198 مدرسه عاری از خطر میشوند
معاون اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه: این طرح در بین دانشآموزان متوسطه دوره دوم با هدف کاهش عوامل مخاطرهآمیز در حال انجام است
زهره کریمزاده | کرمانشاه- خبرنگار:
بعد از تدوین سند تحول بنیادین در ساختار وزارت آموزش و پرورش، معاونت تربیتبدنی و سلامت با هدف تأمین سلامت جسمی و روحی، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و ایجاد نشاط و شادابی در دانشآموزان راهاندازی شد. توسعه فضای ورزشی مدارس، اجرای طرح هایی چون « مکمل یاری» ، « سلامت بهداشت و دندان و نیز طرح « مدارس عاری از خطر» از جمله برنامههای این معاونت در کرمانشاه برای پیشگیری از وارد شدن آسیب های جسمی و روحی به دانش آموزان است.
معاون تربیتبدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفتوگو با همشهری به تشریح فعالیت های خود در این زمینه پرداخت و با بیان اینکه این معاونت 3 زیرمجموعه دارد، گفت: اداره تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی، اداره سلامت و تندرستی و اداره پیشگیری از آسیبهای اجتماعی 3 زیرمجموعه این معاونت هستند که هرکدام وظایف مشخصی بر عهده دارند.
«سلمان محمدی» ادامه داد: اداره تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی متولی اجرای درس تربیتبدنی در قسمت اصلی است. برای اجرای مطلوب درس تربیتبدنی نیازمند به 4 شاخص هستیم که یکی از آنها نیروی انسانی متخصص و متعهد است. در استان نزدیک به هزار و 100 معلم ورزش داریم که تعدادی به عنوان کارشناس تربیتبدنی در ادارات و برخی به عنوان مسئولان سالنهای ورزشی مشغولند. وی به برگزاری مسابقات سالانه با عنوان رقابتهای علمی و تخصصی مربیان تربیتبدنی سراسر کشور اشاره کرد و ادامه داد: این مسابقات هم در زمینه تئوری و مباحث مربوط به تربیتبدنی و هم در حوزه آمادگی جسمانی و مهارتهای عملی است که آموزگاران ما در اکثر مواقع جزو 3 استان برتر کشورند.
محمدی از فضای ورزشی به عنوان دومین فاکتور برای اجرای مطلوب درس تربیتبدنی یاد کرد و گفت: بدیهی است که محل اجرای درس تربیتبدنی در محوطه مدارس است، لذا تلاش کردهایم محیط ایمنی فراهم کنیم ولی در چند سال اخیر با توجه به بحث آپارتماننشینی و اشراف بر حیاط مدارس دخترانه، طرحی را با هماهنگی استانداری و وزارتخانه پیگیری کردهایم. این مسئول ادامه داد: برای ساخت سالنهای ورزشی در حیاط مدارس مصمم شدیم و تاکنون اقدامات خوبی انجام شده، ولی این طرح در مدارس پسرانه با اولویت چمن ورزشی در حال پیگیری است.
اجرای طرح «مکمل یاری» در مدارس دخترانه
محمدی از مکمل یاری به عنوان اقدام دیگر در اداره سلامت یاد کرد و افزود: در این طرح توجه به مصرف قرص آهن و ویتامین «دی» پیگیری میشود؛ قرص آهن برای همه دانشآموزان دختر متوسطه دوم و 50درصد دانشآموزان دختر متوسطه اول با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در حال توزیع و پخش است.
وی در مورد ضرورت اجرای این طرح به کوهستانی بودن استان و سن بلوغ در این دختران اشاره کرد و افزود: کمبود آهن منجر به دیگر بیماریها میشود، درنتیجه این امر ضرورت دارد. به گفته این مسئول، برای دانشآموزان پسر متوسطه اول و دوم قرص ویتامین «دی» در حال توزیع است، چراکه پدیده آپارتماننشینی مانع رسیدن نور طبیعی به بدن میشود و این امر با هدف ارتقای سطح جسمی دانشآموزان و جلوگیری از افت تحصیلی اجرا شده است.
اجرای طرح سلامت دهان و دندان در مدارس ابتدایی
وی به سلامت دهان و دندان به عنوان یکی دیگر از عملکردها و برنامههای این حوزه یاد کرد و ادامه داد: تلاش داریم این مقوله از دوره ابتدایی دنبال شود تا منجر به هزینه اقتصادی بیشتر نشود.
معاون تربیتبدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه اظهار کرد: از همین رو بحث فیشور سیلانت و فلورایدتراپی مورد توجه قرار گرفته و 3 پایگاه ثابت در 3 نقطه محروم کرمانشاه مانند دولتآباد، سجادیه و شهرک جهاد با ایجاد اتاقکی، یونیتهای دندانپزشکی مستقر شدهاند و علاوه بر درمان، آموزشترمیم و پیشگیرینیز انجام میشود.
به گفته وی، در زمستان جلوگیری از آلودگی به شپش در قالب برگزاری کارگاههای آموزشی به والدین اطلاعرسانی میشود که باعث شده این معضل به حداقل برسد.محمدی اضافه کرد: نظارت بر بوفههای مدارس از دیگر اهداف است. به همین منظور لیست مواد خوراکی مجاز و غیرمجاز به همه مدارس ارسال شده است و تلفن مسئولان سلامت نصب شده تا در صورت تخلف، موارد گزارش شود. وی بر پیشگیری از بیماریهای واگیر و غیرواگیر و ارتقای سطح سلامت در مدارس شبانهروزی نیز تأکید کرد.
کمبود معلم بهداشت داریم
محمدی یادآور شد: به ازای هر 750دانشآموز یک مربی بهداشت در مدارس استان وجود دارد که بر اساس تفاهمنامه آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، متولیان این امر در مدارس روستایی بهورزان دانشگاه علوم پزشکی هستند ولی در مدارس شهری با اولویت مدارس ابتدایی، مربی بهداشت کمبود داریم. از تحصیلکردگان مرتبط در حوزه بهداشت و زیستشناسی برای بهکارگیری در این حوزه آزمون گرفته میشود و سعی کردهایم از این طریق مشکل کمبود نیرو را رفع کنیم، ولی همچنان با این مشکل مواجهیم.
وی از اداره پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به عنوان زیرمجموعه دیگر یاد کرد و ادامه داد: آسیبهای اجتماعی در سطح جامعه مصداقهای متعددی همچون طلاق، خودکشی، اعتیاد و استفاده غیرمجاز از فضای مجازی را به دنبال دارد. محمدی معتقد است: اقدام فرهنگی بهترین کار برای مقابله و مبارزه با آسیبهای اجتماعی است و اطلاعرسانی فرهنگی به 3 مخاطب دانشآموزان، آموزگاران و خانواده اولویت دارد تا بتوانند در برابر آسیبها مقابله کنند وتوانمند شوند.
وی به طرح مدارس «عاری از خطر» اشاره کرد و ادامه داد: این طرح در بین دانشآموزان متوسطه دوره دوم در 198 مدرسه با هدف کاهش عوامل مخاطرهآمیز در حال انجام است. محمدی اضافه کرد: مهارتهای مقابله با رفتارهای پرخطر نیز برای دانشآموزان متوسطه دوم در 258مدرسه در حال انجام است و آموزش مراقبت از خود در دانشآموزان ابتدایی در حدود هزار و 65مدرسه در حال انجام است.