعه یزدگرد سوم است

سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه با بیان این‌که منتظر کشف اشیای قدیمی از دستکند نهاوند نیستیم، گفت: دستکند کشف‌شده مربوط به گذرگاه‌های قلعه یزدگرد سوم است. 

مهدی رهبر در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به جزئیات دستکند کشف‌شده در شهرستان نهاوند اظهار کرد: محلی که در حال حاضر در آن مستقر شده‌ایم پای قلعه یا قلعه یزدگرد با فاصله کمی از معبد لائودیسه است. 

وی با تأکید بر این‌که هدف از کاوش‌ها در این منطقه از شهر نهاوند کشف معبد لائودیسه است، افزود: معبد لائودیسه یک معبد یونانی است که مرحوم اصغر پاروند در سال ۱۳۲۲ کتیبه آن را کشف کرد. این کتیبه اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود. 


آغاز فصل چهارم کاوش معبد لائودیسه

سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه نهاوند توضیح داد: اگر امروز ما فصل چهارم کاوش معبد لائودیسه را با توجه به شواهد و آثار کشف‌شده آغاز کرده‌ایم، مرهون هوشیاری این فرد بوده است. 

وی با تأکید بر این‌که تصور می‌کنیم محل معبد لائودیسه در امامزاده دوخواهران باشد، گفت: این گمانه‌زنی‌ها با توجه به آثار کشف‌شده از دوران سلوکی طی ۴ سال گذشته است. رهبر خاطرنشان کرد: این کتیبه در آن زمان ابتدا به زبان فرانسه و سپس به زبان فارسی ترجمه شد. 

سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه نهاوند افزود: براساس مطالعات انجام‌شده این معبد در زمان آنتیوخوس سوم وجود داشته و به کاهنه‌ای که همسر آنتیوخوس است ارتباط دارد. وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر کاوش لائودیسه یک گریزگاه یا تونل‌های زیرزمینی که در دوره‌ای خاص حفرشده در منطقه دوخواهران نهاوند کشف ‌شده است. 

رهبر با بیان این‌که در استان همدان مکان‌های مختلفی به همین شکل در زیرزمین کنده ‌شده و به‌ عنوان دستکند عنوان شده‌اند، گفت: این دستکندها در قرون گذشته برای مخفی شدن و در امان ماندن مردم از حمله اعراب، اسکندر و چنگیز خان حفر شده است. 


دستکندها اشیای قدیمی ندارد

سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه نهاوند با اشاره به این‌که استان همدان را آخرین بار عثمانی‌ها تصرف کردند، اظهار کرد: یکی از شهرهایی که عثمانی‌ها در آن مستقر شدند نهاوند بود. آنها با تسخیر قلعه یزدگرد در آنجا پادگان نظامی راه‌اندازی کردند و به آموزش نظامی پرداختند. 

وی با اشاره به وجود دستکندها در نقاط دیگر استان همچون ارزانفود، سامن و صالح‌آباد توضیح داد: این دستکندها محصول وحشت مردم از حمله دشمن است. رهبر گفت: اینها می‌تواند سرنخی برای کاوش باشد اما آثاری از زندگی در آنها وجود ندارد. 

سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه نهاوند افزود: بنا بر اظهارات مردم این دستکندها شاخه‌های مختلفی دارد و در حال بررسی آنها هستیم، چراکه با توجه به موقعیت خوبی که امروز در آن قرار دارد می‌تواند برای توریست‌ها جذاب باشد. وی در پایان تأکید کرد: قدمت این دستکند فعلاً قابل ‌ذکر نیست، چراکه نیازمند کار مطالعاتی و بررسی دقیق است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید