• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58743
+
-

سفرهای بی‌خطر و پرثمر

نگاه
سفرهای بی‌خطر و پرثمر

نیکنام حسین‌پور ـ مدیرعامل خانه کتاب

اگر از من و شما بپرسند که بهترین نوع سفر چگونه است، لابد می‌گوییم سفری که در جریان آن آسیبی به شخصی نرسد، مسافر با نقاطی که تاکنون نرفته آشنا شود،‌ از تفکر و نوع رفتار افراد و اقوامی که تاکنون نمی‌شناخته اطلاع حاصل کند و خلاصه بهترین سفر رفت و آمدی است که چیزی از داشته‌های آدمی مثل سلامت و... نکاهد، بلکه بر آن بیفزاید. باید این بشارت را به شما بدهم که چنین سفری برای همه ما با هر موقعیت مالی و جسمی مقدور است؛ سفری که حتی در جریان آن نزد عزیزانتان هستید و هرگز حتی لحظه‌ای احساس غربت نمی‌کنید.

مطالعه سفری است که همواره می‌تواند ما را با خود همراه سازد. اگر عمر و پول و توانایی‌های بدنی ما کفاف سفر به همه نقاط دنیا را نمی‌دهد، کتاب، دانسته‌هایی را از همه جای جهان در اختیار ما می‌گذارد. نتایج این دانستن‌‌ها و ثمرات این آشنایی‌ها آن‌قدر ارزشمند است که امروز حتی در سیاست از پدیده‌ای به نام دیپلماسی کتاب نام می‌برند.

در روزگار ما تبلیغ‌های مستقیم کم‌کم جای خود را به انتقال مفاهیمی می‌دهد که در دل کتاب و هنرهای وابسته به آن مانند سینما خود را در ذهن مخاطبان جای می‌دهد.
کتاب و مطالعه، حقانیت کسانی و موضوعاتی را در طول تاریخ ثابت کرده که بسیاری از دادگاه‌ها از اثبات آن ناتوان بوده‌اند و از این رهگذر، صلح، عقلانیت و انصاف را چون ارمغانی دلپذیر به همه انسان‌ها پیشکش کرده است. اگر ماه آخر بهار و فصل تابستان را فصل سفر می‌دانیم، این سفر را فقط جابه‌جاشدن جسمی و مادی ندانیم. با کتاب، سفرهای خود را آغاز و تکمیل کنیم. با مشارکت در برنامه‌هایی که سطح و امکان مطالعه را در کشور ما ارتقا می‌بخشند، دیگران را نیز در این سفرها سهیم کنیم و بدانیم که رهاورد چنین سفرهایی جهانی بهتر و زیباتر خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :