• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 12 بهمن 1396
کد مطلب : 5924
+
-

هواشناسی درباره برف اخیر هشدار داده بود نه اخطار

هواشناسی درباره برف اخیر هشدار داده بود نه اخطار

 

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور روز گذشته به جمع خبرنگاران آمد و درباره حاشیه‌های روزهای گذشته درباره بارش برف و مشکلاتی که برای مردم پیش آمد، گفت: سازمان مدیریت بحران یک سازمان هماهنگ‌کننده، سیاستگذار، هدایت‌کننده و نظارت‌کننده است اما این سازمان، سازمانی با حدود ۱۰۰ نفر پرسنل است و مسئولیت‌هایی دارد بنابر این انتظاراتی که برخی دوستان بیان می‌کنند درخصوص اینکه درباره هر حادثه در کشور ما باید موضوع را پیگیری کنیم، انتظار درستی نیست چراکه برخی از این انتظارات در حوزه وظایف این سازمان نیست. ‌دستگاه‌های مختلف عضو کارگروه سازمان مدیریت بحران کشور هستند و آنها در این زمینه نقش ایفا می‌کنند. 

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سؤالی در مورد اقدامات انجام شده در پی بارش برف اخیر گفت: ما قطعا برای انجام بهتر وظایف دستگاه‌ها نظارت می‌کنیم؛ در مورد برف اخیر سازمان هواشناسی اعلام هشدار کرده بود و چندین هشدار داده و این هشدارها به مردم اطلاع داده شده بود. پیش‌بینی‌هایی نیز انجام شده بود اما موارد مطرح شده از سوی هواشناسی هشدار بود و اخطار نبود. هواشناسی گفته بود در ارتفاعات بارش برف رخ می‌دهد. البته این دلیل نمی‌شود که ما برای بدترین شرایط خود را آماده نکنیم و دستگاه‌های مختلف مدیریت بحران باید خود را برای بدترین شرایط آماده کنند.

نجار بااشاره به بارش برف در تهران افزود:‌ ضمن اقداماتی که انجام شد نقصان زیادی هم داشتیم. این بحث‌ها هم در زمینه راه‌ها به چشم می‌خورد هم در مورد تهران؛ خوشبختانه سعی کردیم راه‌های خطرناک را مسدود کنیم. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درپاسخ به سؤالی درباره عملکرد شهرداری تهران در برف اخیر و نمره مدیریت بحران به عملکرد شهرداری اظهار کرد: ما هم‌اکنون در حال تصحیح اوراق هستیم و پس از بررسی نمره خواهیم داد؛ همانطور که ‌می‌دانید متولی مدیریت بحران در شهر تهران، شهرداری تهران است اما در همین شهرداری هم اقدامات قابل توجهی انجام شد از جلمه اینکه ۵۰۰کیلومتر از شبکه بزرگراهی تهران برف‌روبی شد و ما هیچ مسیر مسدودی نداشتیم؛ البته در مسیرهای فرعی درجه۲ مشکلاتی وجود داشت. نجار با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان برف غافلگیرمان نکرد، گفت: همانطور که تأکیدکردم ما هشدار داده بودیم اما مردم نیز باید آماده باشند. اما میزان آمادگی مردم در برابر بحران‌ها ۱۰ درصد است که باید براساس آموزش افزایش یابد.  او در خصوص شایعه مطرح شده درباره گورهای دسته جمعی در شهرستان سرپل ذهاب گفت:‌ ما که در آن منطقه بودیم چیزی ندیدیم؛ گور دسته جمعی یعنی یک گودال را حفر کنند و عده‌ای را بدون کفن و دفن آنجا خاک کنند درحالی‌که در زلزله کرمانشاه چنین چیزی نداشتیم و تمام کشته‌شدگان با رعایت اصول شرعی دفن شدند. وی با بیان اینکه هم‌اکنون شرایط در مناطق زلزله‌زده سخت است و ما می‌دانیم مشکلاتی ازنظر سرویس بهداشتی، نبود آب گرم و...وجود دارد خاطرنشان کرد: ما نیز برای این عزیزان اقدامات زیادی انجام دادیم. تعدادی وسایل گرمایشی از خارج از کشور وارد کردیم تا مشکلات ایمنی نداشته باشند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره کمبود چادر و کانکس اظهار کرد: در بازدید از مناطق زلزله‌زده موارد متعددی بودند که می‌گفتند ما چادر نداریم اما وقتی محل اسکان را می‌دیدم می‌گفتند یک چادر داریم و چادر دیگر می‌خواهیم. ۹۵ هزار چادر یعنی به ازای هر نفر ۳ چادر توزیع شده که اشکالی ندارد. نجار در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که درباره عملکرد صادق زیباکلام در جمع‌آوری کمک ‌مردم و عدم‌هزینه‌کرد این کمک‌ها پرسید گفت:‌ نوعدوستی هموطنانمان و جمع‌آوری کمک از سوی چهره‌های سیاسی و... قابل ستایش است و حقیقتا مردم ایران در کمک کردن سنگ تمام گذاشتند. البته اشکالاتی هم وجود داشت که با کمک رسانه‌ها و انجام فرهنگسازی حل خواهد شد؛ مثلا آیا نیاز است همه مردم به این مناطق مراجعه کنند؟ نجار با بیان اینکه درخواست ما این است که این کمک‌ها در اختیار دستگاه‌های متولی قرار گیرد، افزود: اتفاقا چند روز پیش در این زمینه با آقای منتظری دادستان کشور صحبت کردیم و او نیز معتقد بود این کمک‌ها در مسیر خودش قرار بگیرد.

14800نفر در کانکس

نجار با بیان اینکه ۱۴۸۰۰کانکس در مناطق زلزله زده کرمانشاه مستقر شده‌اند، گفت: از این تعداد بین ۸۳۰۰تا ۸۴۰۰کانکس توسط قرارگاه خاتم، ۲۰۰۰کانکس توسط ارتش و ۱۰۰۰کانکس توسط بنیادمسکن تأمین شده که هزینه‌های این کانکس‌ها را دولت تأمین کرده و این دستگاه‌ها آن را اجرایی کرده‌اند این در حالی است که ۳۵۰۰کانکس نیز توسط مردم ساخته شد.

نجار با بیان اینکه مقرر شد تا به زلزله‌زدگانی که خودشان می‌خواهند به جای کانکس اجاره‌بها داده شود گفت:‌ ساکنان شهرها ۵ میلیون و ساکنان روستاها ۳ میلیون تومان اجاره بها دریافت کردند که در مجموع ۲۶۳۴ مستأجر و ۱۳۴۸ مالک آمدند و به جای کانکس از ما اجاره بها دریافت کردند. در مجموع با احتساب ۱۴۸۰۰کانکسی که مستقر شده می‌توان گفت ۱۸۷۰۰ نفر کانکس یا اجاره بها دریافت کردند، البته در میان افرادی که ممکن است در چادر یا کانکس باشند افرادی هستند که در خانه تخریب نشده زندگی می‌کنند که در مقابل خانه خود یک چادر یا کانکس قرار داده‌اند و در هر دو محیط حضور دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید