• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 خرداد 1398
کد مطلب : 57336
+
-

چشمک به آینده

چشمک به آینده

«سلام علیکم» این نخستین جمله‌ای بود که مارک ویلموتس به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی ایران خطاب به خبرنگاران و نماینده‌های رسانه‌های گروهی به زبان آورد. جمله‌ای که با لبخند خبرنگاران و رئیس فدراسیون فوتبال همراه بود. بلافاصله بعد از این لحظه اما ذهن آدم ناخودآگاه می‌رود سراغ آخرین مصاحبه‌های کارلوس کی‌روش و آخرین پیغام‌هایش برای خبرنگاران ایرانی. خاطراتی که باعث می‌شوند زیر لب دعا کنی ‌ای‌کاش آخرین جملات ویلموتس با ایرانی‌ها هم همین‌قدر مهربانانه باشد که روز چهارشنبه هشتم خرداد در مراسم معارفه او دیدیم.
مراسم معارفه مارک ویلموتس دیروز با 35دقیقه تأخیر در هتل المپیک تهران آغاز شد. سرمربی بلژیکی که چند روز در تهران و سپس یکی دو روزی هم در بلژیک مذاکرات طولانی‌اش را با مهدی تاج انجام داده بود دیروز همراه با رئیس فدراسیون فوتبال در حالی وارد سالن همایش‌های هتل المپیک شد که جمع زیادی از خبرنگاران و عکاسان در انتظار او بودند. روی میزی که برای نشستن تاج و ویلموتس ترتیب داده شده بود شعار معروف تیم‌ملی هم خودنمایی می‌کرد. «80میلیون نفر، یک ملت و یک ضربان قلب» شعاری که کارلوس کی‌روش علاقه زیادی به آن داشت و حالا جانشین او برای بالا نگه داشتن این ضربان کار سختی در پیش خواهد داشت. مارک ویلموتس به محض ورود به سالن همایش‌ها از دیدن حجم زیاد عکاسان و خبرنگاران متعجب شد. نکته مثبتی که در نخستین لحظه ورود او به چشم می‌خورد این بود که برگزارکنندگان مراسم مسیر عبور ویلموتس و رئیس فدراسیون را کاملا جدا کرده بودند و خبرنگاران و عکاسان نمی‌توانستند بیشتر از حد مجاز به این دو نزدیک شوند. این تصمیم منطقی از اتفاقات عجیبی که در موارد قبلی با درخواست عکس،سلفی و... از سوی برخی خبرنگاران رخ می‌داد پیشگیری کرد و شکل و شمایل حرفه‌ای‌تری به مراسم بخشید.
مراسم معارفه و امضای قرارداد مارک ویلموتس خیلی موجز و کوتاه و در بهترین زمان ممکن برگزار شد. نه رئیس فدراسیون بیش از حد سخنرانی کرد و نه فرصتی برای سؤالات خبرنگاران درنظر گرفته شد. به این ترتیب صحبت‌های تاج و ویلموتس مجموعا طی 10تا 15دقیقه به پایان رسید و مراسم امضای قرارداد و عکاسی هم انجام شد. در این جلسه هیچ مترجمی حضور نداشت و صحبت‌های ویلموتس از طریق گوشی‌هایی که در اختیار خبرنگاران قرار گرفته بود ترجمه شد. این سیستم البته در دقایقی مختل شد و صداهای نامفهومی به گوش خبرنگاران می‌رسید. اما مسئولان برگزاری توضیح دادند که برخی از خبرنگاران گوشی‌های همراه خود را برای ضبط صدا به اتاق ترجمه برده‌اند و به همین دلیل پخش صدا با مشکل مواجه شده است. حتی مهدی تاج هم در دقایقی برای شنیدن صحبت‌های ویلموتس با مشکل مواجه شده بود و از مسئولان هتل المپیک کمک گرفت. در نهایت اما یک مترجم تمام صحبت‌های چند دقیقه‌ای سرمربی بلژیکی را برای خبرنگاران ترجمه کرد و مراسم به خوبی به پایان رسید؛ مراسمی که طی آن مارک ویلموتس صحبت‌هایی کلی درباره مراحل مذاکراتش با فدراسیون و مطالعاتش درباره ایران ایراد کرد. او که وحید هاشمیان را به‌عنوان دستیار ایرانی‌اش برگزیده، روز شنبه نخستین لیستش را اعلام می‌کند تا تمرینات ملی‌پوشان برای 2بازی دوستانه با سوریه و کره‌جنوبی آغاز شود. به‌گفته مهدی تاج، سرمربی بلژیکی طی روزهای اخیر تمامی بازی‌های تیم‌ملی در جام‌جهانی و جام ملت‌های آسیا را تماشا کرده و کار تماشای این ویدئوها گاهی تا پاسی از شب طول کشیده است. کار اصلی جانشین کی‌روش بعد از این 2بازی دوستانه آغاز خواهد شد. او برای بالاتر بردن تیمی که به استثنای اتفاقات تلخ بازی با ژاپن نتایج خوبی همراه با کی‌روش گرفت کار آسانی در پیش ندارد. اما سرمربی سابق تیم‌ملی بلژیک برای پربارتر کردن رزومه محدودش به درست انجام دادن این کار سخت نیاز مبرمی دارد. در پایان این مراسم امیر علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال نیز در گفت‌وگویی چند دقیقه‌ای با خبرنگاران تمام مبالغ اعلام‌شده درباره قرارداد ویلموتس را تکذیب کرد و گفت‌: «ویلموتس به ما اعلام کرده با وجود اصرارهای فراوان رسانه‌های بلژیکی هنوز با هیچ رسانه‌ای صحبت نکرده است و نخستین مصاحبه مطبوعاتی‌اش را با خبرنگاران ایرانی و پیش از بازی‌های دوستانه آتی انجام خواهد داد.» مارک ویلموتس چهل و ششمین سرمربی و پانزدهمین خارجی است که روی  نیمکت تیم ملی ایران می‌نشیند.

این خبر را به اشتراک بگذارید