• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 5 خرداد 1398
کد مطلب : 56922
+
-

راه‌اندازی اولین شهرک گلخانه‌ای کرج

مدیر جهاد کشاورزی کرج: با ایجاد و توسعه شهرک گلخانه‌ای و صادرات محصول می‌توان به رونق اقتصادی شهرستان کمک کرد

کشاورزی
راه‌اندازی اولین شهرک گلخانه‌ای کرج

خدیجه ستارزاده|  البرز- خبرنگار:


ایجاد شهرک کشاورزی «گلخانه‌ای» در کرج به عنوان یکی از راهکارهای رونق تولید در بخش کشاورزی در دستور کار متولیان این بخش قرار گرفته تا با تقویت بخش کشاورزی بتوانند در کاهش معضلات اقتصادی و همچنین بحران‌های اقلیمی اقدام کنند. غذا و خوراکی مهم‌ترین نیاز جامعه است و به‌ویژه شرایط اقتصادی فعلی، توجه به بخش کشاورزی به عنوان مهم‌ترین بخش تولیدی را ضروری‌تر از قبل می‌سازد. علاوه بر مشکلات اقتصادی کشور، تغییرات اقلیمی سال‌های اخیر که در بخش کشاورزی تاثیرگذار بوده مسئولان را به چاره‌اندیشی و ایجاد راهکارهایی برای کاهش معضلات فعلی و بهبود وضعیت کشاورزی وادار کرده که ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای یکی از این راهکارهاست.

ایجاد یک شهرک گلخانه‌ای در ماهدشت کرج برای واگذاری به بخش‌های دولتی، خصوصی و انفرادی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی البرز است که به گفته مسئولان با راه‌اندازی آن کمک بزرگی به بخش اشتغال، کاهش مصرف آب و همچنین تولید محصولات سالم‌تر خواهد شد.


اهداف راه‌اندازی

مدیر جهاد کشاورزی کرج می‌گوید: ایجاد شهرک گلخانه‌ای در کرج با چند هدف در دستور کار ما قرار گرفته است که مهم‌ترین آن انتقال کشت‌های فضای سبز به‌ویژه در بخش سبزی و صیفی که پرآب‌بر است، به فضای گلخانه‌ای و استفاده از روش‌های نوین آبیاری و به حداقل رساندن مصرف آب است.

«عبدالرضا روشن‌نژاد» می‌افزاید: اشتغال‌زایی و تولید محصولات سالم از اهداف دیگر ایجاد این شهرک است که تلاش خواهد شد در شهرستان‌های دیگر استان نیز این طرح اجرا شود تا سیاست‌ها و اقدامات لازم در بخش رونق تولید محصولات کشاورزی به عنوان مهم‌ترین بخش تولید و همچنین ایجاد اشتغال و تولید محصول سالم محقق شود.

وی می‌گوید: ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای دولتی و خصوصی و همچنین ایجاد گلخانه به صورت انفرادی و انتقال بخش کشاورزی به فضای بسته و با استفاده از روش‌های نوین از نمونه اقدامات برای رونق تولید هستند.وی اظهار می‌کند: طبق تعامل و اقدامات انجام‌شده در این مورد بخشی از اراضی ملی برای ساخت و ایجاد شهرک گلخانه‌ای در کرج درنظر گرفته شده که با ایجاد این شهرک بسته به قطعه‌بندی این اراضی به متقاضیان واگذار خواهد شد.


شرایط واگذاری قطعات شهرک گلخانه‌ای

روشن‌نژاد با بیان این‌که جوانان دانش‌آموخته بخش کشاورزی برای واگذاری در اولویت هستند می‌افزاید: به متقاضیان خصوصی هم که بیش از 5 هکتار زمین داشته باشند و بخواهند شهرک گلخانه‌ای راه‌اندازی کنند مجوزها و تسهیلات لازم داده 
می‌شود.روشن‌نژاد با اشاره به این‌که مکان زمین مورد نظر در کرج که قرار است در آن شهرک گلخانه‌ای ایجاد شود در ماهدشت است می‌گوید: وقتی شهرک ایجاد شود همه زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز اعم از آب و برق و گاز برای آن فراهم و همچنین انبار و سردخانه برای نگهداری محصولات در این شهرک ایجاد خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی کرج اظهار می‌کند: در این شهرک به دلیل این‌که شرایط و امکانات به صورت گروهی فراهم می‌شود تسهیلات اعتباری نیز بسته به محل تعیین شده و نوع محصول تولیدی خواهد بود اما در مجموع حدود 80 درصد مبلغ طرح به صورت تسهیلات به متقاضیان داده خواهد شد.


