• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60125
+
-

بنادر «بریس» و «رمین» به گل نشسته‌اند

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان: یک دستگاه مجهز برای لایروبی در این بنادر خریده شده که منتظر یدک‌کش نیروی دریایی‌ است تا به چابهار منتقل شود

بنادر
بنادر «بریس» و «رمین» به گل نشسته‌اند

بریس و رمین 2 بندر صیادی مهم در شرق چابهار هستند که 6 هزار صیاد دارند. 

این بنادر تأمین‌کننده‌‌ اصلی برای تقاضای بازار صید و صیادی ایران به‌حساب می‌آیند. اما ورود افسارگسیخته گل‌و‌لای به این بنادر سبب شده است نیاز فوری آن‌ها به لایروبی احساس شود. 

به گزارش ایسنا 2 بندر صیادی بریس و رمین در شرق چابهار در گل‌ولای فرو رفته‌اند؛ این در حالی است که نیاز به لایروبی فوری دارند اما هنوز مسئولان به این موضوع بی‌توجه هستند.

 لایروبی این بنادر خواسته و فصل مشترک درد دل‌های یک هفته اخیر صیادان سیستان و بلوچستان است. 

برای استانی که آمارهای سازمان شیلات ایران گواهی می‌دهد که 24 هزار صیاد و 1500 شناور کوچک و بزرگ دارد و قطب شیلات ایران است، به گل نشستن 2 بندر مهم تجاری‌ آن، زنجیره عرضه و تقاضا را مشکل‌‌دار می‌کند و بر معیشت و زندگی هزاران صیادی که در این 2 بندر زندگی می‌کنند، تاثیر می‌گذارد. 

بنادری که تامین‌کننده بیش ‌از 60 درصد صید صنعتی و تجاری کشور به حساب می‌آیند. 


سختی تردد شناورها

یکی ‌از صیادان فعال در هر 2 بندر می‌گوید: 70 درصد حوضچه بریس و 85 درصد حوضچه بندر رمین را گل گرفته است و عملاً رفت‌و‌آمد شناورها به‌ویژه لنج‌ها قطع شده است. 

 «یحیی بستام» می‌افزاید: دهانه ورودی به 2 حوضچه این 2 بندر مهم با گل مسدود شده که هنگام جزر برای شناورها غیرقابل عبور می‌شود. فقط هنگام مد امکان تردد شناورها وجود دارد که آن‌هم به سختی انجام می‌شود. 

به‌طوری که بسیاری از لنج‌های صیادی در بندر بریس به دلیل به گل نشستن آن، به بندر پسابندر در همسایگی عزیمت کرده‌اند و پسابندر را با فشار و تراکم بالای رفت و آمد مواجه ساخته‌اند. 

این صیاد محلی می‌گوید: کار و زندگی 6 هزار صیاد با به گل نشستن این 2 بندر به مخاطره افتاده است و گویی مسئولان نمی‌دانند چه خبر است! 

وی ادامه می‌دهد: از 6 سال پیش با ورود گل‌ولای به حوضچه این دو بندر بارها با مدیران شیلات مکاتبه کرده‌ایم که برای لایروبی اقدام کنند.

 قرار بود اواخر سال 95 با نیمه‌بحرانی‌شدن شرایط این بنادر لایروبی آغاز شود، ولی هنوز آغاز نشده و حالا شرایط بحرانی شده است. 


نصب نشدن دستک‌های رسوب‌گیر 

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان می‌گوید: اسکله بریس سال 1381 لایروبی شده، اما چون دستک‌های رسوب‌گیر در دهانه ورودی‌اش نصب نشد گل‌و‌لای دوباره وارد بندر و مشکل‌ساز شد. 

ما از 3 سال پیش زمانی که شرایط در بریس و رمین بد شد، وارد عمل شدیم و توانستیم تا 54 میلیارد تومان اعتبار ملی مصوب برای لایروبی و ایجاد دستک رسوب‌گیر برای این 2 بندر بگیریم. 

 «هدایت‌الله میرمرادزهی» می‌افزاید: این اعتبار مصوب شد، اما تخصیص نیافت. قرار بود اواخر سال 95 لایروبی آغاز شود، اما چون اعتبار تخصیص نیافت نتوانستیم مناقصه را برگزار کنیم. 

وی ادامه می‌دهد: بالاخره با پیگیری‌های فراوان و این در و آن در زدن اعتبار تخصیص یافت، مناقصه برگزار شد و شرکت حشمت‌رود برنده مناقصه، اقدام به تجهیز کارگاه و انتقال لایروب کرد.

 لایروب این شرکت که یک لایروب مجهز در نوع خود به حساب می‌آید در حال حاضر در بندرعباس منتظر یدک‌کش نیروی دریایی‌ است تا به چابهار منتقل شود. 

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنیم پس از انتقال لایروب، عملیات لایروبی ظرف 3 ‌سال آینده تمام شود و با تجهیز اسکله‌ها به دستک‌های رسوب‌گیر دیگر شاهد ورود حجم افسارگسیخته گل‌و‌لای به داخل حوضچه‌ها نباشیم. 


بندر هفت‌تیر هم نیاز به لایروبی دارد

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان تاکید می‌کند: از میان 11 بندر ماهی‌گیری و جایگاه تخلیه صید سیستان و بلوچستان که شامل تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت‌تیر، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر می‌شود تیس، رمین، بریس و هفت‌تیر به لایروبی نیاز دارند که 2 بندر بریس و رمین وضعیت بدتری دارند. 
وضعیت در هفت‌تیر و تیس بهتر است. 

وی می‌گوید: لایروبی بندر صیادی تیس که در حوزه منطقه آزاد چابهار است قرار است با تفاهم‌نامه به این منطقه واگذار و با منابع منطقه آزاد لایروبی شود. بندر هفت‌تیر هم که در نزدیکی بندر شهید بهشتی سازمان بنادر است، عملیات احداث و توسعه فاز اول آن موجب ورود گل‌و‌لای در این بندر شده که قرار است با کمک این سازمان لایروبی شود. 


تعداد صیادان فعال در بنادر بریس و رمین

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان می‌گوید: 2 بندر بریس و رمین اولی در 55 کیلومتری و دومی در 12 کیلومتری شرق چابهار سال 1371 به ‌بهره‌برداری رسیدند، در بندر رمین 3 تعاونی صیادی، 212 فروند شناور قایق و لنج و حدود 2400 نفر صیاد کار می‌کنند. در بریس هم 6 تعاونی صیادی و 391 فروند شناور قایق و لنج و حدود 4 هزار صیاد کار می‌کنند. 

 «هدایت‌الله میرمرادزهی» می‌افزاید: هر 2 بندر بریس و رمین به‌دلیل موقعیت جغرافیایی در معرض ورود گل‌ولای فراوان هستند و تقریباً 60 تا 80 درصد حوضچه و دهانه ورودی هر 2 بندر را گل فرا گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید