معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر دانشآموزان دوزبانه شناسایی نشوند و آموزش نبینند بعد از چند سال مدرسه را رها میکنند. به گزارش ایسنا، رضوان حکیمزاده با اشاره به سنجش و غربالگری کودکان که از نظر جسمانی، شنوایی و آمادگی ذهنی و هوشی در بدو ورود به دبستان صورت میگیرد، اظهار کرد: تعدادی از بچههایی که در مناطق دوزبانه کشور زندگی میکنند بهدلیل ناآشنایی با زبان فارسی برچسب دیرآموز میخورند که پس از مدتی مشخص میشود مشکل یادگیری ندارند و فقط بهخاطر ناآشنایی با زبان فارسی است که در یادگیری با چالش روبهرو هستند.
وی با بیان اینکه یادگیری زبان فارسی در حد برقراری ارتباط برای دانشآموزان پایه اول ابتدایی ضرورت دارد، گفت: در طرح سنجش سلامت کودکان در بدو ورود به دبستان «بسندگی زبان فارسی» را اضافه کردیم تا دانشآموزان با زبان فارسی ارتباط برقرار کنند. معاون آموزش ابتدایی طرح مذکور را در راستای حقوق کودکان مناطق محروم دانست و عنوان کرد: انتظارات خانواده و جامعه از کودکی که برچسب دیرآموز میخورد، متفاوت میشود و با طرح بسندگی زبان فارسی میتوانیم 2 پیامد مطلوب را داشته باشیم. وی در ادامه اضافه کرد: با اجرای طرح بسندگی زبان فارسی، کودکان دوزبانه که مهارتهای لازم تسلط به زبان فارسی را ندارند میتوانند به مقدار لازم ارتباط برقرار کنند و دیگر بهاشتباه، دیرآموز تلقی نخواهند شد.
حکیمزاده پیامد دوم طرح بسندگی زبان فارسی را حمایت از دانشآموزان دانست و اذعان کرد: با این طرح برنامههای آموزش جبرانی خواهیم داشت تا دانشآموزان حمایت شوند و بتوانند از کلاس درس استفاده کنند و از مدرسه طرد نشوند. معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: طرح بسندگی زبان فارسی در راستای عدالت آموزشی است؛ چراکه دسترسی به آموزش و فرصتهای برابر برای یاددهی - یادگیری را ممکن میسازد و ما باید موانع آموزشی را برطرف کنیم تا عدالت آموزشی وجود داشته باشد. وی با اشاره به بررسی تجربیات و تحقیقات میدانی اظهار کرد: اگر دانشآموزان دوزبانه شناسایی نشوند و آموزش نبینند بعد از چند سال مدرسه را رها میکنند. حکیمزاده با بیان اینکه در معاونت آموزش ابتدایی برنامههایی برای پاسداشت زبان مادری در حال اجراست، تأکید کرد: در برنامههای پیشدبستان موضوع اصلی «هویت کودکان اسلامی» توجه به زبان مادری و پوشش سرزمین مادری است و محتوای زیادی با زبان مادری تولیدشده است؛ لذا معاونت آموزش ابتدایی در راستای حفظ زبان مادری تلاش و آن را تقویت میکند. معاون آموزش ابتدایی زبان معیار را عامل موفقیت و پیشرفت دانشآموزان دانست و گفت: زمانی که دانشآموزان زبان معیار را یاد بگیرند میتوانند بهخوبی ارتباط برقرار کنند و یادگیری بهتری داشته باشند.
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب :
57682
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/5GYq
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved