• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 14 بهمن 1396
کد مطلب : 5994
+
-

پیش‌بینی رشد بورس تا پایان سال

تحلیلگران با تکیه بر مولفه‌های اقتصادی روند شاخص بورس را تا پایان سال صعودی ارزیابی کردند

با افزایش پیش‌بینی‌ها در مورد رشد تورم و قیمت ارز در روز‌هــای آیــنـده تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند شاخص بورس هم تحت‌تأثیر همین عوامل اقتصادی بار دیگر رشدش را از سر بگیرد و نزول شاخص بورس را در هفته قبل یک دوره اصلاحی قلمداد می‌کنند. به گزارش همشهری، هفته قبل شاخص کل بورس تهران نزدیک به 1400واحد نزول کرد و بار دیگر به سطح 98هزار واحد برگشت، نزول هفته قبل این گمانه را ایجاد کرد که شاخص قادر نیست از سقف 100هزار واحد عبور کند و احتمالا بار دیگر دوره افت بورس آغاز شده است.  این نزول با کاهش اندک قیمت نفت، قیمت جهانی مواد خام و همینطور تقویت دلار مصادف بود با این حال بار دیگر ورق برگشته، به‌طوری که قیمت نفت افزایش یافته و به سطح 70دلار رسیده است و انتظار می‌رود نرخ برابری دلار در برابر سایر ارز‌ها هم در سطح جهانی کاهش پیدا کند و به رشد قیمت جهانی مواد خام در بازار‌های جهانی منجر شود ضمن اینکه اکنون قیمت تمام فلزات پایه در سطح جهان افزایش یافته و قیمت مس هم به سطح 7100دلار در هرتن رسیده است. با تکیه به این مستندات و همینطور پیش‌بینی رشد قیمت نفت و دلار تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند روند صعودی بورس در هفته‌های بعد هم ادامه پیدا کند. بااین حال به زعم تحلیلگران انتشار گزارش‌های جدید عملکرد مالی شرکت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند آینده شاخص‌های بورس را به شکل دقیق‌تری ترسیم کند.

 

دوره اصلاح بازار 

حمید میر معینی، کارشناس بازار سرمایه به همشهری گفت: نزول هفته گذشته بورس را می‌توان در چارچوب نوسان‌های مداوم شاخص بورس ارزیابی کرد به این معنا که قرار نیست همیشه شاخص بورس روند صعودی داشته باشد و بعداز یک دوره رشد شاخص بورس وارد دوره اصلاح می‌شود. او با تأکید بر اینکه هفته قبل شاخص بورس وارد مرحله اصلاح و استراحت شده، گفت: با درنظر گرفتن عوامل اقتصادی می‌توان انتظار داشت صعود بورس بار دیگر آغاز شود و در این مورد انتشار گزارش‌های جدید عملکرد شرکت‌های بورس از اهمیت زیادی برخوردار است. او در مورد مولفه‌های اقتصادی که منجر به رشد شاخص بورس خواهند شد گفت: انتظار می‌رود با رویه کنونی در نماگر‌های اقتصادی، نرخ تورم افزایش پیدا کرده و همینطور قیمت دلار هم با یک شیب صعودی به سمت رشد حرکت کند. او تأکید کرد: با درنظرگرفتن این عوامل اقتصادی و اثری که تورم و قیمت دلار بر بورس دارد می‌توان پیش‌بینی کرد که روند صعودی بورس کماکان ادامه خواهد یافت.

 

اصلاح در کوتاه‌مدت، رشد در بلندمدت

بهزاد صمدی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم درباره پیش‌بینی آینده شاخص بورس گفت: شاخص کل بورس تهران در یک روند بلندمدت صعود است چون مفروضات شاخص مانند نفت، دلار و مواد خام در بازار‌های جهانی در اوج قیمت هستند. صمدی معتقد است تا پایان ریاست‌جمهوری حسن روحانی نباید نگران شاخص بورس بود و مطابق تحلیل‌های تکنیکال شاخص بورس در یک دوره بلندمدت روند صعودی خواهد داشت اما در یک دوره کوتاه‌مدت بازار سهام به سمت اصلاح پیش خواهد رفت.  او ریسک‌های موجود بازار را اعمال قوانین جدید از سوی سازمان بورس در مورد تسویه اعتباری سهام و همینطور برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها از سال جدید ارزیابی کرد و گفت: در عین حال مسائل مربوط به برجام و تصمیم‌هایی که قرار است در آینده در این مورد گفته شود در کنار قوانین جدید بازار سرمایه می‌تواند به ریسک‌های بازار اضافه کند و منجر به تقویت بخش عرضه در بورس شود.

 

مقاومت شاخص 

با این حال میر وحید مقیمی، تحلیلگر تکنیکال بازارسهام معتقد است: اکنون شاخص بورس درگیر مقاومت در سطح 100هزار واحد است و برای عبور از این منطقه به حجم بالای نقدینگی نیاز دارد و این نقدینگی زمانی وارد بازار می‌شود که خبر‌های بنیادی مثبتی وارد بازار شود.او تأکید می‌کند:  این روز‌ها خبر‌هایی پیرامون بازار وجود دارد که بازار را دچار سردرگمی کرده است مانند قیمت دلار که می‌تواند منجر به خروج نقدینگی از بازار شود.او همچنین به بسته بودن برخی نماد‌ها اشاره کرد و در کانال تلگرامی خود نوشت: بسته بودن نماد معاملاتی برخی شرکت‌های بورس اثر منفی بر بازار سهام گذاشته است.

 

   بورس درانتظار خبر‌های جدید

 

حسن امیری دیگر کارشناس بازار سرمایه هم گفت: بورس در انتظار اخبار جدید درباره قیمت دلار، نفت و مواد خام در بازار‌های جهانی است تا مسیر خود را مشخص کند.  او افزود: آمریکا در روزهای اخیر اعلام کرده است که قصد دارد تولید نفت خود را به پشتوانه نفت «شیل» افزایش دهد که این موضوع، تأثیر منفی بر قیمت نفت خواهد داشت با این حال درصورت تضعیف ارزش دلار در سطح جهان، قیمت نفت و مواد خام دوباره افزایش خواهد یافت و منجر به صعود بورس خواهد شد. او اضافه کرد: همچنین قرار است گزارش‌های 12ماهه شرکت‌های بورس نیز در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت‌ماه منتشر شوند، بنابراین، فعالان بورس تا مشخص شدن نتیجه این گزارش‌ها و تحولات بین‌المللی، گام‌های بعدی را با احتیاط بر خواهند داشت. این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: البته پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌ها، گزارش‌های خوبی را منتشر کنند که تأثیر مثبتی را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت. او یادآور شد: برخی از گروه‌های مهم بورسی که در‌ماه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشتند، هنوز برای رشد بیشتر فرصت دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید