• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 11 بهمن 1396
کد مطلب : 5844
+
-

10درصد زندانیان کشور مبتلا به هپاتیتC هستند

هپاتیت
10درصد زندانیان کشور مبتلا به هپاتیتC هستند

رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به  شیوع 10درصدی ابتلا به هپاتیت C در زندان‌های کشور، اعلام کرد: وزارت بهداشت متعهد است نسبت به غربالگری و تأمین دارو برای زندانیان اقدام لازم را صورت دهد.

سید مؤید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران در نامه‌ای به وزیر بهداشت، اعلام کرد: اگر چه شیوع هپاتیت C در کشور کمتر از نیم‌درصد است ولی شیوع این بیماری در گروه‌های پر خطر ازجمله معتادان و افراد با سابقه زندانی بسیار بیشتر بوده و براساس مطالعات انجام شده شیوع هپاتیت C در جمعیت عمومی زندان‌های کشور در حدود 10درصد است.

البته فعالیت‌های وزارت بهداشت در مبحث کاهش آسیب در سال‌های اخیر منجر به جلوگیری از افزایش این بیماری در داخل زندان شده است و خوشبختانه طی 5سال اخیر با معرفی روش‌های بسیار مؤثر غربالگری، تشخیص و درمان هپاتیت C، هدف حذف این بیماری تا سال 1410مطرح شده و زندان با داشتن 10درصد بیماری در خود بهترین مکان برای غربالگری و درمان بیماری است.

استان سیستان و بلوچستان با داشتن چندین زندان و با انجام غربالگری در زندان‌های آن استان می‌تواند نقش مهمی در کاهش انتقال بیماری و بار بیماری‌های کبدی مرتبط با هپاتیت C در کشور داشته است. براساس تفاهمنامه مصوب در جلسه 72 شورای اجتماعی کشور مورخ 15/02/ 94 در بندهای 3-3-7و3-3-9، وزارت بهداشت متعهد است نسبت به غربالگری و تأمین دارو برای زندانیان اقدام لازم را صورت دهد. به‌نظر می‌رسد نقش دولت و وزارت بهداشت در حذف و کنترل بیماری هپاتیت C بسیار پررنگ است و تعهد ایشان نسبت به مسئله اخیر می‌تواند به سرافرازی کشور در زمینه بهداشت منجر شود.

وی همچنین در نامه‌ای به رئیس دیوان عدالت اداری، خواستار لغو ممنوعیت‌های استخدامی 1.6میلیون مبتلا به بیماری هپاتیت شد. در این نامه نیز آمده است: همانگونه که مستحضرید، هپاتیت‌های <B> و <C> بیماری‌های مرتبط با التهاب کبد هستند که انتقال آنها از طریق تماس خونی بوده و از طریق معاشرت معمول در محل کار و حتی دست دادن، در آغوش‌گرفتن و روبوسی‌کردن صورت نمی‌پذیرد.

80درصد ناقلان مزمن و غیرفعال هپاتیت B نیز بدون نیاز به درمان خاص از عمری طبیعی همچون افراد سالم برخوردارند. خوشبختانه هپاتیت B دارای واکسن مؤثر بوده و از سال 1373تا‌کنون، همه نوزادان علیه این بیماری واکسینه شده‌اند و این نشان‌دهنده مصونیت تمامی دانش‌آموزان علیه هپاتیت B است. از سوی دیگر، هپاتیت C با وجود داروهای جدید 100درصد درمان پذیر است.

از این رو، نظر به‌وجود حدود یک میلیون و 400 هزار نفر مبتلا به هپاتیت B و حدود 200 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C در ایران و آمادگی این عزیزان برای ورود به بازار کار، متأسفانه برخی از سازمان‌ها و ادارات ازجمله آموزش و پرورش در شرایط استخدامی خود منفی بودن تست‌های هپاتیت را طلب می‌کنند. این شرط استخدام مبنای علمی ندارد و سبب انزوا و آسیب جدی به آینده این عزیزان می‌شود. (همشهری)

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :