• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب : 57659
+
-

بلندمرتبه‌ها رأی نیاوردند بحث به باغات کشید

بلندمرتبه‌ها رأی نیاوردند بحث به باغات کشید


حامد فوقانی/ خبرنگار
برای نخستین‌بار در شورای پنجم شهر تهران، کلیات یک‌لایحه رأی نیاورد تا شهرداری ملزم شود لایحه‌ای جدید و کامل‌تر را درباره موضوع مربوطه تدوین کرده و ارائه کند. دیروز اعضای شورای شهر تهران، پس از بررسی کوتاه کلیات لایحه «برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌های بلندمرتبه ناایمن شهر» 12رأی مخالف را برای آن به ثبت رساندند تا به دستور جلسه بعدی رسیدگی کنند.

به گزارش همشهری، لایحه ایمن‌سازی بلندمرتبه‌های شهر تهران پس از حادثه پلاسکو و در دوره پیشین شورای شهر مطرح شد. این لایحه با شروع کار شورای جدید، از سوی کمیته معماری و طرح‌های شهری جدی‌تر از قبل به جریان انداخته شد. پس از آن، شورا شهرداری را ملزم کرد تا لایحه عملیاتی ایمن‌سازی بناهای بلند را ارائه کند تا اینکه پس از ماه‌ها انتظار تدوین شده و دیروز به صحن آمد. با وجود این، بسیاری از اعضای شورا لایحه را جامع ندانستند و به کلیاتش رأی ندادند.

علی اعطا، رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورا که خود یکی از مخالفان لایحه بود، در این ارتباط گفت: «من به‌عنوان طراح این طرح به چند دلیل روشن با لایحه ارائه شده مخالف هستم چراکه در طرح مصوب شورای شهر تهران به استحکام‌بخشی سازه‌ای اشاره شده بود؛ درحالی‌که در لایحه شهرداری این موضوع نادیده گرفته شده و صرفاً به مسئله حریق پرداخته و هیچ کجای لایحه درباره استحکام‌بخشی صحبتی نشده است. پس 50درصد از موضوع کنار گذاشته شده و بخش مهمی از موضوع نادیده انگاشته شده است. از سویی درخصوص ساختمان‌های بلندمرتبه و پرخطر صحبت شده که در مصوبه درخواستی شورا ساختمان‌های پرخطر مطرح نشده بود.» به گفته اعطا در سراسر لایحه ارائه شده از سوی شهرداری تهران هیچ تعریفی از ناایمنی وجود ندارد. همچنین معلوم نیست بلندمرتبه چیست؟ زیرا در جایی آمده ساختمان‌های بلندمرتبه به ساختمان‌هایی اطلاق می‌شود که بیش از 23متر باشند و در جایی دیگر در تعریف آمده ساختمان‌های بلندمرتبه ساختمان‌هایی هستند که 8طبقه به بالا باشند.

در این بین، البته چند عضو اظهارنظر جالبی درخصوص بلندمرتبه‌های پایتخت داشتند ازجمله زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر که آماری را درباره تعداد بناهای بلند ارائه کرد. احمد مسجدجامعی هم با تشکر از نوری بابت دعوت از کمیسیون‌های تخصصی و کار مشترک درباره لایحه گفت: «قرار نیست فقط سند تولید شود. پیشنهادهایم را می‌گویم تا کار عملیاتی‌تر شود؛ اول اینکه بهتر است تعداد طبقات در گام اول از 12طبقه به بالا باشد، همانگونه که در طرح اولیه بود. در این لایحه ساختمان‌های 8طبقه دیده شده که اگر به همان 12طبقه برگردد، خودش مقدماتی را فراهم می‌کند که به حوزه بعدی ورود کنیم. نکته دوم اینکه در گزارش آمده از تعداد 5121بنا، حدود 3هزار ساختمان کامل شده و مابقی پایان کار ندارند؛ با ساختمان‌هایی که جوازشان صادر شده ولی پایان کار اخذ نکرده و در حال ساخت هستند باید چه کنیم؟ من پیشنهاد می‌کنم اصل را بر این نگذاریم که ساختمان‌ها تمام شود و لازم است در مراحل ساخت هم نکات رعایت شود. در بخش مدیریتی هم که در این لایحه پیش‌بینی کرده‌ایم، برخی دستگاه‌ها ذکر شده‌اند که مصوبه شورا برایشان الزام‌آور نیست. مثلا نام نماینده تام‌الاختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادستان یا نماینده تام الاختیار وی ذکر شده که باید در کمیته پیش‌بینی شده حاضر باشند. باید بگویم در «کمیته اضطراری ملی برای پلاسکو» هم چنین نمایندگانی نیامدند؛ بنابراین این الزامات درحوزه عمل شهرداری باید دیده شود.»

با این توضیحات و اظهارنظر چند عضو دیگر، سرانجام کلیات لایحه مذکور با 7رأی موافق و 12رأی مخالف به تصویب نرسید و به شهرداری عودت داده شد.

باغ بودن یا نبودن، مسئله این است
در یکصد و چهل و پنجمین جلسه شورای شهر تهران، بحث بر سر چند پلاک ثبتی باغات هم بالا گرفت. آنطور که برخی از اعضای شورا معتقد بودند با غیر باغ دانستن یک‌پلاک، اغلب مالکان به‌دنبال گرفتن پروانه ساخت چند طبقه می‌روند و این اشتباه است. از سوی دیگر برخی مثل محمد سالاری اعلام می‌کردند، غیرباغ بودن یک زمین، معنایش مجوز دادن به شهرداری برای صدور پروانه ساخت به هر شکلی نیست. زهرا صدراعظم‌نوری اما گفت: «اراضی مزروعی تکلیف‌شان مشخص است و نباید برای تشخیص باغ یا غیرباغ بودن به صحن شورای شهر تهران فرستاده شوند. املاک مزروعی یک ضابطه مشخص ساخت‌وساز دارند و مالک بعد از استعلام از شهرداری و تشخیص مزروعی می‌تواند براساس همان ضوابط ساخت‌وساز کند. زمانی که پرونده مزروعی به شورا می‌آید و رأی غیر باغ داده می‌شود، صد درصد مالکان برمبنای ضوابط غیرباغ عمل کرده و کل ملک را می‌سازند درحالی‌که مطابق با ضوابط مزروعی تنها در 15درصد ملک اجازه ساخت وجود دارد و اگر تشخیص به باغ داده شود بر مبنای ضوابط باغ در آن ساخت‌وساز می‌شود، در نتیجه به جد معتقدم وقتی ملک از نظر کارشناسان باغ نیست و مزروعی است، اساسا نباید برای تشخیص باغ یا غیرباغ به شورا بیاید، تکلیف مزروعی مشخص است.» با این صحبت‌ها، سیدابراهیم امینی که ریاست جلسه را با رفتن محسن هاشمی برعهده گرفته بود از سالاری خواست تا در یک جلسه مشترک ابهامات را کاملا رفع کنند.

   آماری از بلندمرتبه‌های تهران
5121بلندمرتبه از ابتدای بلندمرتبه‌سازی تاکنون پروانه ساخت گرفته‌اند

3123ساختمان پایان کار گرفته‌اند

5789بنا در سال 97دچار حریق شده‌اند. از این تعداد ۱۵۵ساختمان ۹طبقه بیشتر، ۴۵۷ساختمان تجاری و ۲۱۳ ساختمان تجمیعی دولتی- تجاری - اداری محسوب می‌شوند

این خبر را به اشتراک بگذارید