• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 5 خرداد 1398
کد مطلب : 56968
+
-

کشف برادران جدید زمین در منظومه‌های همسایه

کشف برادران جدید زمین در منظومه‌های همسایه

دانشمندان با بررسی مجدد تصاویر ماهواره کپلر توانسته‌اند 18سیاره فراخورشیدی کشف کنند که شرایطی شبیه زمین دارند. داده‌ها این‌بار با یک الگوریتم جدید بررسی‌ شده‌اند و همین باعث شده اطلاعات جدید و دقیق‌تری از آنها به‌دست بیاید. به گزارش گیزمگ، تفاوت مهم این سیارات با نمونه‌های قبلی این است که همه 18سیاره جدید تقریبا هم‌اندازه زمین هستند. کوچک‌ترین سیاره در این گروه حدود دو سوم اندازه زمین است، 2 سیاره دیگر هم کوچک‌تر از زمین هستند درحالی‌که بقیه حدود دو برابر بزرگ‌تر از زمین هستند. به‌نظر می‌رسد که شرایط یکی از سیاره‌ها از نظر دما به اندازه‌ای مناسب باشد که آب مایع بتواند روی آن جریان داشته باشد.

در جست‌وجوی دوستان زمین
ماموریت تلسکوپ کپلر ناسا جست‌وجوی فضا برای پیدا کردن سیارات فراخورشیدی بود. به جز شناخت ویژگی‌های کیهان، این ماموریت دنبال سیاره‌هایی با شرایط مشابه زمین بود تا بتوان از طریق آن آینده کره ما را پیش‌بینی کرد یا احیانا به نمونه‌هایی مشابه حیات زمین دست پیدا کرد. اینها بخشی از اطلاعات ما درباره فراخورشیدی‌هاست:
 تاکنون حدود 4هزار سیاره فراخورشیدی در جهان کشف شده‌ و 18سیاره جدید تازه‌ترین کشف از این دست است.
  سیاره‌ فراخورشیدی، سیاره‌ای است که خارج از منظومه‌ خورشیدی قرار گرفته و دور ستاره‌ای به جز خورشید ما می‌گردد.
  مشاهده این سیاره‌ها بسیار دشوار است چون نوری از خودشان ندارند و معمولا دوری از ستاره‌شان مانع دیدن خود آنها می‌شود.
  چون سیاره از خودش نوری ندارد، تلسکوپ با بررسی تغییر درخشش ستاره‌ها می‌تواند سیاره‌ها را شناسایی کند. اگر درخشش ستاره به‌طور منظم کم شود، می‌توان انتظار داشت چیزی مثل یک سیاره جلویش را گرفته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید