• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 5 خرداد 1398
کد مطلب : 57000
+
-

یک استاد دانشگاه:

سد لاسک آسیب جدی به تالاب انزلی می‌زند

به‌دنبال موافقت مجلس شورای اسلامی با طرح تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط‌زیست، یک استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه تحقیق و تفحص از سازمان محیط‌زیست واجب است، تأکید کرد: از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که کاستی‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست را استخراج کند و درصدد رفع آنها بربیاید.
مجید مخدوم در گفت‌وگو با ایسنا ضمن انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست و انتصابات این سازمان، بر لزوم انتخاب رؤسا و معاون محیط‌زیست از میان متخصصان محیط‌زیست تأکید کرد.
او با انتقاد از واگذاری مناطق حفاظت‌شده ازجمله منطقه تنگ‌تکاب با هدف گردشگری یا ساخت‌وساز در آشوراده، به روال صدور مجوز برای طرح‌های توسعه‌ای در سازمان حفاظت محیط‌زیست انتقاد کرد و گفت: در دوره‌های گذشته کمیسیون ماده۲ در سازمان حفاظت محیط‌زیست فعال بود و طرح‌هایی که درخواست اجرا داده بودند در این کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گرفتند و اگر قابلیت اجرا نداشتند، کنار گذاشته می‌شدند. امیدوارم روزی برسد که سازمان حفاظت محیط‌زیست قبل از صدور مجوزها، از بدنه کارشناسی خود که باسواد هم هستند، مشورت بگیرد.
مخدوم با اشاره به آغاز ساخت سد «لاسک» در استان گیلان گفت: جالب است بدانید که یکی از طرح‌هایی که در سال‌های گذشته به‌طور کامل کنار گذاشته شده بود چون سازمان حفاظت محیط‌زیست با اجرای آن مخالفت داشت، طرح ساخت سد لاسک بود که متأسفانه در دوره جدید مجوز اجرا گرفت. درصورت ساخت سد لاسک از ورود 36.5میلیون مترمکعب آب به تالاب انزلی جلوگیری می‌شود؛ این در حالی است که این تالاب هم‌ اکنون در آستانه خشک شدن است. به‌طور قطع ساخت این سد آسیب جدی به تالاب وارد می‌کند.
او همچنین به واگذاری کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهادکشاورزی انتقاد و اظهار کرد: حفاظت از تنوع زیستی جزو وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست است؛ درحالی‌که این سازمان این وظیفه و مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی را به وزارت جهادکشاورزی حواله کرده است. سازمان حفاظت محیط‌زیست باید عهده‌دار مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی باشد و به‌عنوان ناظر دولت بر عملکرد دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت جهادکشاورزی در حوزه تنوع زیستی نظارت کند. مخدوم با تأکید بر اینکه تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط‌زیست واجب است و من درخواست داشتم که این طرح حتما انجام شود، گفت: از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که کاستی‌های سازمان محیط‌زیست را استخراج کند و درصدد رفع آنها بربیاید.

این خبر را به اشتراک بگذارید