فواید راه‌اندازی شهرک

روشن‌نژاد با بیان این‌که تاکنون در کرج شهرک گلخانه‌ای نداشته‌ایم و این اولین شهرک گلخانه‌ای است که راه‌اندازی می‌شود می‌گوید: با توجه به این‌که بیشتر آب مصرفی برای بخش کشاورزی است امیدواریم بتوانیم با راه‌اندازی این شهرک و در ادامه با توسعه آن در کاهش معضل کم‌آبی و مشکلات ناشی از آن برای کشاورزان قدم موثری برداریم. وی با بیان این‌که شهرستان کرج در بخش کشاورزی توانمند بوده و تاکنون محصولات و مایحتاج خود را تامین می‌کرده است می‌افزاید: با وجود مشکلات اقلیمی مانند آب، شرایط اقتصادی و... و ضرورت ماندن محصولات غذایی در سبد خانوار ضرورت دارد در بخش کشاورزی با تدابیر لازم در زمینه کاهش مصرف آب و تولید محصولات باکیفیت و سالم شهرستان را توانمند‌تر از قبل کنیم.روشن‌نژاد اظهار می‌کند: با ایجاد و توسعه شهرک گلخانه‌ای می‌توان در بحث صادرات محصول به شهرهای دیگر و همچنین دیگر کشورها به رونق اقتصادی شهرستان نیز کمک کرد.


ایجاد سردخانه، انبار و دفتر تجاری

مدیر جهاد کشاورزی کرج با اشاره به این‌که کرج با وجود مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و مراکز دانشگاهی، پایتخت علمی کشاورزی به شمار می‌رود، می‌افزاید: با وجود دانش کافی در این زمینه و همچنین جذب سرمایه‌گذار در بخش کشاورزی نهایت تلاش را داریم که امور صدور مجوز، اخذ تسهیلات و... در کوتاه‌ترین و ساده‌ترین راه انجام شود. روشن‌نژاد می‌گوید: با توجه به این‌که عمده دغدغه یک تولید‌کننده فروش محصول است، یکی از برنامه‌های ما در ایجاد شهرک گلخانه‌ای ایجاد سردخانه، منابع تبدیلی و تکمیلی و همچنین یک دفتر تجاری است تا تاجران کشورهای همسایه و همچنین متقاضیان داخلی محصولات بتوانند برای سفارش کشت محصول و تولید اقلام مورد نیاز خود اقدام کنند.


صرفه اقتصادی و جلب اطمینان سرمایه‌گذاران

معاون برنامه‌‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه شهرستان کرج با تاکید بر اهمیت و ضرورت رونق تولید در بخش کشاورزی به عنوان ضروری‌ترین نیاز جامعه می‌گوید: تقویت بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی مورد نیاز مردم یک راهکار ملی برای کاهش مشکلات اقتصادی فعلی است که باید با تلاش همه نهادهای متولی در بخش تولید محقق شود.

«محمد مجرد» با بیان این‌که صرفه اقتصادی و اطمینان سرمایه‌گذار برای ورود به این بخش اهمیت زیادی در روند کار دارد اظهار می‌کند: طرح‌هایی که ارائه می‌شود باید برای سرمایه‌گذاران توجیه‌پذیر و همچنین مطابق با نیاز بازار و تقاضای بازار باشد.وی می‌افزاید: اطلاع‌رسانی دقیق برای آگاهی متقاضیان، سرمایه‌گذاران و شفاف بودن اقدامات لازم در این زمینه و همچنین ملاحظات اقتصادی لازم در بحث سرمایه‌گذاری‌ها از مواردی است که برای تعیین و ارائه طرح‌های تولیدی باید مورد نظر و دقت قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید