• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 12 بهمن 1396
کد مطلب : 5921
+
-

هشدار نسبت به پلاسمافروشی درکشور

 

رئیس سازمان انتقال خون ضمن هشدار نسبت به پلاسمافروشی در کشور گفت: اقدامی برای نظارت بر توسعه پالایشگاه پلاسما که اکنون به شرکت پالایش و پژوهش تبدیل شده، وجود ندارد و از طرفی 6مرکز جمع‌آوری پلاسما هم در حاشیه شهر برای کسب درآمد راه‌اندازی شده است. به گزارش ایلنا، علی‌اکبر پورفتح‌الله، رئیس سازمان انتقال خون درباره صنعت پلاسما در ایران گفت: در همه جای دنیا مسئله جمع‌آوری پلاسما یک موضوع تئوریک است. نگاه عمومی دنیا این است که اهدای پلاسما هم مثل اهدای خون به سوی اهدای داوطلبانه و بدون چشمداشت پیش رود.

او ادامه داد: مطالعات متعددی نشان داده که خون و فرآورده‌های خونی ازجمله پلاسما وقتی به کسب و کار و درآمد تبدیل می‌شود، می‌تواند مخاطبان را تغییر بدهد. افرادی که داوطلبانه این کار را انجام می‌دهند با افرادی که به‌خاطر پول این کار را می‌کنند، متفاوت هستند. قبل از تاسیس سازمان انتقال خون با پدیده خون‌فروشی روبه‌رو بودیم و امروز همین موضوع درباره پلاسما وجود دارد.

 پورفتح‌الله افزود: وقتی برای این موارد پول پرداخت می‌شود، مخاطبان از پایگاه‌های اجتماعی مختلف به این سمت می‌آیند و ممکن است بسیاری از مسائل را کتمان کنند. به‌طور مثال، یکی از بحث‌هایی که وجود دارد، دوره پنجره آزمایشگاهی است؛ یعنی زمانی که ویروس به میزانی نرسیده که در روش‌های آزمایشگاه تشخیص داده شود و در این مورد فقط با تکیه کردن به صداقت فرد اهدا‌کننده می‌توان از سالم بودن خون مطمئن شد، اما وقتی مسئله مالی مطرح می‌شود طبیعتا ممکن است آن صداقت از بین برود. او درباره صنعت پلاسما و پالایشگاهی که آن را به دارو تبدیل می‌کند، گفت: جمع‌آوری پلاسما باید داوطلبانه و بدون چشمداشت باشد اما در مورد صنعت پلاسما مانند هر صنعت دارویی دیگر باید بخش خصوصی وارد شود. در این بخش متأسفانه موفقیت چندانی نداشتیم؛ زیرا نگاه بخش خصوصی به این موضوع وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید